Check engine / Start/Stop funktion Giulietta – Trasig/Delvis fixat
Published by fredrik simonsson on
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 23 januari, 2017 kl. 12:24 av
fredrik simonsson.
-
FörfattareInlägg
-
29 december, 2016 kl. 20:50 #32979
fredrik simonsson
DeltagareHej alla,
Lite problem med en Giulietta “Nuevo” igen. Efter en “kall” natt i Skåne (-5) så lös motorlampan när jag startade bilen. Den talar också om att Start/Stop funktionen ej fungerar. Det står också “Check Engine” i rutan efter start. Jag märker ingenting konstigt på motorljud eller gång och har kollat olja och vätskor. DNA väljaren är också låst i D-läget och Start/Stop knappen lyser gult.
Jag har också kört en runda för att utesluta att det är batteriet som laddat ur under natten men felet kvarstår. Känner någon till vanliga lösningar på detta fel så är jag tacksam för hjälp. Kan jag nollställa för att kontrollera om varningen kommer tillbaka på något sätt? Förmodar att verkstad kan göra det men jag har en äldre obd2 enhet som jag skulle kunna koppla in för att göra detta om möjligt.
Mvh Fredrik
30 december, 2016 kl. 07:55 #32980Besar Jashanica
DeltagareHar ej koll på de modernare Alforna, men mjukvaran du behöver till datorn är http://www.multiecuscan.net/
Eller är det en Bluetooth OBD så funkar det med Torque eller liknande appar också.
Är du i Malmö så kan jag hjälpa dig med det.
GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar
30 december, 2016 kl. 11:18 #32981Mats Forssén
ModeratorHur mår batteriet?
Generellt sett brukar det kunna bli en del konstiga elproblem om batteriet börjar ge upp. Bör dessutom vara logiskt att Start/stopp-funktionen sätts ur spel isåfall, eftersom det belastar batteriet.
#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo
30 december, 2016 kl. 12:44 #32982fredrik simonsson
DeltagareTack för erbjudandet Besar! Men jag har en OBD2 Bluetooth och en app (torque) som jag använt på pappas bil tidigare. Jag provar koppla i den och sätta batteriet på laddning så får jag fram lite mer info förhoppningsvis. @Mats, det låter logiskt med batteriproblem när det gäller Start/Stop funktionen men varför motorlampa & DNA systemet skulle strula samtidigt förstår jag inte. Eller sitter dessa system ihop på något vis kanske?
För några veckor sedan kom ett meddelande upp om att bilen ville rensa insprutning eller filter, ringde verkstad som sa att jag skulle köra tills “cleaning processen” var färdigt (en italiensk service = full gas i 1.5 mil eller så
). Det fungerade bra och efter det har inga fler meddelande dykt upp. Bilen går ibland många korta sträckor så kanske kan EGR ventil eller liknande spöka, skulle ett sådant fel kunna orsaka ovanstående felmeddelande också?
Tack för svaren! Stor hjälp även om jag antagligentill slut får besöka Befra ändå
30 december, 2016 kl. 13:10 #32983Per Liljeqvist
DeltagareSvårt att säga exakt vad felet kan vara. Inte alls osannolikt att batteriet börjar sjunga på sista versen och ett kraftigt strömuttag gjorde att vissa funktioner inte riktigt lirade som de är tänkta varpå alla de felen du nämner kommer samtidigt.
Har du OBD2 och därtill avsedd app, typ torque, är det lätt att se vilken felkod som är triggad och om det är något du med säkerhet själv vet att det inte är någon fara med, är det lika lätt att släcka felkoden.
Dåliga batterier har en förmåga att ställa till det. Jag har på en 146:a för många år sedan upplevt att startspärren aktiverades av ett batteri som var i sitt livscykels slutskede. Irriterande var bara förnamnet.
31 december, 2016 kl. 11:50 #32984fredrik simonsson
DeltagareHej igen,
Gick ut i garaget och kopplade in obd2. Felkod P0520 fanns registrerad. Inte den mest distinkta felkoden, den verkar kunna härledas till ett flertal olika felindikationer. Jag släckte koden och tänker att om den tänds igen så är felet “på riktigt”…är detta dumt kanske?
