Det har sålts Spider med 24v från fabrik så det är klart att det går. Jag kan inte exakt detaljerna kring vilka 24v som är vad, men det finns tidigare generationer som har mer samröre med 12v motorn och de nyare som har mindre samröre. Man har 6växlat på de “nya” och 5växlat på de äldre. Jag misstänker att det inte är bolt-on, eller så är det något svänghjul som måste flyttas (vilket om man är petig är balanserat mot den specifika motorn). Motorstyrsystem / elsystem åker du på alla gånger, tar du en nyare 24v motor så är det ombygge till elektroniskt gasspjäll (byta gaspedal!). Grenrör/katalysator måste passa.
Den motorn du “vill ha” är det som satt i en GTV 97 och fram till mitten av 98. Den tillhör de äldre har 5växlad låda, wirestyrd gaspedal och satt ändå i en 916 serie bil. Det är nog minst jobb om du hittar en sådan.
Ärligt talat, har man inte väldigt gott om tid och ser det som en utmaning så är det enklare att köpa en 24v spider istället. Alfa har inte rekord i att hålla delar i lager, framförallt inte på lite äldre bilar så bara en liten slang eller liknande kan sinka projektet rejält. Det finns säkert folk här som delar med sig av sina erfarenheter – men det är en hel del jobb och en del saker kommer du få upptäcka själv. Sedan är det bara att hoppas att ingen kollar upp motornummer på besiktningen och man får göra proceduren ömvänt.