CAR rabatt vid nybilsköp?
Published by Johan Persson on
- Detta ämne har 14 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 12 september, 2018 kl. 15:55 av Johan Persson.
-
FörfattareInlägg
-
17 augusti, 2018 kl. 13:08 #22624
Hej,
Jag köpte en helt ny Giulietta nu i vecka. En röd!
En bil som redan var tillverkad och som stod i bilhallen till ett nedsatt pris.
Innan köpet ringde jag till FCA Sverige för att höra hur det fungerade med rabatten man får som medlem i CAR. Efter lite trevande försök att avfärda det hela mha saker som att ifrågasätta om bilen verkligen var ny, att man inte kände till någon rabatt och att man påstod att bilhandlaren inte var en “riktig” Alfa-återförsäljare (fast återförsäljaren är listad på FCA:s hemsida) så lovade man att undersöka och återkomma.Beskedet var att ingen rabatt kunde ges eftersom bilens pris redan var tillräckligt nersatt.
För att få rabatten måste jag beställa en ny bil som inte var tillverkad ännu.
När jag läser annonsen i Klöverbladet framgår inte detta. Däremot står det “gäller ett begränsat antal bilar” och “kan kombineras med andra avtal eller rabatter från FCA Sweden AB”.Känner mig lite lurad på min medlemsförmån…
Är det någon som köpt en lagerbil som fått rabatten?
Mvh, Johan
Giulietta 1.4 TB och 155 2.0 TS 16V (banracern)
17 augusti, 2018 kl. 13:19 #22625detta får ju den i klubben som förhandlat fram rabatten med fca ta tag i . detta är definitivt inte ok. det måste finnas ett undertecknat avtal med att fca ger medlemar rabatt på nybils köp. bara för att det är en lagerbil ska inte påverka. det är fca som tagit hem för många helt enkelt i tron om att det säjs snabbt. likadant om så kallat Hedinbil köper upp stora partier lager bilar vilket händer så ska rabatten gälla även där. det är ett avtal fca gör med tex hedin om att dom får köpa stora volymer. här känns det som någon får ta tag i detta igen.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
18 augusti, 2018 kl. 08:33 #22626Håller med, stora frågetecken kring denna hantering. FCA svarade (Karin på FCA:s kundsupport) i mitt fall att detta inte gällde de bilar Hedin köpt upp. (jag har köpt en ny Giulia) Jag kollade även med vår ordförande Hultman. Det hela slutade med att jag accepterade beskedet från FCA eftersom jag tyckte att jag gjort en bra affär men korrekt hanterat är det ju inte.
Per Jogfors
18 augusti, 2018 kl. 22:12 #22627vad är det för snack. alla bilar som alla handlare köper in betalas av dom , dom har dom lång kredit på dessa. tror dom ska vara betalda på 3 månadet till i detta fallet FCA..
finns ingen importör som ställer ut bilar kostnadsfritt hos återförsäljarna utan dom får köpas in. sen om det är lagerbilar som tex Hedin köper in ska inte spela någon roll. det är en ny bil, att FCA väljer sälja ut sina bilar dom har stående i Wallhamn som är deras egen där alla bilar kommer in. detta ska inte påverka en rabatt som fca väljer ge märkesklubbar.. då får dom allt dra sitt strå till stacken och ge återförsäjaren den summan rabatten ger. vi ska inte bli lidande av att dom tar hem för många bilar som sen blir lagerbilar och måste säljas ut för det nya som kommer hem.Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
18 augusti, 2018 kl. 22:21 #22628Jag köpte precis en ny lagerbil (Stelvio) av Hedinbil.
Denna bil ägdes av FCA fram till dagen innan jag blev ägare.19 augusti, 2018 kl. 11:04 #22629det är inget konstigt.
även om du köpt en av Hedin i detta fallet så kan den finnas i hamnen . hedin ser nämligen vad som finns hemma hos generalagenten som är fca. alla återförsäljare har tillgång till saldo på färdiga bilar med diverse utrustning. det kallas lagerbilar när dom står i hamnen. så fort bilen lämnar hamnen till återförsäljare så säljs dom till dessa.när hedin tex köper upp ex antal lagerbilar från en lista som kommer ut varje månad med vad som finns så gör dom ett pkt pris, då skrivs dom över på hedin men det är fortfarande en ny bil.
det kan ju vara så att clubbrabatten endast gäller för bilar som beställs spacad ny och tillverkas efter det, eller som i ditt fall en av
fca lagerbilar i hamnen.här får man titta på vad klubben och fca kommit överens om.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
19 augusti, 2018 kl. 11:10 #22630Min bil stod på baksidan hos Hedin Bil i Halmstad i FCA:s fulla ägo. Det var en bil i ett konsignationslager som så många andra bilar som står hos återförsäljare. Hedin har dock några dagar innan 1/7 fått köpa loss ett antal bilar från lagret p.g.a. skatten som kom 1/7. En sådan bil är t.ex. XSC698 vilken är tillverkad 20703 men Hedin köpte bilen först den 28/6 och den står fortfarande som osåld men nu i Hedin Bils ägo.
19 augusti, 2018 kl. 23:25 #22631vad är det för storlek på denna FCA-rabatt, % procent eller vad det nu är?
20 augusti, 2018 kl. 00:20 #22632Den rabatt som FCA gett medlemmar i CAR gällde dessvärre bara det första halvåret i år. Dvs till 31 juni. Rabatten var ett fast belopp 5 000 kronor respektive 10 000 kronor för olika bilmodeller. Information om rabatten ligger fortfarande kvar under rubriken medlemsförmåner i menyn “Klubben”.
