Chiptrimm/ optimering

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Chiptrimm/ optimering

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 60 totalt)
  • Författare
    Gabriel Audemard
    Deltagare

Hej!

Jag är intresserad. Hämtar en 159 1,9 JTDm på fredag och har väl tänkt att den skall få en optimering. Antar att priset för den blir 4000kr inkl 20%. Jag vill även få egr-ventilen avstängd. Fixar han det?

Med vänlig hälsning.

Björn Ågren
    Deltagare

Självklart påverkas avgasvärdena mer eller mindre beroende på hur man ändrar på saker och ting blir det olika mycket. 

Orginal är ju optimerat för att klara olika bränslen och att katalysator mm ska jobba i rätt temperatur osv. Justerar man för att enbart köra med specifikt bränsle tex så påverkas inte avgasreningen så mycket men optimerar man för bästa effekt med modifierat avgassystem, insug osv så börjar det hända saker men oftast fungerar det för att klara bilprovningen åtminstone de första tusen milen men lika bra utsläppsvärden i alla situationer blir det inte

Allt är beroende på hur bra det görs.

Internationellt verkar Squadra vara det som de flesta köper. Här kommer prislista och hemsida.

http://www.squadra-tuning.nl/prijslijst-ar.html

http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/3.html

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Sven Lennartsson på 2015-03-04 11:46

Och om man av någon anledning vill återgå till fabriksinställningarna?

Beror på vad din bil har för ECU.
    Äldre bilar har lösa chip = bara att byta tillbaka till originalet.
    Nyare bilar har flash-minnen där du programmerar om befintligt minne i ECUn. Med utrustning för några hundralappar kan man själv läsa ut minnet och göra en backup om man vill skifta mellan original och optimerat. Undantaget är M1.5.5 ECUn som sitter i vissa bilar med 2.0TS motor. Den ECUn går inte att läsa.

Går att få tillbaka original kostar 1000kr, spar kopia.Besiktning syns ej vid ODB läsning och de gör ej effektmätningar. Avgasvärderna blir oförändrade. trim 159 1,9 jtdm 113kw, 155hk, 330nm, 195knh och pris 5000kr minus 20% som jag ger dig.

Gabriel Audemard
    Deltagare

Inlägg av Eric Nilsson på 2015-03-04 19:15

Går att få tillbaka original kostar 1000kr, spar kopia.Besiktning syns ej vid ODB läsning och de gör ej effektmätningar. Avgasvärderna blir oförändrade. trim 159 1,9 jtdm 113kw, 155hk, 330nm, 195knh och pris 5000kr minus 20% som jag ger dig.

Nej, inte den. 150 HK från början skall du titta på. Bhp kallar den för jtd. Har gjort lite efterforskning på egen hand .

Då ser det ännu bättre ut  Alfa 159 jtd 132kw, 180hk, 385nm, 215kmh pris 5000kr minus 20%.

Magnus Berg
    Deltagare

Inlägg av Eric Nilsson på 2015-03-03 12:10

Hej! till GTV 3,0 24v ger 233hk, 287m pris 4600kr. 156 2,0 JTS ger 170hk 214nm 222kmh pris 3800kr. Minus den rabatt som ev jag kan fixa. Höjer nog varvtalet på GTAn  ej säker kan fråga.

Siffrorna för JTS stämmer nog inte eftersom den har 165hk redan original. Det där är siffror för 2.0TS, gissar jag.

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Magnus Berg på 2015-03-04 21:09

Hej! till GTV 3,0 24v ger 233hk, 287m pris 4600kr. 156 2,0 JTS ger 170hk 214nm 222kmh pris 3800kr. Minus den rabatt som ev jag kan fixa. Höjer nog varvtalet på GTAn  ej säker kan fråga.

Siffrorna för JTS stämmer nog inte eftersom den har 165hk redan original. Det där är siffror för 2.0TS, gissar jag.

Stephan på Squadra Tuning får ut 8 uppmätta hk mer än original en 156 2.0JTS. Det är vad man kan förvänta sig på en sugmotor. Notera i diagrammet att det inte är någon större skillnad på uppmätt effekt på TS och JTS!
    http://www.squadra-tuning.nl/autos/…to/86.html

Stirra er inte blinda på absoluta effektsiffror. Det är lätt att justera parametrarna i sin bromsbänk så de visar siffror som är trevliga för kunden. Det enda som går att jämföra är mätning i samma bänk före och efter optimering. Ska ni optimera se till att tunern gör en ordentlig baselinemätning innan ha börjar optimera, och se till att ni får ta del av det resultatet så ni kan jämföra före och efter.

