Car Challenge Mittsverigebanan 20/-14..

Published by Hans Bjurman on

Forum Bankörning Car Challenge Mittsverigebanan 20/-14..

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Hans Bjurman
    Deltagare

Filmsnutt från race 6    starten…

http://youtu.be/JyFsqz-x5pI

Dan-Erik Hansson
      Deltagare

Racedagbok i kortformat från nr 4.

Fredag

Lastning på nytt sätt eftersom den nyinköpta 159Q4’an tillåter att släpet blit tungt. Skönt att äntligen slippa fylla dragbilen med prylar. De 400 kilometrarna från Järfälla till Östanskär går som dans och vi kommer fram lagom för att hinna ta nån öl innan sängdags. Det syns redan nu att det kommer att bli en riktigt speciell helg med många alfisti och engagerade arrangörer.

Lördag

Efter frukost på våfflor och hjortron bär det av mot Härnösand med racebilen på släpet. Ett kort ögonblick såg det som att det inte gick att komma in på banan (låst) men Patrik Hermansson lyckades få tag på banägaren som avslöjade sin nyckelgömma och avlastningen gick snabbt och elegant.

Vi hann precis ikapp karavanen som höll på att lämna Länsmuséet i H-sand så vi tog plats i kön. Kul att åka långt bak och se hela paraden av blanka bilar (utom Manges 75 CUF som hade gått på fuktig grusväg dagen innan). Arnolds bilmuseum, de otroligt vackra vägarna, breda släta, slingrade, den efterlängtade räkmackan i Bönhamn, mer slingrade vägar och Högakustenbron får beskrivas på annan plats men det var en fantastiskt skön dag i södra Norrlands kustland.

Tillbaka på banan var det dags att försöka hitta runt innan det blev dags att köra racetaxi. Alltid lika kul att nån vill (vågar?) åka med just mig. Efterhand började bansträckningen sjunka in och tempot kunde höjas. Allt gick lysande tills sista varvet då jag tänkte skoja lite med Jonas Klang och svepa förbi i första kurvan, gick inte så bra och jag tvingades att grensla banmarkeringen varpå sista delen av avgassystemet behagade att ta i (ordentligt) och därefter lämna bilen.

Det tog lång tid att samla ihop sig  på banan och middagen kändes alltmer lockande. En och annan missuppfattning för hur man skulle anmäla sig gjorde dock att det antalet middagsgäster vida överträffade det som restaurangen beräknat, de löste det dock på ett lysande sätt men kvällen blev rätt sen. Stor eloge till Gunnar & Gunnar som fixat det hela eminent. Jag tror dock inte att de ens drömt om att det skulle komma så många deltagare. 

Söndag

Alldeles för tidig morgon men ändå strålande sol och redan jättevarmt. Våfflor och sen till banan för att banka och naja fast mitt avgasrör. En halvtimmes kravlande under bilen och så var det fixat och nu var det 3 x 20 minuter träning + kval + två race. Räknar ut att varken jag eller däcken kommer att klara fulla pass i värmen. Träningarna blev till ca sex stycken “kvalitetsvarv” per pass och ideallinjen började så sakta att visa sig på den nya (för mig) och skojiga banan.

Upptäckte när varvtiderna kom fram att jag låg efter Dagge i Giuliettan men fore Sudsune, Klang, Henke, Patrik och Robin i kl III. Ganska långt efter Dagge ska erkännas. Däcken fick mycket stryk, de var kalla i ett halvt varv, lagom varma ytterligare ett halvt varv och därefter överhettade, oprecisa och sliriga.

Kval

Insåg att jag måste sätta en riktigt bra tid för att få starta framför Dagge. Lyckas med en marginal av 9 tusendelar (1.13,910 mot 1.13,919)! Ibland har man turen på sin sida. Sudsune meckar som vanligt och kör nästan inte. Robin kör slut på sina bromsar, Patrik havererar sin koppling vilket Sune också gör efter att ha meckat klart. Av det stora startfältet i klass III återstår bara fyra bilar eftersom ingen av meckarna kan köra vidare.
        Totalt fjärde kvaltid och start i andra ledet med Dagge snett bakom i tredje led.

Race 1

Start i motlut gynnar mig med handbroms och ställer till det för andra. Jag får till en kanonstart och kommer nääästan förbi Niclas Rosengren som missar totalt. Framför allt är jag före Dagge. Riktar in mig tolv svettiga varv med defensiv körning. Har ju övat mig i det tidigare och lyckas även denna gång även om det var ytterst nära nästan varje varv. Fick lite hjälp vid en varvning och lite andrum, sänkte tempot lite grann och det var tillräckligt för att bli nästan bli upphunnen. Klassvinst och fortfarande obesegrad 2014, tjoho!

Race 2

Omvänd startordning och nu står jag efter och på “fel” sida om Dagge. Krävs mer än en kanonstart för att komma före. Får till en kanonstart och är uppe jämsides och det är så nära jag kommer. I första halvan av racet tappar jag tiondedelar på varje varv men märker sen att jag börjar ta in igen. Bestämmer mig för att ge allt för att komma ikapp. Lyckas inte riktigt men sätter dagens bästa klass III-tid med 1.13,08 vilket jag är noga med att berätta för alla.
        Längst fram är det stenhård fight mellan klass I-bilarna och Micha som startade sist i racet lyckas till slut vinna.
        Således tappade jag mina första poäng för säsongen men det var det värt efter att ha fått fightas stenhårt i båda racen. Det är ju det som är grejen, liksom.

