Chassifrågor kring 156 sw FL

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Chassifrågor kring 156 sw FL

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25976

    Hej, jag är ny här på detta forum, trotts att jag följer er och var registrerad användare på den gamla versionen av alfasvezia.org

    Jag har en Alfa 156 JTS sw från 2004 som jag äger i tre år. Jag är väldigt nöjd med bilen och som f.d. porscheägare uppskattar verkligen väghållning i synnerhet. Därför bara för ett år sedan gjorde jag en del förbättringar:

    Eibach pro suspenssion kit, Eibach krängningshämmare både fram och bak, polyuretan ( bussningar i hela framvagnen + nya stabilisatorhållare och övre länkarmar. Det sitter också GT quadrofolio 18” fälgar med 225/35 däck. Bilen blev lite stökig på sämre väglag men otroligt tight och stabil i övrigt. Jag mins att jag körde dem första veckorna med stort leende och högerfoten blev bara tyngre och tyngre…

    Nu till problemet. Även om jag kör bilen mest bara helger, så känns det att Sthlms gator har gjort sitt intryck under ett års period på den. Dessutom tre veckors semesterresa till Baltikum med deras ”fina” regionala vägar (idiotiskt!, no more!) och en slarvig parkerings miss i trottoaren med högra framhjulet  gör att man knappt vågar liga över 100km/h strecket. Dessutom man hör tydligt en knarrande ljud vid acceleration i högra delen av framvagnen och likadant vid inbromsningen vid låga hastigheter. Känns inte alls roligt. Allmänt tycker jag att stabiliteten är så gott som borta och det känns att hela kittet är stökig men inte stabil som tidigare.

    Mina frågor:

    1. Kan grejerna som stötdämpare och polyuretan bussningar bli redan slutkörda efter en strecka av knappt 800 mil? Även om det blev 100 mil ”heavy duty” i Baltikum på slutet?

    2.  Vem litar ni att lämna in era Alfor (i sthlms området) för att utföra professionellt fyrahjulsinställningar, däckbalanseringar och genomföra övrigt chassiarbete om det skulle behövas?

    Jag tänker ge en chans till innan jag byter bilen till nåt nyare. Jag misstänker att det är riktigt svårt att hitta roligare kombi att åka runt. 

    Jag kommer vara väldigt tacksam för era synpunkter och förslag.

    #25977
    Björn Ågren
    Deltagare

      AR motor fixar nog det där bra, vet att några använder Västberga däck tror jag dom heter.

      Knirket kommer ofta från inre krängningshämmarbussningarna eller nedre spindellederna som brukar ge upp med jämna mellanrum. Förmodligen har något tagit styk och behöver bytas samt en fyrhjulsinställning, även bakre bärarmar bussningar är lite veka.

      #25978

      AR motor, är det powercar i Älvsjö eller nån annan firma? Jag googlade men hittar inget…

      Ja, fyrahjulsinställning med däckbyte+balansering är prio ett. Men nånting mera är det också. Märkesverkstad i det här fallet är nästan ointressant, då hela framvagnen är eftermarknadsdelar i stort sätt. Jag skulle gärna vilja behålla den robusta och stabila kännsla som jag hade efter uppgraderingen. 

      #25979
      Björn Ågren
      Deltagare

        AR-bil.se skrev fel. De har nog inga problem med det även om de är märkesverkstad.

        #25980

        Tack. Jag ska höra med de.

        #25981
        Igino Cazzola
        Deltagare

          Inlägg av Nerijus Augustis på 2014-08-02 20:21

          Kan grejerna som stötdämpare och polyuretan bussningar bli redan slutkörda efter en strecka av knappt 800 mil?…

          Dämpare håller minst 3000 mil. Färgglada bussningar kan dö efter 50 mil om de monteras på fel sätt.

          Jag är fullständigt Räserskadad

          #25982

          Inlägg av Igino Cazzola på 2014-08-02 22:04

          Inlägg av Nerijus Augustis på 2014-08-02 20:21

          Kan grejerna som stötdämpare och polyuretan bussningar bli redan slutkörda efter en strecka av knappt 800 mil?…

          Dämpare håller minst 3000 mil. Färgglada bussningar kan dö efter 50 mil om de monteras på fel sätt.

          Det var ju mindre kul att höra . Det krävs verkligen att  undersöka detta, även om jag tyckte att grabbarna på verkstan som utförde allt för ett år sedan var riktigt erfarna.

          Det där ser man väl inte direkt på OK ”gds” macken om man lyfter upp, eller hur? Är det lätt att upptäcka var är felet för de som kan AR bilar?

          Sedan har jag fråga angående övriga delar som spindelled samt styrled och så vidare. Om man styvar upp bilen på de punkter som jag nämnde ovan, blir inte så att just övriga komponenter som undre/övre länkarmsspindelled tar mera stryck, då kraften söker sig ”lättaste vägen” hållfmässigt? Vilka grejer (fabrikat på led) använder ni, som kör lite inspirerad eller bana?

          #25983
          Björn Ågren
          Deltagare

            Kan man och har rätt verktyg ser man fort vad som är fel. Det är inget att spekulera i utan bara titta efter. Ja styvar man upp och åker på breda lågprofilsdäck är det inte omöjligt att det belastar hårdare någon stans. Kan du inte låta dom som gjorde första jobbet kolla. Kan ju även vara något helt annat än dom delarna dom bytte.

            #25984

            Inlägg av Björn Ågren på 2014-08-03 09:14

            Kan man och har rätt verktyg ser man fort vad som är fel. Det är inget att spekulera i utan bara titta efter. Ja styvar man upp och åker på breda lågprofilsdäck är det inte omöjligt att det belastar hårdare någon stans. Kan du inte låta dom som gjorde första jobbet kolla. Kan ju även vara något helt annat än dom delarna dom bytte.

            Precis, det finns ingen idè att spekulera. Jag ska ringa runt på måndag och kolla om nån verkstad som kan ta emot bilen inom rimlig tid. Såg just att AR-bil lämnar 4-hjulinställningen till nån annan att utföra, men det behöver inte vara negativt. Jag skulle definitivt lämna till samma verkstad om den skulle funnits i närheten. De var faktiskt duktiga och jag tror snarrare att det är en kombination med svagare länkar + parkeringsskada framförallt.

            Återigen, tack för er inputs!

            #25985
            Håkan Andersson
            Deltagare

              Även om Du fått bra input – gillar AR-bil! – så använder jag själv alltid Anders Striger på Torvalla Bil i Haninge för alla Alfa-jobb och Däckspecialen i Västberga för fyrhjulsinställning. Enligt mitt tycke den mest professionella service man kan få i Stockholmsområdet. Dessutom mycket prisvärt! Egna delar och speciallösningar inga problem.

              Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

            Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.