Byte halvljus H7 Giuletta 2013

Published by Stefan Johansson on

Forum Teknik Byte halvljus H7 Giuletta 2013

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36489
    Stefan Johansson
    Deltagare

    Har försökt att byta halvljuslamporna på min Giuletta JTDm 2013, men det är ju omöjligt att komma åt.
    Går det enkelt att lossa lyktorna, eller hur gör man?

    #36490
    Magnus Holm
    Deltagare

    Jag har bytt på min några ggr och det är inte lätt på någon sida men svårast på förarsidan (1.4 multiair). Det gäller att fästa lampan mellan pek- och långfinger och sen försöka få den rätt på plats.
    Kan va strul och plågsamt att lossa och återmontera låsningen ochså men det går även det med ett finger. En liten spegel kan vara till hjälp för att se att den hamnat rätt.
    Att lossa strålkastaren kräver att hela stötfångare demonteras först vilket inte heller är direkt enkelt. Har gjort det med av annan anledning. Passade då på att lossa strålkastaren och hälla ut en H7 som jag tappat in vid ett tidigare byte… =)
    Lycka till

    #36491
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Hittade denna på youtube. Massa jobb men kanske lite mindre svordomar?

    http://www.youtube.com/watch?v=gWch-yuoGME

    #36492
    Håkan Petersson
    Deltagare

    Det går rätt så bra att byta lamporna utan att demontera en massa saker.
    Det som var svårast var att inte tappa lampan. Detta kan man komma ifrån om man fäster en tråd i lampan vilken man tar bort när den är på plats.
    Kräver lite tålamod och envishet.

    #36493
    Stefan Johansson
    Deltagare

    Tack för svar!
    Det underlättar otroligt när man vet vilka möjligheter som finns, och handgripligheter som kan utföras.

    @ Magnus: Precis så har jag lyckats göra, 1 ggn. Resultat: hjärnblödning och mental strypning av ansvarig designer/ingenjör hos Alfa, blodsutgjutelse på underarmarna, skrapsår på händerna, och två stycken felmonterade halvljuslampor…
    Har försökt upprepa manövern, men lyckas inte få upp låsspännet igen, och var sedan tvungen att avbryta då det helt enkelt var för smärtsamt i de redan skadade underarmarna. Då jag ändå inte har de grövsta armar och händer så sluter jag mig till att det måste finnas ett alternativt sätt.

    @Thomas: Aha, precis vad jag letade efter! Tyvärr meckigare än jag hoppats, men jag tycks inte ha mkt val. Megatorx som måste mätas upp och införskaffas alltså.
    “Innerskärmarnas” demontering blir då nästa huvudvärk. Har aldrig tittat på hur de är fastsatta, men misstänker att det är ngn form av plastpluttar som kommer att gå sönder när jag försöker få loss dem. Man vet ju aldrig hur de är designade att fungera. Någon som vet?

    @ Håkan: Att hålla tag i lamporna tyckte jag nog var det minsta problemet, även om jag inser att det är väldigt lätt hänt. Särskilt när man satt dem på plats och måste byta grepp för att försöka komma åt att snäppa tillbaka låsspännet.

    #36494
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Posted By Stefan Johansson on 30 sep 2019 08:45
    Precis så har jag lyckats göra, 1 ggn. Resultat: hjärnblödning och mental strypning av ansvarig designer/ingenjör hos Alfa, blodsutgjutelse på underarmarna, skrapsår på händerna, och två stycken felmonterade halvljuslampor…

    Inte för att det är någon större tröst men det är likadant med många andra bilmärken. Efter att ha jobbat några år som Renaultmekaniker så kan jag intyga att jag skickat förbannelser över deras konstruktörer åtskilliga gånger.

    #36495
    Stefan Johansson
    Deltagare

    En styck Torx T55 införskaffad.

    Nu återstår att se om demontering av innerskärmar är lätt/möjligt…

    #36496
    Magnus Holm
    Deltagare

    Gjort samma sak och att lossa spännet när man fått dit den på felmonterad lampa är milt sagt svårt. Tror jag lyckades med hjälp av ett dorn eller liknande när fingertoppen gett upp för att kunna trycka tillräckligt hårt. Kollar efter det alltid med spegel innan jag trycker dit låsningen.
    Har dock inte behövt lossa något vid de rätt många byten jag gjort.

    #36497
    Stefan Johansson
    Deltagare

    Jaså, är det därför det är så förb… svårt att få loss det igen.
    Stämmer exakt det där med domnade fingertoppar…

    Jag kände lite försiktigt på innerskärmen, men den verkade inte direkt smidig och medgörlig. Tittade åter på videon, och det verkar som att de helt brutalt viker undan skärmen lite. Tänkte jag ska ut och försöka idka lite mer brutalt våld mot den, när jag ngn gång blir av med den dunderförkylning jag åkt på.

    #36498
    Stefan Johansson
    Deltagare

    Då så! Äntligen är lamporna på rätt plats och halvljuset användbart.
    Tack för input. Det hjälpte. Det blev tredje gången gillt. Men då visste jag lite mer än från början. Det slutliga avgörandet kom när jag lånade frugans lilla transportabla sminkspegel av “vik upp modell”. Så otroligt mkt enklare det var när man visste precis hur det såg ut, och hur lamporna skulle ompositioneras, samt hur låsblecket skulle hanteras. Det gick så snabbt, enkelt och smidigt som det bara kunde!

    Var även på innerskärmarna en ggn till. Det går att vara brutal och vika undan dem precis så mkt att man förmodligen kan komma åt med långskaftade ring-/u-nycklar, men jag blev osäker på vilken/vilka skruvar som skulle lossas. Såg inte en utan två långa fingängade skruvar jämte varandra, där jag förväntade mig att se en simpel skruv. Det såg misstänkt ut, typ som ställskruvar för lyktan. De ville jag inte röra, så därför blev det ett tredje försök uppifrån.

    Jag saknar verkligen Haynes eminenta handböcker. Med hjälp av en sådan, för många år sedan, totalrenoverades en Alfetta GTV. Hur smidigt som helst.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.