Caféträffar i Sthlm (ex. Röda stugan)

Published by Niklas Wolkert on

Forum Träffar Caféträffar i Sthlm (ex. Röda stugan)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Niklas Wolkert
    Deltagare

Hej hej

Jag är nybliven Alfaägare i Stockholm och själv aldrig hunnit vara på Röda stugan-träffar som jag förstått brukade vara på tisdagar. Detta till trots så har jag ett förslag till en ersättning nu när Röda stugan tvingats bomma igen.

Storstockholm med omnejd är ju ganska stort så att hitta ett ställe som alla tycker ligger bra till kan ju vara en utmaning om vi inte väljer något mitt i stan. Men det har ju sina begränsningar det med.

Så, till mitt förslag: jag har min hemvist söder om stan och tycker att Rosenhills café i slutet/början av Slingerbulten kan vara en fantastisk ersättare till Röda stugan. Dessutom kan man då kombinera med lite trevlig slingervägskörning. Sen att det även ligger en tankstation intill caféet är ju inte heller fel.

Dock kan ju det kännas långt bort för många så då tänker jag att varför inte växla på tex jämna/ojämna veckor med något ställe på någon annan sida om stan – tex Brostugan vid Drottningholmsbron Väst om stan?Strömma kanalbar eller Grisslingebadet Öst om stan? Hur ser det ut norr om stan?

Tankar kommentarer?

.niklas med en Biancospino Giulia 1300TI från 1969

Thomas Sjölin
    Deltagare

Brostugan har vi haft träffar vid många gånger tidigare så den finns redan på banan s.a.s. Cafét i Rosenhill ligger som du säger lite väl avsides till för de av oss som bor mer norrut men var ändå uppe till diskussion i höstas som ett alternativ. Det som var så bra med Röda cafét var att det låg så lättillgängligt nära motorvägen, tror det är sådana ställen vi ska försöka hitta för att så många som möjligt ska känna det värt åka dit.

Niklas Wolkert
    Deltagare

Att växla plats var lite det jag tänkte skulle gör att fler kan delta. I annat fall kommer alltid vissa (samma personer antagligen) känna som att det är för långt bort. Sen kan det såklart tänkas att det är bra att det ligger nära en motorväg. Rosenhill ligger ca 20 min från Röda Caféet och 20 min från Nynäsvägen.

Björn Ek
    Deltagare

Hej! Bra initiativ med en tråd om ersättare för Röda Cafet! Själv skulle jag inte sätta mig och åka en halvtimme till en ytterförort efter jobbet så jag är mer intresserad av alternativ närmare stan och de större vägarna!

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Thomas Sjölin
    Deltagare

Slagsta motell kanske kan vara ett alternativ också. Inte lika trevlig miljö som Röda Cafét men precis lika tillgängligt.

Stefan Atterhall
    Moderator

Kul initiativ!

Vad sägs om att vid kommande pizzaträff sätta sig och kasta lite idéer?

Klassegrare CAR Challenge kl. II -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder Instagram | Resultat Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm Youtube

Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Grand Prix -87

Niklas Wolkert
    Deltagare

Mycket bra idé. Får göra det till min pizzaträffpremiär.

Björn Sandberg
    Deltagare

Varför inte ha caféträffarna norr om sta´n i år? Jag föreslår Torsåker Slott 10 min från Upplands Väsby, vägen mot Almunge. Lätt att hitta, och gott om gräs att ställa bilarna på. AHK har träffar där på onsdagar, men kanske tisdagarna är lediga? – Jodå, där finns ett café, ”The Nut House” i direkt anslutning till parkeringsytorna!

Och på tal om slott så kan jag vara något partisk då jag arbetar där ute men Steninge Slott ägs av bilentusiast och restaurang/caféägaren är en väldigt trevlig prick. Massvis av parkeringsutrymme.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Stefan Atterhall
    Moderator

Kul förslag!

En av de springande punkterna är nog resväg/restid. Tanken är ju att det ska vara vardagkväll efter jobbet. Att då sitta och kuska en bra bit tror jag inte är ett alternativ för så många mtp familj och annat?

Kikar vi på kartan nedan så kan man få en liten fingervisning för vad som kan vara rimligt månne?

Klassegrare CAR Challenge kl. II -- 2019, 2017 och 2016!
    Följ framfarten - Bilder Instagram | Resultat Speedhive, Alfaromeo.org | Racefilm Youtube

Alfor för tillfället
    147 3.2 V6 GTA -04 -- #16 CAR Challenge kl. II (Projekttråd .org)
    156 SW 2.5 V6 TI -05
    Sprint 1.7 8V Grand Prix -87

Björn Sandberg
    Deltagare

Visst, tisdagsträffarna bör ligga på rimligt köravstånd. – Men det är oviktigt om målet ligger söder om Sollentuna, eller några motorvägskilometer längre norr ut, som Torsåker. Det avgörande är naturligtvis Essingeledens köer, om de måste forceras eller inte. – Dags att gynna dem som bor norr om stan, som länge uthärdat kö-terrorn för att komma till Röda Caféet!

Björn Sandberg
    Deltagare

Den här hemsidan fortsätter plåga mig. Här nere finns en funktion ”Attachements”. Jag klickar, letar reda på en fil, väljer – För stor, max 6 MB. Komprimerar bilden nytt försök, tittar på mitt inlägg klickar:

404 – File or directory not found.
    The resource you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.

Suck. Nu har jag komprimerat bilden ännu mer, lagt den på skrivbordet, gör ett nytt (sista) försök:

Patric Gille
    Deltagare

Finns ju alltid plats på gräsmattan vid Sundbygård, Huddinge på onsdagar. Lite konkurrens och annan dag kanske, men ett bra alternativ om man vill träffa likasinnade. https://www.sundby-gard.se/pages/cars.html

Alfa Romeo 159 SW, 2008 Maserati QP GTS, 2008 BMW 730d, 2016

Dan Öwerström
    Deltagare

Steninge slott är väl ett utmärkt alternativ och som gör att man slipper Essingeleden. Alternativt Brostugan på Drottningholm. När? Kan vi enas om några datum?[code] [/code]

Niklas Wolkert
    Deltagare

Essingeleden kommer man bara undan om träffarna är på samma sida om stan som man bor och/eller jobbar på. Så det argumentet håller inte riktigt

Och det är av samma anledning som jag föreslagit att vi kör växelvis plats. Tex udda veckor Brostugan och jämna veckor Sundby gård.

På så vis slipper alla ”valfri flaskhals runt Sthlm” iaf varannan gång det är träff.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.