Tanklocket ser tätt ut (det var första checkpointen för denna felkod). Varken lampa för oljenivå eller oljetryck har blinkat eller tänts, nivån såg ok ut men jag har ändå toppat upp oljan till max.
I övrigt vet jag inte riktigt var jag skall börja leta fel. Någon som har några förslag angående just P0520 så hojta!
Gott Nytt År också!
Fredrik
31 december, 2016 kl. 11:57 #32985fredrik simonsson
DeltagareJust det, jag har nyligen lött ihop några trasiga kablar i vänster damask i bakluckan. Det är väl ett långskott men kan någon mer av kablarna vara skadad som kan ha det minsta med P0520 att göra? Jag har en vag känsla av att defrostern i bakrutan inte fungerar, kanske kan det blivit en kortslutning där som på något magiskt vis fortplantat sig via start/stop funktionen och ända till P0520???
31 december, 2016 kl. 14:10 #32986Kristofer Björklund
DeltagareHej! Du vet inte om du skall snö in på start/stopp funktionen för mycket. På min Giulietta så tänds motor lampan när jag kör lång körning och växlar ner till trean. Den släcks oftast nästa gång jag startar bilen ingen. Men start/stopp stängs av varje gång. Tror att den funktionen stängs av så fort motor lampan tänds. På min bil har mycket bytts ut utan att få ordning på felet. Så mitt förslag är koncentrera dig på laman inte start/stopp. //Kristofer
31 december, 2016 kl. 15:17 #32987fredrik simonsson
DeltagareDu har rätt i att start/stop inte verkar väsentligt, finns inte heller något felmeddelande för detta. Men visst är det så att även om jag släckt felkoden så borde lampan börja lysa igen så snart systemet upptäcker felet?
Har kört några mil nu för att testa och lampan tänds inte igen, start/stop fungerar & DNA väljaren fungerar också. När jag byter till Dynamic så tycker jag bilen går som den brukar göra. Dvs jag märker inte något försämrat turbotryck eller effektbortfall. Allt känns normalt men visst, man sitter ju och sneglar lite för att se när/om lampan skall tändas igen
31 december, 2016 kl. 15:25 #32988Rickard Bergh
Deltagaretänds motorlampan så får du en avstängd start o stopp funktion. det är konstruerat så. inget konstigt.
trasiga kablar i luckan orsakar inte detta felet du har.du har en kabel genomföring på höger sidan med i luckan där har du kablar som kan ha med defrostern att göra. även där blir det brott..
kollar jag felkoden i elearn på alfans diesel så säger den oljetrycksgivaren.
man ska kolla kablaget om det är ok. är det helt så är det givaren. att det var -5 när du startade bilen o felkoden kom kan kan vara orsaken.
vilken olja kör du på ? länge sedan du gjorde en service ?Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
31 december, 2016 kl. 16:13 #32989Gert Johansson
DeltagareSamma fel blev på min -11, fick byta start o stoppsensor, som tydligen sitter under växelföraren. Lite småbökigt om jag förstod min verkstad rätt. Kändes som om de uppdaterade mjukvaran i samma veva, lite annan grafik i display o så gick den baske mig billigare också;-)
Giulia Super o GTV916
31 december, 2016 kl. 16:30 #32990fredrik simonsson
DeltagareTack så mycket för infon Rickard! Det kan mycket väl vara dags för service, vilken olja som finns i vet jag inte. Vilken rekommenderar Du? Bara en fundering ang sensorn, borde inte felkoden komma tillbaka relativt snabbt om sensorn är trasig? Jag har som sagt kört några mil sedan jag raderade felkoden utan att motorlampan tänts igen.
Tack för alla svar! Tack var forumet är Alfa en mindre problemfylld bil än många andra
23 januari, 2017 kl. 12:24 #32991fredrik simonsson
DeltagareHej igen,
Nu har lampan varit släckt i ett par veckor utan att visa minsta tendens till att tändas igen. Bilen går som vanligt men jag åka och få gjort en allmän service på den ändå. Vill bara informera om detta då det varit stort sug efter uppdateringar i min tråd
Tack alla igen för konstruktiva svar!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.