Byta ”tillbaka” fjädring från coilovers HJÄLP.

Published by Carl Tufvasson on

Forum Allmänt Byta ”tillbaka” fjädring från coilovers HJÄLP.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18624
    Carl Tufvasson
    Deltagare

    Hej!

    Jag köpte min första Alfa i höstas (159 SW 2,2 JTS). 
    Märkte i efterhand att orginalfjädringen var utbytt till ST suspensions coilovers som går att sänka så mycket som 55 mm. 
    Bilen är sänkt ca 40 mm efter lite efterforskning från tidigare ägare på garaget.org. Den är i princip okörbar i stockholms innerstad (har fastnat på vägbulor ).
    Jag fick hjälp att höja den 2-3cm fram, men har inte hunnit göra samma sak bak. Efter lite ”sättning” känns det ändå som att jag aldrig kommer känna mig trygg i körningen med dessa coilovers. Måste tänka på varenda grop och kan inte slappna av i körningen.
    SÅ nu till min fråga. Istället för att ”testhöja” coilovers till max (med antagligen ännu hårdare gång), var hittar jag fjädring/dämpare som ger en godare komfort och mer ”normal” höjd? 

    ( Länk till bilen från en tidigare ägare där man ser före och efter sänkning: http://www.garaget.org/?car=263876
    Skulle nog vilja ha den höjden som bilen hade innan sänkning som på bilderna där.

    1. Vad behöver jag köpa och vad kostar monteringen? ( har ingen som helst mek-kunskap )
    2. Kan jag hitta ett bra ”paket” online som inte är original, som ändå är bättre än det jag har just nu? ( Alla tips uppskattas )
    3. Borde jag köra på samma höjd som ”vanliga” 159an och inte ti-versionens som är lite lägre?
    4. Vill inte lägga hutlösa pengar på detta, men ändå kunna njuta av min underbara bil som är toppen i övrigt.

    Tusen tack på förhand!

    #18625
    Tomas Gunnarsson
    Deltagare

    Fjädringen ska inte bli hårdare för att du höjer den med justeringen så jag föreslår att du börjar med det.

    Tomas Gunnarsson

    #18626
    Carl Tufvasson
    Deltagare

    Inlägg av Tomas Gunnarsson på 2016-05-25 14:56

    Fjädringen ska inte bli hårdare för att du höjer den med justeringen så jag föreslår att du börjar med det.

    Okej, tack! 
    Den är ifs väldigt hård, men kanske känns skönare ändå när den är på maxhöjd.
    Hoppas bara det räcker, då högsta läget är 20mm sänkning. Någon som har Ti-modellen (som är fabriks-sänkt 20mm) som haft problem med markfrigången?
    Jag har 18″ med profil 40.

    Märket på mina coilovers är för övrigt Weitec Hicon GT 20-55 mm. Tror bara det går att justera höjd, inte dämp-karaktär .

    #18627
    Björn Ek
    Deltagare

    Misstänker att dina coilovers har fjädrar av standardstorlek så det går sannolikt även att byta till både mjukare och längre fjädrar på befintliga fjäderben… Då kan du få en mjukare bil i orginalhöjd.

    I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

    #18628
    Carl Tufvasson
    Deltagare

    Inlägg av Björn Ek på 2016-05-25 19:35

    Misstänker att dina coilovers har fjädrar av standardstorlek så det går sannolikt även att byta till både mjukare och längre fjädrar på befintliga fjäderben… Då kan du få en mjukare bil i orginalhöjd.

    Det låter ju som en nice lösning om jag bara visste hur. Ingen aning om det är standardstorlek eller om de går att byta ut.
    Har som sagt har jag väldigt lite kunskap om sånt här för mig lite mer avancerade fix.
    Främst var jag köper och vem som kan montera det, men även få rätt specifikationer så man inte köper fel saker.

    Här är en länk med bild på coilarna: https://fr-rtuning-shop.co.uk/images/source/weitec-hicon_gt.jpg

    #18629
    Mikael Bengtsson
    Deltagare

    Jag har en ti inga problem med markfrigången med sommardäck 235/40 vr19 men med vinterdäcken skrapar jag i väldigt lätt fram 225/50 vr17 båda är original dimensioner.

