Byta till GPS mot orginalstereo i en 159:a 3.2
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 20 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 11 april, 2015 kl. 11:14 av Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
5 april, 2015 kl. 19:30 #15399
Är det någon som har erfarenhet och om det är möjligt att byta ut originalstereon mot en med GPS? Tänkte då på en sådan:
Vore snällt om någon kunde hjälpa mig som har erfarenhet av liknande? Tack på förhand. // Dan
5 april, 2015 kl. 19:34 #15400Alfa 157 skriver du – har aldrig sett den modellen, ta gärna en bild på den 🙂
5 april, 2015 kl. 19:37 #15401Ja haha tack för den! Ska självfallet stå 159, ändrat nu.
5 april, 2015 kl. 22:32 #15402Det är bara att köpa en, satsa på ett “bättre” märke av lite nyare modell. Adapterkablar behöver du antagligen också om du vill använda rattknappar och dylikt. Jag kan rekomendera parrot smart asteroid. Enkel att använda och kompatibel med det mesta.
5 april, 2015 kl. 23:19 #15403Jo det kanske lutar åt en sån. Men det verkar vara lite bökigt att installera dem eftersom stereoracken är betydligt större än de som sitter till orginalstereon. Vet du någon firma som kan tänka sig montera sånt?
6 april, 2015 kl. 02:26 #15404tror nog det skall passa och vad jag kan tyda av text och bild så ska den passa utan extraramar och den ska ju fungera med rattkontroller enligt specen. Att tänka på är att bilar som har GPS original har ett större hål än dom utan vilket gör att du måste ha koll på om den är gjord för det eller ej. Den du länkar till verkar vara för bilar utan GPS original men maila säljaren och fråga för säkerhetsskull.
6 april, 2015 kl. 10:36 #15405Jo jag fattade det också som att det ska gå att styra från ratten. Enligt bilderna att tyda ser den ut att ha samma storlek som orginalstereon (1 din) medan övriga märken som Parrot Asteroid Smart har större hål (2 din). De kostar 5000:-, monteringssats för 2 din 429:- samt rattstyrningsadapter för 649:- Så det sticker iväg, men då har du en riktigt läcker mediaenhet. Så det är med andra ord ett svårt val, den länkade stereon är ju billigare, ca 3000:- vad tycker ni andra?
Andreas Karlsson: modellen jag länkade, är den gammal menar du, vad gäller pixlar finesser osv?
6 april, 2015 kl. 15:41 #15406Om man inte har så höga krav så funkar den billigare alldeles ypperligt. Jag som tillhör den yngre generationen och tycker att ny teknologi är lite roligt och ställer lite krav på funktion tycker jag att man kan lägga några tusenlappar till och få en enhet som funkar bra och samtidigt fås med garanti (om du köper ny). Min funkar bra och efter att ha haft den i bilen ett par år. Det är ju upp till var och en och bestämma vad man behöver men jag rekommenderar parrot-enheten. Ställen som monterar finns lite varstans
7 april, 2015 kl. 19:05 #15407Så du är nöjd med den. Jo jag tillhör väl också den yngre generationen, så lutar kanske åt en sån Lämnade du in den eller gjorde du allt själv? Var det i så fall bökigt? Man lär iaf löpa en ny monteringssats (2 din) för att Parrot ska passa har jag fattat.
7 april, 2015 kl. 19:52 #15408Jag är hur nöjd som helst! Den satt faktiskt monterad när jag köpte den, men har haft ur den en gång, inget svårt alls, som att byta vilken annan huvudenhet.
7 april, 2015 kl. 22:25 #15409det blir lite bökigare på din bil än i andreas då hans bil hade gps original och alltså ett 2-din fack från början och som jag skrev i ett tidigare inlägg själva hålet i panelen är lite mindre på bilar utan gps, om du jämför bilar med och utan ser du att det är större mellanrum mellan stereo och acc på bilar utan gps men jag tror det går på din med bara lite mer jobb och annan ram till huvudenheten. det finns en del att läsa om det på alfaowner.
8 april, 2015 kl. 12:29 #15410Jo jag måste ju köpa en större låda, se nedan:
http://www.mds.se/ct23ar01a-alfa-romeo-159-brera-spider2.html
För själva hålet är väl lika stort om du plockar ut lådan i orginalstereon. Det som skiljer är ju att hålet där du stoppar in orginalstereon är mindre, men själva facket där lådan sitter är väl lika stor? Så du inte behöver såga i panelen menar ja?! Hängde du med på vad jag menar?
8 april, 2015 kl. 15:17 #15411Parrot är lite mindre än original så ramen får du ha, ja.
8 april, 2015 kl. 20:36 #15412Nu blev man lite nyfiken själv På vilket sätt är Parrot så mycket bättre en den trådskaparen länkade till. Den har ju GPS, Blåtand, pekskärm mm.
8 april, 2015 kl. 22:26 #15413hålet i panelen är inte samma på bilar med gps som dom utan dock skall det gå att få dit en universal 2 din enhet och sen en ram som matchar panelen men den ramen är inte samma som på dom med gps original. den enheten du länkar till är jag 99% säker på att den passar i bilar utan org gps (dvs passar rakt av i din bil) sen får du ju ett mer originallikt utseende med den jämfört med parrot.
sen om parrot håller högre kvalitet eller har fler funktioner vågar jag inte svara på.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.