Byta växellådskudde Alfa 90

Published by Anders Eriksson on

Forum Teknik Byta växellådskudde Alfa 90

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Anders Eriksson
    Deltagare

Hej!!

känner att jag behöver lite hjälp och tips från Er som mekar 116-bil….

jag har det typiska klonket från bakvagnen, provat att bryta med ett spett, jodå, höger växellådsfäste är slut…. men hur byter jag det?? tror jag börjar bli glömsk, men det var ju 20 år sen jag rev bakvagnen på en 116…  hur mycke måste lossas för att byta gummikuddar? provade idag, men att bara lossa balken gick ju inte…. behöver de-dionen lossas?? eller räcker det att lasta av fjädertrycket?  bör jag byta båda sidor samtidigt kanske…  avgassystemet är ju lite, sådär… tar nog och satsar på en mekhelg framöver och fixar det mesta…..

tacksam för svar och idéer!! // Anders 

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Claes Hindemith
    Deltagare

Hej Anders,

Känns som om jag borde kunna det här i sömnen efter att ha gjort det xx antal gånger på racerbilen.
    Du borde kunna få ner den i framkant tillräckligt mycket för att komma åt genom att lossa kardan, växellänkage och avgassystem, sen minns jag inte riktigt hur det såg ut med slangen till slavcylindern på originalbilarna.

Med vänlig hälsning
    Claes

Thomas Sjölin
    Deltagare

Jag minns att jag bytte höger växellådsfäste på min 75 utan att plocka bort något. Det var lite bökigt att skruva men det gick. Det borde rimligen inte vara så stor skillnad på en 90.

Ja du..

du är inne på rätt spår. Bort med främre växellådsbalkens skruvar. Lossa kardangummit vid växellådan. Fram med en domkraft under diffklumpen och höj där bak så kryper framänden ner. Slavcylinderns slang ska vara lång nog men det blir lite koll fram och tillbaka på 116serien för att se så att allt lossnar fint. Lite pilligt att komma åt skruvarna och någon var väl lite udda mått men med lednycklar och en hylsnyckelsats med olika förlängare kommer du långt. 

Se så ut och meka så får du berätta på Wenngarn 1 maj hur roligt du hade med att linjera växellådsbalkskruvarna sedan.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Igino Cazzola
    Deltagare

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2017-01-02 15:20

Fram med en domkraft under diffklumpen och höj där bak så kryper framänden ner…

Skall inte domkraften lyfta i bakaxeln (bakom bakfjädrarna)?

Jag är fullständigt Räserskadad

Göran Eriksson
    Deltagare

Inlägg av Igino Cazzola på 2017-01-02 16:34

Svar: Ja

Anders Eriksson
    Deltagare

jo men…… det verkar alltså inte bara vara “ta bort den gamla och skruva dit den nya…”

om jag nu lossar kardan/hardy så lär jag sannolikt åka på att byta den med… och då åker jag väl på alla tre hardyknutar… och sen kanske jag borde byta växellådskudde på båda sidor när jag liks hålls…..

jaja, tills första maj borde det vara klart

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Göran Eriksson
    Deltagare

Hej Anders!

Du behöver inte lossa kardanen. Hissa upp bilen och sätt pallbockar under domkraftsfästerna, skruva loss skruvarna till växellådsbalken, sätt domkraften under bakaxeln där watt-länken är fäst, när du hissar där kommer växellådsbalken tilta ner så du kommer åt att byta fästena. De sitter med insexskruv i balken och sexkantsskruv i växellådan. När du bytt fästena sänker du domkraften och då åker balken upp igen. Bara att skruva fast balken och sedan sänka ner bilen = Klart.

Anders Eriksson
    Deltagare

tack Göran!  det låter ju relativt enkelt! när jag skruvade nu i helgen stod bilen på hjulen, 4pelarlyft… misstänker att det gjorde att bakaxel, de-Dion tryckte upp vxbalken i framkant. jag provar igen till helgen

Inlägg av Igino Cazzola på 2017-01-02 16:34

Var hittar du annars diffen om i rumpänden av lådan? 

Put the stupidforce at the ass end of the gearbåx and de frånt will ploppa down! 

Btw: finns det något moment med växellådan och dess fästen som inte underlättas av att lossa på kardanen? Jag tycker då alltid att den hamnar ivägen oavsett vad som ska göras?  bra med nya gummin i kardanen dessutom..

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.