Robert Schmid
    Deltagare

Jag har låtit Squadra Tuning chippa tre av mina Alfor och det har onekligen fungerat perfekt “so far……” Utlovar inte de högsta effektsiffrorna, på pappret, jämfört med många andra, men det känns som ärliga siffror och han har lång erfarenhet av Alfa Romeo.

GTV 2.0 V6 T.B.

33 1.7 16V

GTA 3.2 V6

Lars Söderman
    Deltagare

Inlägg av Robert Schmid på 2015-03-05 07:12

Jag har låtit Squadra Tuning chippa tre av mina Alfor och det har onekligen fungerat perfekt “so far……” Utlovar inte de högsta effektsiffrorna, på pappret, jämfört med många andra, men det känns som ärliga siffror och han har lång erfarenhet av Alfa Romeo.

GTV 2.0 V6 T.B.

33 1.7 16V

GTA 3.2 V6

Jag har ett Squadrachip im in GTV 2.0TS och är mycket nöjd, MEN inte på grund av någon massiv effektökning, där märker jag just ingen skillnad.
    Däremot har bilen mycket bättre körbarhet på låga varv och tomgångsregleringen fungerar nu mycket bättre än i original. 30-sträckor var tidigare hopplösa då bilen bara ryckte och hoppade, och där är det inga som helst problem längre.

För sugmotorer kan man inte förvänta sig stora effektökningar av en optimering. Mer än 5-6% effektökning går inte att uppnå om inte motorn varit helt uselt  mappad från början.

För turbomotorer och speciellt turbodieslar är förutsättningarna helt annorlunda, och där brukar det finnas en hel del att hämta. Vill bara belysa detta så att eventuella köpare inte skruvar upp förväntningarna för mycket.

Gabriel Audemard
    Deltagare

Tänkte väl själv att Squadra var den man skulle gå till, men de modernare ecu:erna flashar man ju via obd och då får man ta sig till Holland. Sedan tänkte jag att kanske någon lokal förmåga kunde flasha squadras mjukvara. Det ville inte TM som jag var i kontakt med och han kunde inte heller se vad squadra skulle göra bättre. Denna killen gör sina egna mappar och har bromsbänk. Han verkar inte vara dyrare än erbjudandet här heller.

Robert Schmid
    Deltagare

ECU:n till GTA:n skickade jag med post ner till Squadra Tuning, hur enkelt som helst……….

Magnus Berg
    Deltagare

Inlägg av Lars Söderman på 2015-03-04 21:37

Inlägg av Magnus Berg på 2015-03-04 21:09

Stephan på Squadra Tuning får ut 8 uppmätta hk mer än original en 156 2.0JTS. Det är vad man kan förvänta sig på en sugmotor. Notera i diagrammet att det inte är någon större skillnad på uppmätt effekt på TS och JTS!
    http://www.squadra-tuning.nl/autos/…to/86.html

Stirra er inte blinda på absoluta effektsiffror. Det är lätt att justera parametrarna i sin bromsbänk så de visar siffror som är trevliga för kunden. Det enda som går att jämföra är mätning i samma bänk före och efter optimering. Ska ni optimera se till att tunern gör en ordentlig baselinemätning innan ha börjar optimera, och se till att ni får ta del av det resultatet så ni kan jämföra före och efter.

Här är siffrorna för JTS

http://www.bhp-chiptuning.com/chiptuning-car-database/Alfa-Romeo/156-Sportwagon-Typ-932/2.0-JTS-16V/165ps-122kw.html

Men jag håller med om att det låter ganska mycket med 181hk. 

Min Brera 3.2 optimerades av Turbocenter i Tumba med väldigt trevligt resultat. Och då pratar jag inga siffror utan enbart karaktär på motorn. Tyvärr verkar nyare  2wd alfor inte gå att bromsa i bänk om man inte har en bänk för 4wd. Bilen går in och momentbegränsar när den känner att bakhjulen inte rullar med. Försökte förgäves hitta någon dyno mode-inställning i bilen men Turbocenter gick bet där så vi kunde inte få ut några uppmätta resultat. 

Det som är bra med edge racing är att man kan vara med under tiden och att det är på hemmaplan så att säga och att de har ett stort intresse för bilar och att det skall bli så bra som möjligt. När vi har våran trimningsträff kommer han gå igenom allt om trimningen och svara på frågor givetvis. Jag tycker det är en kanon möjlighet för oss. Han sa ochså att om man har en annan bil så går det bra att köra den och med. Snart bestämmer jag datum!.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 60 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.