Chassidynamik för tre generationer Giulietta

Published by Martin Tunér on

Forum Teknik Chassidynamik för tre generationer Giulietta

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Martin Tunér
    Deltagare

Hej!

Jag tänker skriva en artikel för klöverbladet där jag jämför chassidynamiken för tre generationer Giulietta. Jag har redan data för 101 serie Sprint Veloce och 116 serie Giulietta 1.8 men saknar för den senaste generationens Giulietta. Jag undrar nu om någon ägare av den senaste generationens Giulietta kan tänka sig att ställa upp. Antingen genom att mäta upp av mig angivna delar av bilen eller genom att komma förbi mitt hem så att jag kan göra mätningarna. Jag bor strax utanför Lund och ni når mig på 0731-521521.

Hälsningar, Don Martin (Tunér)

Peter Braun
      Deltagare

Bra initiativ. Kommer bli en intressant läsning. 

Håkan Andersson
        Deltagare

Håller med föregående!

Kul med jämförelse över generationer. De tre biltyperna har dessutom varit tydliga representanter för designtrender var och en på sin tid. Jag får väl kritik om jag påstår att de varit först men de har väl åtminstone varit tidiga representanter. Kopiorna har dessutom regelmässigt varit fulare.

Eftersom min nuvarande representant är en miljödiesel i Stockholm så kanske Du hittar någon närmare (och raffigare) i närheten av Lund.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Benny Steen
          Deltagare

ag är nyfiken på vad som hände med Don Martin GTV som gästade våra banor på 90 talet. Fanns väldigt många intressanta chassilösningar på den bilen.Gissar du var inblandad ?

/b 

J

Don Martin står numera vackert parkerad i mitt garage Har lite planer för den men tidsplanen är av de längre slaget men lever gör den i alla fall

Martin Tunér
            Deltagare

Hej Benny,

Alldeles riktigt, det är jag som en del kallar Don Martin. Vad som hände med bilen? Min förklaring är nästan densamma som Jake’s i Blues Brothers “- I ran out of gas – I got a flat tire – I had no money for cab fare – my tux didn’t come back – someone stole my car – there was an earthquake – a terrible flood – locus..”. Nja, det som egentligen hända var att jag efter säsongen 2003 blev något överambitiös. En ny 2.5 V6 byggas ( 275 hk, torrsumpad, 50 kg lättare än standard), ny växellåda med startmotor och generator baktill, ny framvagn (120 mm ökad spårvidd, och push rods), högerstyrt istället för vanligt vänsterstyrt, nya lätta fyrkolvok fram och 2 kolv ok bak. Lättning till 700 kg torrvikt (från 780 kg). Vi hade som vanligt inga pengar så allt tillverkades i min lilla verkstad – byggde till och med min egen kamaxelslip! Under tiden som allt detta skulle fixas, så blev mina pojkar sjuka samtidigt som mitt arbete blev mer krävande. Även de tre andra i teamet fick mindre tid över pga av familj och arbete. Så det drog ut på tiden och till sist stannade det av.

Men som du kunde läsa har nu Johan tagit över bilen – vi håller tummarna för honom! 

Jag är inte helt sysslolös när det gäller Alfa dock. Jag kom igång igen med renoveringen av min Giulietta Sprint under 2010. Räknar med att dyka upp igen på något banmöte under 2015. Här kan man läsa om renoveringen: http://www.alfabb.com/bb/forums/giu…ation.html

Don Martin 

Martin Tunér
              Deltagare

Inlägg av Johan Wiberg på 2014-06-07 21:45

Don Martin står numera vackert parkerad i mitt garage Har lite planer för den men tidsplanen är av de längre slaget men lever gör den i alla fall

Hallå Johan,

Jag visste inte att jag stod vackert parkerad i ditt garage?! Hur som helst, lycka till med bygget! Gläder mig att bilen förhoppningsvis kommer ut igen.

Don Martin

Haha Du står parkerad med två andra Gtv så inte är han ensam. 

Vi får väl se vad som händer med bilen men överleva ska den

Förstod inte riktigt vad länkaget Daniel visa var och vart de skulle sitta men bilderna i tråden förklarade de. Tummen upp

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.