Byte av bussning 156 JTS -02
Published by Mats Elm on
- Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 29 augusti, 2016 kl. 18:31 av
Mats Elm.
-
FörfattareInlägg
-
19 juli, 2016 kl. 17:51 #32110
Mats Elm
DeltagareEtt onormalt oljud/slag uppstår när man kör över/i ojämnhet, har lokaliserat det till denna bussning som förmodligen är helt slut. Någon som har demonterat/monterat en sådan, “armarna” på båda sidor kommer också att bytas men jag misstänker att bussningarna är själva jobbet..Någon som gjort denna “operation”?
159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02
19 juli, 2016 kl. 22:04 #32111Thomas Sjölin
DeltagareStandardfel på 156. Nya länkarmar är den vanliga kuren.
19 juli, 2016 kl. 23:16 #32112Mats Elm
DeltagareJa, det blir nya länkarmar också, men när jag slår till med handen på länkarmen som visas på den ena bilden så hörs att metall går mot metall, och det är inte att muttern sitter löst, så bussningen behöver bytas, frågan är vilka verktyg/vad som krävs för att pressa ur den….
159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02
20 juli, 2016 kl. 08:00 #32113Thomas Sjölin
DeltagareInlägg av Mats Elm på 2016-07-19 23:16
Ja, det blir nya länkarmar också, men när jag slår till med handen på länkarmen som visas på den ena bilden så hörs att metall går mot metall, och det är inte att muttern sitter löst, så bussningen behöver bytas, frågan är vilka verktyg/vad som krävs för att pressa ur den….Köper du nya länkarmar sitter det bussningar i dem så de ska du inte behöva pressa i.
20 juli, 2016 kl. 08:30 #32114Mats Elm
DeltagareFörstår hur du menar och det är säkert det vanliga att bussningarna är slut, de som sitter i länkarmarna. De är säkert dåliga på min bil också, har skaffat länkarmar och den bussningen som jag också behöver byta åtminstone på den enda sidan. Det är i andra änden på länkarmen, där den sitter fast i “hjulet” alltså bakom själva länkarmen sitter en bussning. Det är nog inte så vanligt att man behöver byta denna bussning, säkert ett resultat av att både bilen har varit med rätt länge plus att jag de senaste åren kört med den sänkt med sportstötdämpare + fjädrar + intresset av skidåkning, blir en resa till grannlandet varje år. Full lastad bil, hårda dämpare och dåliga vägar är inte den bästa kombinationen för gamla trötta bussningar
159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02
20 juli, 2016 kl. 09:10 #32115Thomas Bodén
DeltagareJag måste säga… Jaha det var den bussning du menade
Kolla här för en how-to http://forum.alfa156.net/forum/forum_posts.asp?TID=40888
156 GTA Sportwagon
20 juli, 2016 kl. 09:45 #32116Mats Elm
DeltagareUrsäkta kanske lite dålig förklaring först, tack för intresse och tips! Hade hoppats på att det finns något verktyg för att pressa ur bussningen, men det kanske är det hårda vägen som står i länken som gäller för gör det självare!
159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02
20 juli, 2016 kl. 17:37 #32117Thomas Sjölin
DeltagareAha. Nej, då har jag inga direkta tips. Trodde du menade bussningarna i själva länkarmarna.
29 augusti, 2016 kl. 18:31 #32118Mats Elm
DeltagareLiten återkoppling angående att byta bussning.Tack Thomas för länken: http://forum.alfa156.net/forum/forum_posts.asp?TID=40888. Det funkar att göra på detta sätt, kräver dock lite tid, när man som jag inte är proffs bilmek,
och lite feg för att att ta fram gaslågan och värma…
Men det går, dock mycket viktigt att se till att man har en bra anpassad don när de nya bussningar ska på plats! Och att man är väldigt noga med att mäta så att bussningen inte “kantrar”, när man börjar knacka in bussningen, självklart i och för sig, (likaväl som jag anser att bussningar & lager alltid ska pressas i), men det är lätt att glömma när man sedan att bra tag blivit trött på att ligga under bilen på parkeringen och jobba…
Byta länkarmarna är busenkelt i jämförelse, men helt övertygad att man får mycket mer tillbaka i körkänsla om både länkarmar och bussningar byts samtidigt så det är värt jobbet!
159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.