Chiptrimma Brera

Published by Jörgen Entoft on

Forum Teknik Chiptrimma Brera

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Jörgen Entoft
    Deltagare

Läste en tråd på “gamla” forumet om att chiptrimma 3,2 l V6an i en Brera. Någon som kan rekommendra en pålitlig firma för ett sådant jobb? Har för mig att det fanns en firma i närheten av Fittja…

Alfetta GTV -80 Brera 32 Q4 -06 Ducati Multistrada 620 -06 Italjet Formula Twin

Peter Braun
      Deltagare

Magnus Berg har Chippat sin 3,2:a med mycket bra resultat. Vad jag förstått så finns det bra möjligheter att trimma både 2,2:an och 3,2:an. Finns mycket marginaler att ta på.

Håkan Andersson
        Deltagare

Omprogrammeringar har Turbocenter i Tumba gjort åt mej på Q4 3.2 med gott resultat. Fantastisk gasrespons. Rensar man insugsburken samtidigt så får man ca 280 hp. Har inte kunnat få bromsade värden eftersom ingen bromsar 4×4 i närheten. Fixar man grenröret också (tar bort förkattar och onödiga krökar) så landar man på drygt 300 hp. Räcker för de flesta och ZF-lådan och Torsendiffarna klarar den effekten utan problem.

En trimning som faktiskt kan konkurrera med förarkurs när det gäller att förbättra tiden runt t.ex. Kinnekulle. Det är bara att sikta och gasa – idealspår och apex bryr sej Q4:an inte mycket om…. Dock behöver Du R-däck och hårdare stötdämpare.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Thomas Sjölin
          Deltagare

Håkan hann visst precis före där.

Håkan: Okej så från 260 hk till 300 hk med chip och lite annat låter ju jättebra. 

Var nånstans i varvtalsregistret märker du mest skillnad?

Flyttar Turbocenter varvtalsstoppet något?

På vilket varvtal hamnar maxeffekt efter trimning? Original har maxeffekt vid 6300 rpm enligt http://www.carsfromitaly.net

C.R.T - Carbonara Racing Team #36

Debut 2021: Plats 10, Klass III
            2022: Plats 5, Klass III
            2023: Plats 3, Klass III

Magnus Berg
            Deltagare

Jag har gjort precis samma uppdatering som Håkan hos Turbocenter. Inget chip utan omprogrammering av ecu. Ger en helt annan gasrespons och lite mer insugsljud jämfört med orginal. Insugsljudet kan nog ha att göra man det dom gjorde med luftfilterburken. Bort med den stora till synes onödiga “snabeln” (som jag f.ö. skulle tro att även de andra motorerna i 159/Brera familjen har) som sitter efter luftfiltret i toppen av burken.

Det samt bilstein b6 + eibach prokit är det bästa jag gjort med donnan.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.