Challengemötesprotokollet från Malmö
Published by Dan-Erik Hansson on
› Forum › Bankörning › Challengemötesprotokollet från Malmö
- Detta ämne har 21 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 22 december, 2016 kl. 10:21 av
Dan-Erik Hansson.
-
FörfattareInlägg
-
17 december, 2016 kl. 14:18 #43248
Så var protokollet från det trevliga Comitato Challenge 2016 i Malmö författat.
Stort tack för för stort engagemang och bra diskussioner. Nu återstår bara att uppfylla föresatserna…
God Jul önskar
Dan-E HAttachments:
17 december, 2016 kl. 15:57 #43250Hej alla Challenge-vänner!
Tack Danne för protokollet från årsmötet.
Det aktualiserar en fråga som var uppe till diskussion under mötet, men som nog inte fick något riktigt svar;
Pokaler hur ska vi göra?
Jag ser i protokollet att budgeten för 2017 är 8.500:-.
Under 2016 kostade alla tävligspokaler, inklusive de som vi delade ut på årsmötet 14.417:-.
På mötet diskuterade vi även att sammanräkna tävlingsdagens två tävlingar, för att sedan endast dela ut tre priser i varje klass för den sammanlagda poängen under tävlingsdagen.
Jag uppfattade inte att det röstades ned på mötet, utan att diskussionen kring detta skulle fortsätta, men jag kan absolut ha fel.
Den budgeterade summan för 2017 (8.500:-) räcker inte ens till att dela ut den allra minsta bägare till alla pristagare om vi ska ha lika många pristagare under 2017 som vi hade under 2016, om det också ska räcka till pokaler på årsmötet.
Under 2016 delade vi ut sammanlagt 90 fina pokaler av olika storlekar och utföranden, plus tre extra fina under årsmötet.Jag ser tre alternativ:
1. Vi gör som tidigare med fina pokaler för varje deltävling och årsmöte. Kostnad ca. 15.000:-/år.
2. Vi sammanräknar poängen under varje tävlingsdag och delar ut liknade pokaler som tidigare, och så även på årsmötet. Kostnad ca. 10.000:- /år.
3. Vi delar bara ut ograverade medaljer vid varje deltävling, men sedvanliga pokaler vid årsmötet. Kostnad ca. 5.000:-/år.
(källa för kostnader avseende pokaler/medaljer är Hallmans.nu)Nu lämnar jag med varm hand och med en önskan om en trevlig Jul & Nyårshelg, över denna fråga till vår kompetenta klubbledning och våra eminenta förare att ha synpunkter i denna fråga.
Kenneth
# 22 Snart händer det!
17 december, 2016 kl. 18:57 #43251Inlägg av Kenneth Stefansson på 2016-12-17 15:57
Hej alla Challenge-vänner!
Tack Danne för protokollet från årsmötet.
Det aktualiserar en fråga som var uppe till diskussion under mötet, men som nog inte fick något riktigt svar;
Pokaler hur ska vi göra?
Jag ser i protokollet att budgeten för 2017 är 8.500:-.
Under 2016 kostade alla tävligspokaler, inklusive de som vi delade ut på årsmötet 14.417:-.
På mötet diskuterade vi även att sammanräkna tävlingsdagens två tävlingar, för att sedan endast dela ut tre priser i varje klass för den sammanlagda poängen under tävlingsdagen.
Jag uppfattade inte att det röstades ned på mötet, utan att diskussionen kring detta skulle fortsätta, men jag kan absolut ha fel.
Den budgeterade summan för 2017 (8.500:-) räcker inte ens till att dela ut den allra minsta bägare till alla pristagare om vi ska ha lika många pristagare under 2017 som vi hade under 2016, om det också ska räcka till pokaler på årsmötet.
Under 2016 delade vi ut sammanlagt 90 fina pokaler av olika storlekar och utföranden, plus tre extra fina under årsmötet.Jag ser tre alternativ:
1. Vi gör som tidigare med fina pokaler för varje deltävling och årsmöte. Kostnad ca. 15.000:-/år.
2. Vi sammanräknar poängen under varje tävlingsdag och delar ut liknade pokaler som tidigare, och så även på årsmötet. Kostnad ca. 10.000:- /år.
3. Vi delar bara ut ograverade medaljer vid varje deltävling, men sedvanliga pokaler vid årsmötet. Kostnad ca. 5.000:-/år.
(källa för kostnader avseende pokaler/medaljer är Hallmans.nu)Nu lämnar jag med varm hand och med en önskan om en trevlig Jul & Nyårshelg, över denna fråga till vår kompetenta klubbledning och våra eminenta förare att ha synpunkter i denna fråga.
Kenneth
Tack för protokollet Danne och tack för senast till alla som var på plats på årsmötet!
Här kommer mina pokalsynpunkter: Jag uppfattade det som att vi “röstade ner” alt 2 men att vi skulle se på möjligheten att sänka ambitionsnivån för utseendet på pokalerna.