När CAR och FCA tecknade samarbetsavtalet där rabatten ingick var det min föreställning att den skulle förnyas efter den 31 juni men att rabattsatserna och eventuellt vilka modeller som omfattades skulle kunna komma att ändras. Jag har inte haft någon kontakt med FCA under sommaren och jag hoppas att de vill fortsätta att erbjuda oss rabatt på nybilsköp. Men det finns inget i vårt avtal som hindrar dem från att sluta ge oss rabatt.
Jag kan dock tycka att det är konstigt att FCAs kundtjänst inte kände till den här rabatten.
Stockholm
20 augusti, 2018 kl. 07:53 #22633Hej,
Enligt annonsen från FCA som finns på baksidan av Klöverbladet nr.3 så står det att erbjudandet gäller t.o.m 30 September 2018.
På en Giulietta var (är?) rabatten 10 000 kr.
Hade man angett friskrivningen från annonsen “Erbjudandet gäller ett begränsat antal bilar” som orsak till att neka mig rabatten hade jag nog accepterat det. Men att säga att bilen redan var nersatt tillräckligt i pris känns märkligt.
Mvh, Johan
Giulietta 1.4 TB och 155 2.0 TS 16V (banracern)
20 augusti, 2018 kl. 20:57 #22634Jag tycker att du ska ta kontakt med FCA Robert, om tid och ork räcker till för detta. I min kontakt med FCA framförde jag att det är badwill att FCA stoltserar med CAR på sin hemsida om man sedan inte följer ingångna avtal. Kanske kommer du ihåg att jag ringde dig i somras? Jag tycker inte detta är en stor sak men det borde det inte vara för FCA heller. Märkesvård i mina ögon. De flesta av oss är ju trogna märket. Sedan jag fick ekonomi att köpa nya bilar har jag köpt 4 nya Alfa Romeo. Detta inom loppet av 5 år. Jag tror det finns fler kunder med en liknande köpprofil som jag, kunder som FCA borde värna.
21 augusti, 2018 kl. 10:01 #22635Hej alla,
Intressant att följa rabattdiskussionerna. Självfallet skall ingångna avtal respekteras. Frågan är om CAR/FCA rabatten är
är utöver bilhandlarens sedvanliga rabatt. Alla bilhandlare , möjligen Porsche undantagen, lämnar rabatt vid nybilsköp.
Denna brukar vara ca 7-8%, 20-25000 kr på en 300 000 kronorsbil. I dagens konkurrens är det inte nybilsförsäljningen som
handlaren tjänar mest på , utan det är på service och reparationer.
OM det är så att CAR/FCA rabatten, 5000-10000 kr, är den enda rabatten som ges är det inte tillräckligt bra, speciellt som den inte alltid
tillämpas.
Hälsningar Bengt Ji22 augusti, 2018 kl. 10:35 #22636Posted By Bengt Jinfäldt on 21 aug 2018 10:01
Hej alla,
Intressant att följa rabattdiskussionerna. Självfallet skall ingångna avtal respekteras. Frågan är om CAR/FCA rabatten är
är utöver bilhandlarens sedvanliga rabatt. Alla bilhandlare , möjligen Porsche undantagen, lämnar rabatt vid nybilsköp.
Denna brukar vara ca 7-8%, 20-25000 kr på en 300 000 kronorsbil. I dagens konkurrens är det inte nybilsförsäljningen som
handlaren tjänar mest på , utan det är på service och reparationer.
OM det är så att CAR/FCA rabatten, 5000-10000 kr, är den enda rabatten som ges är det inte tillräckligt bra, speciellt som den inte alltid
tillämpas.
Hälsningar Bengt JiHandlarna lämnar rätt vettiga rabatter även utan FCA’s rabatt. I alla fall på bilar från fabrik. Lagerbilar är oftast redan nedsatta rejält så där är prutmånen inte lika stor. När jag köpte min tjänstebil var rabatten större än de siffror du nämner. Av någon anledning lämnar de mer rabatt till företag än till privatpersoner.
Som du nämner är det reservdelar, service mm de tjänar pengar på.
Giulia 20 Super
22 augusti, 2018 kl. 19:15 #22637Jag köpte också en ny “lagerbil” på Hedin men innan köpet blev klart så försökte jag får nån klarhet i vad som gällde rörande rabatten. Hedin hävdade
att den inte gällde och det var policyn för hela Hedin. Försökte skaffa mer information men det var inte tydligt vad som gällde mer än att rabatten
gällde oavsett övriga rabatter. Sedan vet jag inte vad som menas med FCA rabatt, ska bilen ägas av FCA eller är inte t,ex Hedin återförsäljare för FCA och dess förlängda arm? Mailade och ringde klubbens ordförande men han hade tagit semester, har dock ännu inte hört något från honom.
Affären blev av och är nöjd trots allt. Ingen kritik riktas mot någon men i det här fallet är det uppenbart att erbjudandet i sig inte är/var kommunicerat i nästa led hos återförsäljare eller i vilka fall det gällde. Erbjudandet i sig var ju fantastik bra!semper paratus
12 september, 2018 kl. 15:55 #22638Hur gick det här?
Vi verkar ju vara några stycken som har blivit nekade rabatten.
Hade varit fint om någon representant för CAR kan reda ut detta med FCA.Man undrar ju hur avtalet är formulerat då det tydligen inte gäller vid alla nybilsköp.
Sen är det olyckligt att annonsen finns i Klöverbladet om den inte gäller. Antingen ska den inte vara där alls eller så får den vara tydligare formulerad.
Det rör sig ändå om 10 000 kr. Så lite snopet är det att bli utan rabatt.
//Johan
Giulietta 1.4 TB och 155 2.0 TS 16V (banracern)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.