CAR Challenge + Corsa Italiana = ???

Published by Stefan Atterhall on

Forum Bankörning CAR Challenge + Corsa Italiana = ???

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Stefan Atterhall
    Moderator

Det är hög tid för oss att jobba fram ett reglemente för 2016 och framåt, då vårt reglemente upphör efter säsongen.

En idé som dykt upp, trevligt nog från båda läger, är att vi kanske ska lägga en plan för att slå ihop CAR Challenge och Corsa Italiana för att skapa en Nordisk racingserie, där man t ex lägger 3 tävlingar i Norge och 3 i Sverige.

Vad tycker/tror ni om detta?

I/utanför garaget:
      - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
      - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
      - 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
      - Sprint Veloce 1.7 8V -87
      - Alfasud TI 1.7 8V -78

Stefan Atterhall
      Moderator

Corsa Nordica – hur smakar det på tungan?

I/utanför garaget:
        - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
        - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
        - 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
        - Sprint Veloce 1.7 8V -87
        - Alfasud TI 1.7 8V -78

Sune Svensson
        Deltagare

fråga blir det en serie eller kör vi två dom som vill dvs en nordisk o en för Sverige?

Då denna klubb är mycket konservativ så varför inte börja med ett lopp ihop i Norge och se hur det går. Eller gör som vi gör på Gelleråsen fast i Norge. Norrmännen har sitt lopp, vi har vårat. Men vi träffas och umgås runt banan. Förslagsvis Rudskogen då detta är en modern och säker bana.

C.R.T - Carbonara Racing Team #36

Debut 2021: Plats 10, Klass III
          2022: Plats 5, Klass III
          2023: Plats 3, Klass III

Thomas Sjölin
          Deltagare

Jag kör visserligen inte själv men gjorde jag det skulle jag tycka det var roligare med fler bilar på banan, alltså vore det bättre att köra race tillsammans. Ur ett rent åskådarperspektiv tycker jag detsamma. Fler bilar, mer och roligare racing. Om det känns bli allt för många bilar kan man ju köra klassvis vilket borde ge mer både för förare och åskådare än att se några dra iväg och varva andra efter bara ett par varv. Jag kan inte direkt se någon nackdel med att slå ihop serierna annat än att avstånden blir längre.

Mats Forssén
            Moderator

Jag tycker det låter väldigt spännande och är helt klart intresserad av möjligheten att köra tillsammans med våra Norska vänner!

Inser dock att det finns flera utmaningar i detta bland annat pga att våra reglementen har en del skillnader med klasser och klassindelningar tex. Även det norska reglementet skall förnyas till 2016 och jag har följt diskussionerna på deras forum. Det ser ut som att det finns ambitioner till ganska stora förändringar (för att öka antalet deltagare i resp klass) men det är många olika åsikter som förs fram så vi får se var det kommer sluta.

Jag tycker att vi, åtminstone som första steg, ska titta på möjligheten att köra våra respektive serier parallellt men att några av deltävlingarna även kan ingå i en gemensam serie. Dvs alla serier körs samtidigt på banan men resultatet räknas separat. Trofeo Abarth har ett liknande upplägg där det både körs ett Europeiskt mästerskap och ett Italienskt mästerskap och flera racehelger ingår i båda mästerskapen medan det även körs några racehelger som är specifika för respektive serie.

En säsong ur CAR Challenge och Corsa Nordica-perspektiv skulle kunna se ut så här (Corsa Italiano skulle komplettera med ett par egna tillfällen):

Gelleråsen: CAR Challenge R1+R2 & Corsa Nordica R1+R2 & Corsa Italiano Rx+Rx
              Kinnekulle 1: CAR Challenge R3+R4
              Rudskogen: Corsa Nordica R3+R4 & Corsa Italiano Rx+Rx
              Kinnekulle 2: CAR Challenge R5+R6 & Corsa Nordica R5+R6
              Mantorp: CAR Challenge R7+R8
              Våler: Corsa Nordica R7+R8 & Corsa Italiano Rx+Rx

Med detta upplägg skulle det gå att ha varsina reglementen och i tillägg skapa ett nytt reglemente för Corsa Nordica där vi synkar delar av de båda nationella reglementena med “minsta gemensamma nämnare” så att det går att mappa in sin bil i det gemensamma mästerskapet. Det skulle tex kunna innebära att Corsa Italiano kan fortsätta med fler klasser än CAR Challenge men att vi tillsammans med norrmännen får diskutera hur det ska se ut Corsa Nordica.