Jag googlade lite och hittade ett förslag på alternativ 4: Små pokaler med olika färg beroende på placering och sparsam gravyrtext, tex:Första plats Klass 3
CAR Challenge
Kinnekulle 2, 2017Dessa pokaler (som iofs inte är lika snygga som de du fixat tidigare Kenneth) kostar 31kr st och finns i guld, silver och brons. http://www.glentons.se RENO 137mm
Om jag räknar rätt så bör dessa 90 pokaler totalt inkl gravyr kosta ca 4200:- vilket bör lämna utrymme för seriepokaler till årsmötet.Jag har dock ingen erfarenhet öht att handla av denna firma så jag vet inte hur de är att ha att göra med.
Men det bör ju gå att maila en beställning så man slipper sitta och skriva in texten för 90 olika pokaler i deras webformulär isåfall, jag slängde ihop det i excel för att kunna räkna antal bokstäver så underlaget finns redan klart om vi ska gå på detta alternativ.17 december, 2016 kl. 23:57 #43252Mats har helt rätt, nästan i alla fall. Jag får det till 4.890:- för pokaler till årets samtliga tävlingar. (90 pokaler x31:- + 90 gravyr x22:- + Frakt 120:- = 4.890:-)
Men det fungerar helt okey inom de givna budgetramarna, och är därför en framkomlig väg.Vi bör dock betänka att i så fall får alla likadan pokaler vid samtliga tävlingar, och att pokalerna är mycket små, knappt 14 cm höga och i plast.
Jag kan fixa detta utan problem om det är “mötets mening”, men kan inte låta bli att tycka att det är lite synd, men det finns ju alltid en verklighet att förhålla sig till.
En annan tanke kunde ju vara om vi kan fixa en sponsor till pokalerna som kan få sitt firmanamn på varje pokal, i utbyte mot att stå för hela pokalkostnaden på 15.000:-, så kunde vi bibehålla vår fina standard på pokalerna. Dessvärre har jag själv inget förslag på någon sådan sponsor, men någon annan kanske har.Kenneth
# 22 Snart händer det!
18 december, 2016 kl. 20:26 #43253Jag förstod också att vi skulle tuta på som tidigare med pokalerna, men förstår självklart det är en stor kostnad. Min åsikt iaf är att det ligger mycket prestige i pokalerna. Det finns ju inga prispengar eller stora personliga sponsorer så jag tycker att det är vansinnigt kul att få med sig en fin pokal hem. Dessutom så växer ju serien år för år och vi börjar synas mer och mer och jag uppfattar det som att vi är en av de större och roligare serierna i Sverige att köra. Dessutom väldigt billigt. Eh nja…start och serieavgiften iaf. Men som sagt, vad som beslöts är jag osäker på, men en åsikt är alltid kul så här i juletider
och det där med sponsring av serien och/eller pokaler tycker jag vi alla kan fiska efter. Så gör jag iaf. Merry new jer på er alla!!!
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
18 december, 2016 kl. 21:02 #43254Står i protokollet att deh förslag röstades ner o att vi försätter som tidigare med pokaler . Men mötes menig var ungefär att billigare alternativ skulle ses över .
18 december, 2016 kl. 22:54 #43255Hej, Banmötesgruppen här! (Eller i varje fall en i banmötesgruppen.)
Årsmötet har ju beslutat om en budget för banmötesverksamheten, gatbilar + Challenge, och den måste vi tillsammans försöka hålla oss till. Det viktiga är inte enskilda poster men helheten behöver gå ihop. Ökar vi kostnaderna jämfört med budget behöver vi hitta mer intäkter. Sponsring för pokalerna är en utmärkt idé. Ett annat alternativ skulle kunna vara att höja serieavgiften för Challenge med 200 kronor – det skulle ungefär täcka skillnaden mellan 8500 och 14500.
Går det så går det...
19 december, 2016 kl. 13:43 #43256Det är ju som både Sune och Sune säger.
Dels fattade vi beslut om att fortsätta dela ut 3×3 pokaler per race, således 90 pokaler per säsong. Vi talade om ett riktmärke på drygt 8000, snarare än ett beslut, då Comitato inte har beslutanderätt om det.
Gällande sponsorer så är det ytterst välkommet av samtliga förare, både i och utanför Challenge att komma med tips, idéer och inspel. Vi har otroligt stort annonsutrymme på varje bil om en sponsor inte bara vill synas på våra pokaler, dock är det förenat med en helt annan motprestation.
Uppmaning: Sälj inte bara in Challenge, Sälj Challenge och klubbträffarna!
/Jocke
Du kan kalla mig herr Charlie
19 december, 2016 kl. 20:04 #43257Bitter kommentar från Jakobsberg – Är det bara pokalfrågan som är intressant från mötet?
Ingen som vill förslå en funktionär eller två? Eller kanske ställa upp själv?
Ingen som har synpunkter på den tekniska kommittén?
Nån som vill gratulera Jonas till den tunga posten som Presidente i Comitato Challenge?