Som vanligt proffsig hantering av banmötesgänget (Björn), tävlingsfunktionärerna (Igino, Magnus, Stefan och Aris) och flaggisarna. Stort tack till sjukvårdarna (Wulf och Bjurman) som fick hoppa in och ha jour på banan(dock inga ingripanden)

/Danne i GTV 2.0TS (olivgrön) nr 4

kul med dessa rapporter!!

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Micha Grönvalls
        Deltagare

Racerapport #164

Träningen började redan på lördag kväll då vi ovanligt nog hade banan senare än vi är vana vid. Här skulle även taxikörning ske med allehanda besökare på banan. Jag hade liksom de flesta aldrig kört här förut och kände en viss stress när man sa, kör några varv själv och sedan hämtar du passagerare, passagerarna måste ju ändå få en upplevelse värd mer än att i “sakta” mak studera olika spår och fästen. Därför klev jag på direkt, blint, det var en udda upplevelse, ett varv senare visste jag iaf ungefär hur banan såg ut, och hur det kändes att åka nära nog baklänges ut ur lilla chikanen som hade dykt upp ur det blå efter ett krön. Några varv till och sedan i med folket, 5 stycken tror jag att det blev och de verkade nöjda. Vi åkte på dryga 1:10:or, banan kändes ok även om den var annorlunda och de två chikanerna var knepiga, det största problemet var temperaturen, däcken överhettade konstant, någon sa att det var 34 grader i asfalten vid 18 på kvällen. Innan hemgång passade jag på att gå banan och göra lite noteringar som jag sedan följde upp med dragbilen under några kontrollerade varv.

Dag två var man rätt varm i kläderna så det kändes rätt skönt, även om jag som vanligt hade sovit nära nog ingenting natten innan. Ut på träning och ägnade hela åt att hitta en punkt där däcken inte gick varma och att nöta spåret jag hade beslutat kvällen innan.

Till kvalet var jag taggad, enligt de officiella tiderna låg jag 4 tiondelar efter snabbaste bil men vad ingen visste var att jag satt ett varv mot min egen laptimer som stod en bra bit längre ned på start och målrakan och sedan slagit av på gasen, det varvet var två tiondelar bättre än näst snabbaste. Fokuserade på pole och gick ut, motorn gick nästan omedelbart varm, vid 115 grader dog den i stora chikanen, när jag kom ut ur chikanen hörde jag hur något tungt i stål ramlade till marken och studsade upp i golvet, rullade in i depå och kunde konstatera att orsaken till motorstoppet var utebliven vevlägessignal, remskivan till generator och vattenpump hade slitits av vevaxeln!?

Bönade och bad tävlingsledningen om två minuter att leta efter delarna vilket jag fick och remmen återfanns men inte skivan som för allt vi visste kunde ha rullat ned till Sundsvall. Race 1 uteblev. Sedan fick jag två minuter till och vi sprang ut igen. Halleluja, remskiva funnen i en buske och den var hel trots överkörning. Ihop med bilen.

I race två fick jag starta sist av naturliga skäl. mina största konkurrenter befann sig mitt i fältet till följd av den omvända startordningen från race 1. Jag gjorde en riktig demonstart och tog 3 eller 4 bilar direkt, sedan ett par till i de två första kurvorna, här råkade jag även skrubba min teamkamrats sida lite, my bad Kenneth, övertända raceförare har sina nackdelar. Efter två varv stod det mellan mig Claes och Niklas som låg först. Fight to the Death följde med väldigt tajt körning.

Efter några varv bromsade Niklas på sig i stora chikanen och åkte den underliga escaperoaden som går fortare, efter det släppte han förbi Claes men inte mig. Fight to the Death och ett varv senare var jag förbi. ikapp Claes som skapat lite lucka och sedan bara stressa honom så mycket som möjligt vilket fungerade, på näst sista varvet bromsade han på sig i hårnålen och jag smet förbi. Niklas syntes inte längre till så jag kunde kyla motorn lite på sista varvet och gå i mål som stolt segrare.

Hörde jag någon säga tävling ?

Inga fler schyssta filmer från träffen? 

C.R.T - Carbonara Racing Team #36

Debut 2021: Plats 10, Klass III
          2022: Plats 5, Klass III
          2023: Plats 3, Klass III

Mats Forssén
          Moderator

Har äntligen haft tid att lägga upp ett par filmer från Mittsverigebanan. Fick dock inte med race 2 pga att fjärren tappat kontakten med kameran när jag skulle rulla ut från depå. Kan nog skyllas på att jag är nybörjare med Gopro… 

Kval

Race 1

Det var ett par väldigt roliga, intensiva och väldigt varma dagar på Mittsverigebanan som resulterade i mina första klassvinster någonsin.
            Dock var det väldigt få startande i Klass II men jag är ändå väldigt nöjd. Allt fungerade bra och nu är jag sugen på att åka till Kinnekulle för en massa körning under dubbelhelgen.
            Då får det dock gärna bli lite svalare eller t.o.m lite molnigt  

Ragnar Rosengren
            Deltagare

Jag har lagt upp ett galleri för Mittsverige rejsen under Challenge-kategorin. Fyll på med bilder så att det inte blir sån jobbig tyngdpunkt på #77 och mig…

Notera punkan på släpet, där fick jag för att jag inte fixat nåt reservhjul… Det blev bärgning och två trevliga dagar i Sundsvall-Timrå trakten i avvaktan på att min udda däckstyp skaffades fram (och jo, nu blev det ett reservhjul också!).

156 2.0 TS Challenge (Gruppo N Olanda), #77 CAR Challenge klass III

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.