    Hur breda är däcken du borde nog ha 235/45 18 eller 245/45 18 för att komma upp i rätt dimension  

    För övrigt var jag nära att köpa din bil för 1,5 år sen ungefär och jag kan bara hålla med den var i alla fall då sjukt låg men prova att skruva upp fjädrarna till max det kommer bli mycket bättre än nu, dina coilovers är samma som KW variant 1 så det är helt ok grejor. 

     

    #18630
    Carl Tufvasson
    Deltagare

    Inlägg av Mikael Bengtsson på 2016-05-25 23:11

    Jag har en ti inga problem med markfrigången med sommardäck 235/40 vr19 men med vinterdäcken skrapar jag i väldigt lätt fram 225/50 vr17 båda är original dimensioner.

    Hur breda är däcken du borde nog ha 235/45 18 eller 245/45 18 för att komma upp i rätt dimension  

    För övrigt var jag nära att köpa din bil för 1,5 år sen ungefär och jag kan bara hålla med den var i alla fall då sjukt låg men prova att skruva upp fjädrarna till max det kommer bli mycket bättre än nu, dina coilovers är samma som KW variant 1 så det är helt ok grejor. 

     

    Tack för den infon! (Fick också för mig att det var ST suspension först innan jag såg Weitec, så bra att veta).
    Jag har 225/40 18 och det var vad som satt på när jag köpte, så det får va vad det är.
    Spontant låter det ju som att jag borde försöka skaffa nya fjädrar till coilsen som får upp bilen till 159-orginal för att vara helt safe med mina 18″.
    Samtidigt så blir det världens projekt för mig med ”nya” fjädrar för jag inte vet var/vilka som passar, eller om det är jättesvårt att byta.
    Tips och förslag mottages gärna!

    Jasså! Får man fråga varför du valde att INTE köpa den bilen då?

    #18631

    Som sagts känns det som att det enklaste skulle vara att skruva fjädrarna till högsta läget. Det borde du känna skillnad i markfrigång på för den såg rätt låg ut. Snyggt men marigt ibland 

    Sedan om dina däck har lägre profil än original så kan du få lite extra markfrigång med däckbyte vilket om du hamnar på rimlig (5%) avvikelse från original dels är mindre jobb än att byta dämpare och fjädrar samt förmodligen samma kostnad eller billigare. 

    '06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

    #18632
    Mikael Bengtsson
    Deltagare

    Det var inget stort som gjorde att jag avstod bilen, det var lite smågrejor som behövde fixas och han som hade den ville ha lite mer betalt än jag var beredd att betala,  sen så ville jag ha en Ti.

    Fick du med pärmarna med alla kvitton, svensk instruktionsbok mm?

    Ang dämparna så har Weitec bytt namn till ST suspension vilket i sin tur skall vara samma som KW, skillnaden är att weitec/ST är galvade medans KW är rostfria.

    Jag hade provat att byta däck och ställa upp fjädrarna som du har istället för att byta till längre fjädrar. Du gör såklart som du vill men det jag tänker på är dels att du inte vet hur långa fjädrar du kan ha i dämparen, dels att det är en hel del jobb att byta dom sen är de det estetiska eftersom du har däck med för liten omkrets kommer det se lite knasigt ut om du höjer bilen till orginalhöjd, du kommer helt enkelt ha för mycket luft mellan hjul och hjulhus.

     

    #18633
    Mikael Bengtsson
    Deltagare

    se där Fredrik han före mig medans jag nattade om min förkylda dotter.

    #18634
    Carl Tufvasson
    Deltagare

    Inlägg av Mikael Bengtsson på 2016-05-26 23:18

    Det var inget stort som gjorde att jag avstod bilen, det var lite smågrejor som behövde fixas och han som hade den ville ha lite mer betalt än jag var beredd att betala,  sen så ville jag ha en Ti.

    Fick du med pärmarna med alla kvitton, svensk instruktionsbok mm?

