Byte av Scudetto på Alfa 159?

Published by Johan Gimling on

Forum Teknik Byte av Scudetto på Alfa 159?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Johan Gimling
    Deltagare

Ngn som bytt undre delen av Scudetton på 159:an och har tips och trix på enklaste sätt att komma åt?

Fyra stjärnskruvar från baksidan, men sitter väldigt marigt åt

CAR 9131
    156 GTA Q2 -03, Giulietta 1.4T 170 -13, Stelvio 2.2 JTDM 210hk Q4 -17

Tim Gärderup
    Deltagare

Om det är triangeln du menar så måste stöten tas bort.

Johan Gimling
    Deltagare

Jo. skölden är det jag menar. Tänkte att man kunde komma undan att montera av stötfångaren men det verkar inte bättre än att det är det som måste till. Kommer åt de nedre skruvarna efter att ha monterat bort motorskyddet undertill plus lite annat p.g.a. motor- och kupévärmarinstallation plus byte av innerskärmar fram, men skruvarna sitter så hårt att men den vinkel jag kommer åt med gör att jag får ingen kraft i händerna, eller så är det Loctite eller annat som spökar. Har dock skruvat ur alla skruvar som jag tycker det kan handla om, men det är det rätt stumt kring strålkastarna fortfarande. Har du lossat hela frontsektionen ngn gång? Jag har lossat skruvar i hjulhus, alla undertill plus de i ovansidan kring huvlåset, är det något annat som det hänger på?

CAR 9131

Jag bytte på min 159:a utan att ta bort stötfångaren. Det krävs långa armar för att nå uppifrån och ner till de lägst placerade skruvarna. Vinkla försiktigt skölden i ovankant och kör ner armarna. Inga konstighter!

Med vänlig hälsning Calle 

Johan Gimling
    Deltagare

Med facit i hand, efter att ha fått tips om hur stötfångaren fäster i clipsen på sidorna framför hjulhusen, så var den så enkel att få loss att det definitivt var värt den tiden för att göra det enklare att komma åt. Passade på att montera kupé- och motorvärmare samtidigt, blev mycket enklare också med fronten borta.

CAR 9131

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.