Byte nummerplåtsbelysning Alfa 159 Berlina

Published by Axel Lindgren on

Forum Allmänt Byte nummerplåtsbelysning Alfa 159 Berlina

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Axel Lindgren
    Deltagare

Det har dykt upp en varning på instrumentbrädan, “Check number plate light”, och mycket riktigt, vänster lampa till nummerskyltsbelysningen lyser inte. Enligt instruktionsboken ska man kunna byta lampan med hjälp av en platt alt flat skruvmejsel med skydd av en trasa. Jag har testat med att sticka en skruvmejseln under kanten på vänstersidan och lyckas med att få den att komma ut lite, men jag får den inte att släppa. Jag ska också erkänna att jag vet mina begränsningar, dvs är rädd för att bryta sönder saker. Tips mottages tacksamt.

Axel Lindgren

Claes Anstérus
      Deltagare

Jo man gör precis så som du beskriver och som det står i instruktionsboken fast det kräver att ta i lite.

Jag har gjort det några gånger nu på min159:a och någon liten repa i undersidan har det nog blivit. 

Kolla så att inte nummerplåts hållaren är i vägen, det är det på min, jag får ta isär hållaren så att nummerplåten går att ta bort och därefter skruva bort hela hållaren.

Med vänlig hälsning

Claes Anstérus

Axel Lindgren
        Deltagare

Claes, du skriver om repor på undersidan? Ska jag börja på vänsterkanten med skruvmejseln och sedan dra den ner och underifrån och bända därifrån?

Axel Lindgren

Claes Anstérus
          Deltagare

Jag vill minnas att jag tryckte in mejseln mellan belysningen och kofångaren på höger sida av (vänstra belysningen). Tryckte åt vänster samtidigt som jag drog nedåt. Var lite knöligt med trasa emellan så jag skippade den, därför blev det liten repa, (men det är så sällan jag står på huvudet och kollar undersidan av kofångaren).  / Claes

Igino Cazzola
            Deltagare

Om det är en plastflärp som skall böjas; ‘skulle jag inte göra det när det är minusgrader.

Jag är fullständigt Räserskadad

Axel Lindgren
              Deltagare

Och idag blev den bytt tillsammans med kompisen P-A i klubben.

Claes, det var som du skrev, vi var tvungna att ta bort nummerskylten för att kunna komma åt.

Tack till alla för input i ämnet!

Axel Lindgren

Igino Cazzola
                Deltagare

Jag är fullständigt Räserskadad

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.