    Ang dämparna så har Weitec bytt namn till ST suspension vilket i sin tur skall vara samma som KW, skillnaden är att weitec/ST är galvade medans KW är rostfria.

    Jag hade provat att byta däck och ställa upp fjädrarna som du har istället för att byta till längre fjädrar. Du gör såklart som du vill men det jag tänker på är dels att du inte vet hur långa fjädrar du kan ha i dämparen, dels att det är en hel del jobb att byta dom sen är de det estetiska eftersom du har däck med för liten omkrets kommer det se lite knasigt ut om du höjer bilen till orginalhöjd, du kommer helt enkelt ha för mycket luft mellan hjul och hjulhus.

     

    Mikael: Yes fick extremt mycket dokumentation vilket kändes trevligt. Inte haft några problem med den än förutom lite obetydliga varningslampor pga en glappkontakt vid kopplingen. (Peppar peppar… )
    Ja det blir nog till att höja till max och se hur det känns. Kan få det fixat för ca 1.500kr typ via en bekant. 

    Fredrik: Att byta däck blir inte aktuellt om det kräver fälgbyte. Har precis lagt 10k på vinterdäck/fälgar. Men du kanske tänkte på att gå upp från 40-45 i däckprofil? Hur stor skillnad kan det göra, 1cm? Får hoppas det räcker med maxhöjning, för sämre kan det ju inte bli  

    #18635
    Magnus Berg
    Deltagare

    Här kan du se skillnaden http://www.rullomkrets.se/

    225/50 R17 tror jag är originaldimension på din bil och de är den diametern du ska eftersträva.

    40 är inte ett direkt mått utan 40 procent av bredden. 235/40-däck har alltså en profilhöjd som är 40% av 235mm.Så ett 235/40 är mao högre än ett 225/40. 

    #18636
    Mikael Bengtsson
    Deltagare

    Jag tror att både jag och fredrik menar att du borde byta däck inte fälg tex 235/45 R18 eller 245/45 R18 som jämförelse mot originalets 225/50 R17 är dessa däck 1,2 resp 2,1 cm högre (vinsten i markfrigång blir hälften) men däcken du har idag är 1,8 cm lägre än original dvs om du byter till 235/45 R18 får du ett däck som är 3 cm högre vilket ger 1,5 cm höjd markfrigång med 20 mm sänkning blir den faktiska sänkningen bara 5 mm mot originalbil med 225/50 R17, väljer du istället 245/45 R18 får du i princip exakt samma markfrigång som original.  

    #18637
    Carl Tufvasson
    Deltagare

    Inlägg av Mikael Bengtsson på 2016-05-30 21:51

    Jag tror att både jag och fredrik menar att du borde byta däck inte fälg tex 235/45 R18 eller 245/45 R18 som jämförelse mot originalets 225/50 R17 är dessa däck 1,2 resp 2,1 cm högre (vinsten i markfrigång blir hälften) men däcken du har idag är 1,8 cm lägre än original dvs om du byter till 235/45 R18 får du ett däck som är 3 cm högre vilket ger 1,5 cm höjd markfrigång med 20 mm sänkning blir den faktiska sänkningen bara 5 mm mot originalbil med 225/50 R17, väljer du istället 245/45 R18 får du i princip exakt samma markfrigång som original.  

    Magnus: Superbra sida med rullomkretsen osv, tack för tipset!

    Mikael:
    Jättemycket bra info! Ska försöka fixa höjningen nästa vecka och 235/45 R18 måste jag nog ha som sagt. Surt att däcken jag har är långt ifrån slut, men det är inga toppdäck direkt (nordexx stratus, som satt på när jag köpte). Några tips på bra däck som inte kostar 1.700kr/St? Självklart ska man inte snåla på däck, men blir mycket nu med höjning, service, däck m.m. 

    Uppskattar verkligen alla vänliga själar här som har guidat mig igenom detta hittills. Jag är långtidssjukskriven för utmattning och det betyder mycket att få guidning i detta för mig, i den sits jag är,  gigantiska ångestprojekt. TACK! 

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.