carbon throttle body / plenum / spjällhus

Published by andreas martinsson on

Forum Teknik carbon throttle body / plenum / spjällhus

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Jag antar de flesta har sett videon men är det någon som har gett sig på att köpa en och installera? 

Jag har begränsad kunskap om vad som egl är bytt här? Är det spjällhuset som är ersatt eller är det andra prylar också? 

För er som inte sett videon så är det ren motorporr från 0.23.

Nog låter det exotiskt alltid. Dock ändras inte ljudet jättemycket med kolfiberplenum. Han har även bytt till större gasspjäll vilket ger den vassa gasresponsen som är så mysig. Det blir lätt ett vassare ljud när man försöker att spela in med mobilkamera som gör att det låter råare än vad det är. Utöver det verkar denna bilen öven ha något sportluftfilter som förstärker ljudupplevelsen ytterliggare så du har en rad av delar som gör den helheten.

Kombinerat ger det en piggare bil. Du hittar mer info i en tråd här på forumet från ett par månader tillbaka då ett par st ville få till rabatterat gruppinköp på dessa från Tim på ACT där mitt plenum kommer ifrån. Där har jag lite mer info om vad som gett vad i upplevelse – jag har dock inte bänkat mina bilar som jag använt kolfiberplenum eller större spjällhus på.

Det kommer att vara fritt fram att lyssna in sig på min uppsättning på nästa 1 majträff på wenngarn då mitt projekt ska vara helt klart. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Hittade den: 

http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/3208/Default.aspx

Ja va bra, om det nu blir en ny GTA så kanske man får väcka den tråden. Jo öppen luftburk hörde jag, tänkte mer om plenumen var det enda utöver det eller om det var nått mer. Jag antar att det kostar en del att byta både plenum och spjäll. Min gamla GTA med borttagen snabel och sportluftsfilter lät mer mer raspigt typ såhär. 

156a i första videon har ett mer rent ljud, är det gasspjället som gör den skillnaden?

Med det “lena” ljudet i filmen antar jag att du syftar på just det snabba och mjuka gassvaret som du får med större trottelhus. 

Antingen bygger du då adapter för att montera mellan plenum och det större gasspjället eller så beställer du kolfiberplenum med större monteringshål än original.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.