Byta ut halogen helljus till LED?
Published by Thomas Sjölin on
- Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 20 december, 2018 kl. 00:58 av
Thomas Sjölin.
-
FörfattareInlägg
-
14 november, 2018 kl. 03:13 #35967
Thomas Sjölin
DeltagareEftersom det är närapå omöjligt att montera extraljus på en 156 facelift utan att det ser alldeles förskräckligt ut har jag funderat på att sätta in LED H1 istället för standard halogen H1. Frågan är, gör det så stor skillnad och kommer det fungera utan problem?
Nu är inte helljusen katastrofalt dåliga på 156 men jag vill gärna ha lite bättre ljus ändå. Det rör sig rätt mycket djur längs sträckan jag kör till och från jobbet så ju tidigare jag kan se dem desto bättre.
14 november, 2018 kl. 09:20 #35968Christer Andersson
ModeratorPå min fejsliftade förbättrade jag helljuset.
Satte i Xenon i de inre lamporna. Blev skapligt mycket bättre.
Lyste ungefär som om man haft klassska extraljus. Långt, men tyvärr inte en bred ljusbild.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
14 november, 2018 kl. 21:54 #35969Henrik Boldrup
DeltagareOm man kollar diverse youtube filmer som jämför halogen, HID och LED lampor verkar ett generellt problem med LED vara att det är svårt att få en bra ljusbild när man uppdaterar från halogen. Antar att det är svårt att få själva ljuset på exakt rätt ställe i reflektorn jämfört mot en halogen. Vidare kräver många LED kylning med inbyggda fläktar som tar plats eller kylstrumpor som hänger ut från lampan. Kan vara svårt att få plats med detta i strålkastaren och få tillbaks täcklocken.
Säg till om du hittar något som funkar riktigt bra.
Annars är bästa möjliga halogenlampa en bit på väg iaf.
156SW 2,5 -04 och en Fiat 500e -15
15 november, 2018 kl. 00:50 #35970Thomas Sjölin
DeltagareJo, har funderat på att byta ut mot nya fräscha av bästa sort för att se om det räcker. Vet dock inte säkert vilka som är bäst. Satte in night breaker på halvljusen och där blev skillnaden rätt stor så tänkte prova night breaker H1 också.
Xenon är väl ett alternativ det också men det innebär väl större ingrepp än att sätta dit led? Jag har noll koll på vad som krävs för att göra det.
15 november, 2018 kl. 09:21 #35971Christer Andersson
ModeratorDet var 10 år sedan jag monterade xenon, kan ha glömt nåt, men väldigt enkelt att montera. Bara att plugga in.
Jag räknade på belastningen, borde ha fungerat. Men jag var lite skrämd av förra 156:an där jag monterat 100w lampor.
Blev byte av spakpaketet… så jag monterade in ett ljusrelä denna gång.
Jag tror jag körde utan täcklock för bättre kylning. Eller så tog jag upp hål i dem för kablaget till xenonsatsen, ett måste.
Manöverström från originalkabel till Ballast & från Ballast till lampan.
Tror jag gav runt 800kr då för komplett sats, säkert samma peng idag?Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
15 november, 2018 kl. 09:25 #35972Martin Sipek
DeltagareHmm, har funderat på att eftermontera xenon men har hört att det är olagligt i Sverige. Byter ni tillbaks till Halogen innan besiktning eller mutar ni besiktningsmannen?
15 november, 2018 kl. 09:29 #35973Christer Andersson
ModeratorKan tillägga att jag gjorde samma operation på 159:an jag köpte efteråt, men med sämre resultat.
Det är nog som Henrik säger, lampans placering i reflektorn. Blev lite skum ljusbild då 159 hade en skärm framför lampan??
Jag såg att Xenonkungen hade “justerbara” xenonlampor där man kunde flytta själva lampan ut & in, men testade aldrig.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
15 november, 2018 kl. 09:34 #35974Christer Andersson
ModeratorÄr inte 100, men på helljus tror jag det är ok. Eller så slinker den lättare igenom. ?
Däremot är det no-no på halvljus. Krävs nivåreglering och typgodkännande för att det ska vara ok.
Jag besiktade både min 156 & 159 med eftermonterat Xenonhelljus. (159an hade original xenon i de yttre lamporna, ej inre från början )Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
15 november, 2018 kl. 10:24 #35975Thomas Sjölin
DeltagareSåvitt jag vet är det helt okej att konvertera helljuset till xenon om man har separata lyktor för hel- och halvljus.
11 december, 2018 kl. 15:21 #35976Mikael Sanfridsson
DeltagareJag bytte ut lamporna i min GT till LED och blev riktigt nöjd, väldigt stor skillnad mot halogen.
Jag har provat ett antal LED lampor och konstaterat att endast dom dyra märkena är bra, Philips, IPF etc.
Har även bytt på halvljuset på husbilen till Philips LED och ljusbilden är knivskarp, bättre än halogen.
12 december, 2018 kl. 01:59 #35977Thomas Sjölin
DeltagareVad har du för lampor på helljusen, är det H1 som på 156? Du får gärna tipsa om exakt vilka lampor du har för det där ser lovande ut.
Har bytt till nya Nightbreaker Unlimited i helljusen och det blev mycket bättre än de gamla lamporna men är ändå inte nöjd, framförallt tycker jag ljusbilden är alldeles för smal.
12 december, 2018 kl. 09:58 #35978Fredrik Assarsson
Deltagarehttps://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33985&page=33
Jag bytte till Led i helljusen på min 166 och tänker inte gå tillbaka till halogen igen. Köpte lite dyrare varianter med inbyggd fläkt och är helnöjd. Många hånger bättre ljus än tidigare (har alltid kört philips xtreme vision eller osram nightbreaker men detta var snäppet upp!)
Rekommenderar starkt Ledlampor i helljusen.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
19 december, 2018 kl. 12:30 #35979Mikael Sanfridsson
DeltagareThomas, jag har H7 på helljuset. Jag köpte Philips LED lampor, smidig installation med avtagbar kylfläns för att enkel montering. Sitter en liten fläkt i den som gör att kylflänsen inte behöver vara så stor.
20 december, 2018 kl. 00:58 #35980Thomas Sjölin
DeltagareFunderar om de ryms, tycker inte avståndet till locket är särskilt stort bakom lampan. Får mäta och se.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.