Challengebesiktning Kullen1
Published by Mats Berg on
› Forum › Bankörning › Challengebesiktning Kullen1
- Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 20 juni, 2017 kl. 00:02 av
Mats Berg.
-
FörfattareInlägg
-
19 juni, 2017 kl. 23:27 #43455
På Gelleråsen gjorde vi en rejäl genomgång av tävlingsekipagen så nu till Kullen tänkte vi köra en lite förenklad variant på dom ekipage som blev besiktade på Gelleråsen. Vi har knåpat ihop en lathund för besiktarna som ser ut så här:
Dom första fem punkterna är dom vi känner fick flest anmärkningar på Gelleråsen. Dom i blå text är tänkta som snabbpunkter men inte mindre viktiga för det! Framförallt depåsläckarna bör ses över, det skall alltså vara totalt 9kg släckmedel. Kan vara 1st 9kg släckare eller vilken kombination av släckare men vill så länge det är totalt 9kg släckmedel.
Attachments:
Inget är svårt om man kan det.
20 juni, 2017 kl. 00:02 #43457Dom nytillkomna ekipagen kommer vi att använda denna lathund:
Slöjycke för besiktning CAR Challenge
1.Personlig utrustning: Flamsäkra underkläder (tröja, benkläder, sockor och balaklava), overall, skor, handskar och hjälm. Kolla att dom finns hela och ej oljiga.
2. Skyddsbur: Inga synliga skador i form av böjda rör eller liknande.
I klass 3 kan det vara godkänt med så kallad halvbur för vägregistrerade bilar.3. Låspinnar huv & bagage: Minst 2st extra lås på både motorhuv och bagagelucka. Original låsanordning och säkerhetsspärr för motorlucka ska tas bort! Alltså skall huvarna sitta fast på minst 4 punkter. 2st original och 2st extra eller 4st extra lås.
4.Regnljus: Bilen skall vara utrustad med 2 baklampor och 2 framlampor. Placering skall vara nära original. Baklampor behöver ej vara original men skenet per lampa skall minst motsvara 5W glödlampa. Framlampor är fritt, “varselljus”, “dimljus” eller “DRL, Day Running Light lampor” är godkänt. Brytare skall finnas i kupén för fram- och baklampor. Här får vi göra en bedömning, skall synas i regn, minst som ett parkeringsljus.
5. Frontruta: Skall vara av laminerat glas, ej plast.
6. Bränsleslangar:Rillade anslutningar med slangklämmor tillåts, ej nötta eller torrsprickor.
7. Hjul: Slitageklackar på alla 4 däck vara opåverkade, dvs. inget slitage på klackarna är tillåtet. Enstaka “bromsplattor” är OK. Ej godkända däck Maxxis RC1.
8. Brandsläckare:
I bil, ej obligatorisk. Om den finns skall den vara väl fastsatt, skall tåla 25G.
På depåplats: Minst en brandsläckare per tävlingsekipage märkt med tävlingsnummer, anpassad för det använda drivmedlet och med en minsta sammanlagd kapacitet av 9 kg, effektivitetsklass minimum 34 A-233B ska uppvisas vid besiktningen samt därefter vara placerad, uppskyltad och tillgänglig på depåplats i parkeringsdepån.9. Säkerhetsbälte: Kontrollera att bandväven inte är skadad, utsträckt eller försvagad på grund av kemikalier eller solljus, metalldelar eller fästen är böjda, deformerade eller rostiga. Varje säkerhetsbälte som inte fungerar perfekt måste bytas ut.Om låsblecket är försedd med hål för låsning ska låsning vara monterad.
10. Backspeglar: Två utvändiga backspeglar (en på höger resp. vänster sida). Invändig backspegel valfritt.
11. Bogseröglor: Fram och baktill. Bogseröglan ska vara klart synlig och målad gul, röd eller orange. Öglans inre diameter ska vara minimum Ø 60 mm. Obs! Öglan får ej sticka utanför bilens begränsningslinje sett ovanifrån.
12. Bromsljus: Bilen skall ha 3 st bromsljus varav ett skall vara placerat i mitten och högre än de två övriga. Bromsljusen skall ha funktion när tändning är på. Skenet från varje bromsljuslampa skall minst motsvara 20W glödlampa.
13. Vindrutetorkare: Funktionskontroll
14. Oljeläckage: Inga fläckar under bilen eller större läckage.
15. Batteri: Väl fastsatt och skyddat mot kortslutning.
16. FIA-nät (fönsternät): Ej obligatoriskt, men om det finns gäller följande.
Minimimått på nätet:
2-dörrars bilar med ”stora sidofönster” 675 x 450mm
4-dörrars bilar med ”små sidofönster” 535 x 450mm
Generellt:
Alla fönsternät ska vara fastsatta i skyddsburen ovanför dörröppningen och i nederkant med snabbfästen , exempelvis bälteslås.17. Stolar, fästen: Fästena måste ha min. 4 st fastsättningspunkter/säte min 8 mm skruvar och förstärkningsplattor till chassit. Min kontaktyta mellan chassie och fäste är 40 cm2 för varje monteringspunkt.
18. Huvudströmbrytare: Ska vara lätt åtkomlig såväl inne i som från utsidan. På utsidan av en täckt bil ska strömbrytaren obligatoriskt vara placerad på den undre delen av vindruteramen och rekommenderat på förarsidan. Platsen för strömbrytaren ska vara utmärkt av en röd blixt på blå botten inom en vit triangel med en bas av minst 12 cm
19. Framvagn (lager, glapp): Rucka klockan klockan 12 och kvart i tre på hjulet, inga glapp får kännas.
20. Blinkers bakåt: Funktionskontroll, höger och vänster.
21. Karosseri: Allt väl fastsatt, inga delar som kan lossna och skada flaggvakter eller åskådare.
22. Bromsar: Bromsskivor vara av stål och bromsok av stål alt. aluminium. Trampa hårt på bromspedalen, den får inte sjunka vid provbromsning (läckage).
23. Kamera/kamerafäste: Kamera skall vara monterad vid tävlingsbesiktning och detta skall vara dokumenterat på besiktningsprotokollet. Chefstekniker skall göra en bedömning om monteringen är säker, och har alltid möjlighet att inte acceptera kameramonteringen om han/hon inte finner säkerheten tillräcklig.
Tävlande som har kamera monterad utan att den är inbesiktigad, kan bli rapporterad till tävlingsledning för ev. bestraffningInget är svårt om man kan det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.