Nån som tyckte att Jocke blev för dåligt firad? För det blev han (inte firad alltså.
Rudskogen i september och Knutstorp i oktober, bra eller dåligt?
Inget banmöte i juni, kommentar nån?Hey, tyck till!
/Surgubben
19 december, 2016 kl. 21:02 #43258Inlägg av Dan-Erik Hansson på 2016-12-19 20:04
Bitter kommentar från Jakobsberg – Är det bara pokalfrågan som är intressant från mötet?
Ingen som vill förslå en funktionär eller två? Eller kanske ställa upp själv?
Ingen som har synpunkter på den tekniska kommittén?
Nån som vill gratulera Jonas till den tunga posten som Presidente i Comitato Challenge?
Nån som tyckte att Jocke blev för dåligt firad? För det blev han (inte firad alltså.
Rudskogen i september och Knutstorp i oktober, bra eller dåligt?
Inget banmöte i juni, kommentar nån?Hey, tyck till!
/Surgubben
För att nämna nåt annat än pokaler så har ja diskuterat en enventull medverkan på nostalgia i Ronneby för att visa på bredden inom club alfa så pokalerna kan ju komma till användning den dan . Hoppas du blev nåt gladare Danne surgubbe
19 december, 2016 kl. 21:11 #43259Sen kan man ju undra om vi tex på svenskt sportvagnsmetting bara skall medverka med putsbilar i våran monter om där inte skulle vara nån racebil o sälja oss bland motorfolket
19 december, 2016 kl. 21:52 #43260Knutstorp i Oktober
Rudskogen i September , i samband med gatebil?
Sen att det är en lucka i Juni kan jag lätt överleva, är liksom en heldel annat som ska ske då, nån repa får man försöka dra ändå.
Jocke gjorde ett väldigt bra Job, heltklart (var väl det som menades) och blir säkert ännu bättre 2017. Är jag inte helt bra näste år ställer jag upp som funktionär MEN nu är jag väldigt sugen på att köra så jag siktar på det.
Och till sist Grattis Jonas
19 december, 2016 kl. 23:24 #43261Hej Danne, jag tar dig på orden och tycker till lite,
Det är naturligtvis inte pokalfrågan som är viktigast!
Men när jag läste protokollet från årsmötet i Malmö, och såg budgeten för pokaler, och eftersom jag är tilldelad uppgiften att
hantera pokalerna, så ville jag klargöra situationen och vad vi har för olika möjligheter inför kommande säsong.
Jag trodde att kanske mina medtävlare ville vara informerade om läget. Därför tog jag upp den frågan.Jag tror att alla är glada över att Jonas har tagit på sig uppdraget som Presidente i Comitato Challenge,
och jag är övertygad om att han är en mycket lämplig person för uppdraget.Att vi alla har uppskattat Jockes insatser under året ,tror och hoppas jag. att han inte missat. Vi kan näppeligen inte ha en bättre tävlingsledare!
När det gäller tävlingsdagarna så är det väl som det är. Alla datum passar inte alla deltagare, men vi är glada över att få köra i den här fina serien, och är medvetna om att det är många faktorer som spelar in, redan upptagna datum på banorna, tävlingsledare som ska gifta sig m.m. (Grattis i förskott Jocke
Som förare i serien är jag kanske till vissa små delar insatt och medveten om det stora jobb som ligger bakom att reglementen skrivs, tävlingar planeras och att tävlingsdagarna är bemannade med alla olika typer av funktionärer, så vi kan genomföra våra tävlingar.
Det är ett stort jobb som utförs “lite bakom kulisserna” , men som vi är helt beroende av för att det ska bli något överhuvudtaget – TACK!Kenneth
# 22 Snart händer det!
21 december, 2016 kl. 09:37 #43262Eftersom vi i denna serie bara kör för oändlig prestige, acceptans i samhällsgrupper och möjligheten till fortplantning så är pokalerna kanske värdechecken vi ska lösa in efter hemkomst med tom plånbok. För egen del kan jag vara nöjd med att bara ha pokal för förstaplatser under säsong och bättre grejor till hela pallen på årsmötet, men vi växer som sagt, och har en mer eller mindre främmande människa letat sig in i och varit framgångsrik i serien bör vi underlätta dennes liv mellan tävlingarna med…. trumvirvel…… pokaler.
Jag kan ta hand om den där kostnadsdiffen om 6 eller 8 tkr mot att alla har 2 IVECO dekaler max 20 cm breda på sina bilar. Jag tillverkar och skickar isf ut dem i kuvert.
Hörde jag någon säga tävling ?
21 december, 2016 kl. 09:56 #43263Vilket förnämligt initiativ från Micha! (ägare av Kihlströms Transport & Lastbilscenter)
Om då det inte tillstöter några administrativa problem för organisationen, så borde det innebära att vi även 2017 kan ha ett välfyllt prisbord att dela ut till förtjänta förare vid våra tävlingar. Kul tycker jag!
/Kenneth
# 22 Snart händer det!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.