Byte av bussning 156 JTS -02

Published by Mats Elm on

Forum Teknik Byte av bussning 156 JTS -02

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Mats Elm
    Deltagare

Ett onormalt oljud/slag uppstår när man kör över/i ojämnhet, har lokaliserat det till denna bussning som förmodligen är helt slut. Någon som har demonterat/monterat en sådan, “armarna” på båda sidor kommer också att bytas men jag misstänker att bussningarna är själva jobbet..Någon som gjort denna “operation”?

159 TBi Ti SW -11 & 156 JTS SW -02

Thomas Sjölin
    Deltagare

Standardfel på 156. Nya länkarmar är den vanliga kuren.

Mats Elm
    Deltagare

Ja, det blir nya länkarmar också, men när jag slår till med handen på länkarmen som visas på den ena bilden så hörs att metall går mot metall, och det är inte att muttern sitter löst, så bussningen behöver bytas, frågan är vilka verktyg/vad som krävs för att pressa ur den….

Thomas Sjölin
    Deltagare

Inlägg av Mats Elm på 2016-07-19 23:16

Ja, det blir nya länkarmar också, men när jag slår till med handen på länkarmen som visas på den ena bilden så hörs att metall går mot metall, och det är inte att muttern sitter löst, så bussningen behöver bytas, frågan är vilka verktyg/vad som krävs för att pressa ur den….

Köper du nya länkarmar sitter det bussningar i dem så de ska du inte behöva pressa i.

Mats Elm
    Deltagare

Förstår hur du menar och det är säkert det vanliga att bussningarna är slut, de som sitter i länkarmarna. De är säkert dåliga på min bil också, har skaffat länkarmar och den bussningen som jag också behöver byta åtminstone på den enda sidan. Det är i andra änden på länkarmen, där den sitter fast i  “hjulet”  alltså bakom själva länkarmen sitter en bussning. Det är nog inte så vanligt att man behöver byta denna bussning, säkert ett resultat av att både bilen har varit med rätt länge plus att jag de senaste åren kört med den sänkt med sportstötdämpare + fjädrar + intresset av skidåkning, blir en resa till grannlandet varje år. Full lastad bil, hårda dämpare och dåliga vägar är inte den bästa kombinationen för gamla trötta bussningar

Thomas Bodén
    Deltagare

Jag måste säga… Jaha det var den bussning du menade 

Kolla här för en how-to http://forum.alfa156.net/forum/forum_posts.asp?TID=40888

156 GTA Sportwagon

Mats Elm
    Deltagare

Ursäkta kanske lite dålig förklaring först, tack för intresse och tips! Hade hoppats på att det finns något verktyg för att pressa ur bussningen, men det kanske är det hårda vägen som står i länken som gäller för gör det självare!

Thomas Sjölin
    Deltagare

Aha. Nej, då har jag inga direkta tips. Trodde du menade bussningarna i själva länkarmarna.

Mats Elm
    Deltagare

Liten återkoppling angående att byta bussning.Tack Thomas för länken: http://forum.alfa156.net/forum/forum_posts.asp?TID=40888. Det funkar att göra på detta sätt, kräver dock lite tid, när man som jag inte är proffs bilmek, och lite feg för att att ta fram gaslågan och värma…

Men det går, dock mycket viktigt att se till att man har en bra anpassad don när de nya bussningar ska på plats! Och att man är väldigt noga med att mäta så att bussningen inte “kantrar”, när man börjar knacka in bussningen, självklart i och för sig, (likaväl som jag anser att bussningar & lager alltid ska pressas i), men det är lätt att glömma när man sedan att bra tag blivit trött på att ligga under bilen på parkeringen och jobba…

Byta länkarmarna är busenkelt i jämförelse, men helt övertygad att man får mycket mer tillbaka i körkänsla om både länkarmar och bussningar byts samtidigt så det är värt jobbet!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.