En annan fördel med detta upplägg skulle vara att insteget inte ökar till någon av de nationella serierna (dvs vill man “bara” delta i CAR Challenge räcker det med debutantlicens och man måste inte åka på race i Norge). Dessutom ger det möjlighet till fler race för de som vill satsa mer och det skulle ju även vara möjligt att enbart delta i Corsa Nordica ifall man vill.

Detta skulle kunna vara steg 1 (2016-2018) och sedan får vi utvärdera vad steg 2 blir. Steg 2 skulle tex kunna innebära fler gemensamma tävlingar eller enbart en Nordisk serie eller att vi även skall inkludera danskar i serien osv.

Robert Hultman
              Deltagare

Jaha. Då fick man vara tråkig och peka på en nackdel.

Tävlingsserierna kan måhända vinna på att slås samman. Men kopplingen mellan banmöten och CAR Challenge (eller dess efterträdare) blir lösare. Avstånden till banorna kommer att öka för flertalet medlemmar om banmötena förläggs till norska banor. Visserligen kan det vara kul för de som kört många gånger på de svenska banorna att prova något nytt. Men för de som inte kört alls tror jag tröskeln blir högre.

Med en gemensam serie tror jag att vi också måste fundera över möjligheterna att ordna banmöten utan tävlingar. Oavsett hur det blir med detta tycker jag att vi i klubben bör fundera över hur vi gör tröskeln för bankörandet lägre. Jag tror att vägen dit går via konbanor och andra “enklare tävlingsformer”.

Stockholm

Aris Stamos
                Deltagare

Jag vill inte verka gubbigare, men ni måste sluta blanda ihop klubbens banmöten med CARChallenge tävlingsserie. Vill man som trackdayåkare åka till Norge för ett öppet banmöte så är det helt öppet att fråga Norrmänen om det är möjligt. Utan veta svaret, så tror jag inte att banmötesarrangörerna har för avsikt att arrangera banmöten i våra grannländer då det krävs nationell licens för som ska köra och andra tillstånd.

Det Stefan vill ta upp och behandla är om det finns intresse och framtida möjligheter att öppna upp tävlingsserien till ett nordiskt mästerskap tillsammans med våra landsgrannar. 

Väldigt bra förslag Mats, att låta våra serier blandas och dela banorna, tillsammans med att deltagarna får uppleva kollegor från andra serier med andra erfarenheter.

SirApp - en app för alla Arisar!

Sune Karlsson
                  Deltagare

Visst är Challenge och gatbilskörningen två olika saker – men de lever i symbios. De behöver varandra och vad den ena gör påverkar den andra. Det blir också bättre av att vi har race och gatbilskörning tillsammans.

En nordisk serie skulle vara kul och Mats modell skulle kunna fungera men det är inte oproblematiskt. På ett “normalt” banmöte använder Challenge 1 timme och 45 minuter av bantiden för två träningar, kval och två race. För gatbilsåkarna blir det ca en timme och 30 minuters körtid under dagen. Ett upplägg som fungerar ganska bra.

Skulle man köra tre raceserier på Gelleråsen där en del bilar kör i två serier och man vill ha paus mellan racen kräver det nog minst 4 timmars bantid och då krymper gatbilsåkarnas tid ner mot 1 timme. Jag är inte så säker på att det skulle uppskattas.

Tvådagarsmötet på Kinnekulle är inte heller helt lätt. Vi kör fyra race i år eftersom vi fick ställa in Mittsverige. Det går men är inte optimalt då vi vill hinna med taxikörningen och lite annat för att visa upp hur kul det är med banmöte och racing.

Går det så går det...

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.