Co2 halt Alfa 166 2,4JTD

Published by Pål Katsler on

Forum Teknik Co2 halt Alfa 166 2,4JTD

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Pål Katsler
    Deltagare

Har just besiktigat 166:an. Allt var ok utom Co2-halten som gick genom taket. Den började på över 5 och kom så småningom ner till 3,1… gränsen för min bil är runt 2, vilket redan det är jämförelsevis högt. Någon med uppslag på var jag ska börja leta?
      Båda turboslangarna är nybytta.
      Oljebyte? Bränslefilter?

Pål Katsler

Anders Eriksson
      Deltagare

JTD? Då är det väl en diesel? Mätningen är inte CO2 utan “röktäthet vid fri acceleration”  Förenklat, men varvar upp motorn tills strax innan varvstopp och mäter hur mycket rök/partiklar som kommer ur avgasröret.

Det vanligaste är att det inte är något fel alls: Vid normal (snål)körning med en diesel fastnar sotpartiklar i avgassystemet. Dessa lossar sedan vid besiktningen när motorn varvas upp kraftigt över sitt normala arbetsvarv. Det enklaste är helt enkelt att åka en sväng med motorn på höga varv, kraftig acceleration INNAN besiktningen utför sin mätning.

Det kan givetvis även vara något fel vid motorn, dvs det kommer för mkt partiklar. Fel på spridare, luftfilter, tjuvlluft mm. Överlåter till någon annan med bättre kunskaper.. 
        Kan även vara trimchip/box som ställer till det.

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Igino Cazzola
        Deltagare

“Det måste vara något allvarligt fel på din bil, den låter som en Diesel”

Jag är fullständigt Räserskadad

Pål Katsler
          Deltagare

Inlägg av Igino Cazzola på 2014-07-05 20:23

“Det måste vara något allvarligt fel på din bil, den låter som en Diesel”

Inget ont om diesel, särskilt inte denna. Den låter ovanligt bra för att vara en oljebrännare. Med detta sagt så pendlar jag inte längre med bil så tänkte byta denna mot något roligare. Gärna med Busso. Men, det är nog lättare om bilen gått igenom besiktningen tänker jag…

Sugen?

Pål Katsler

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.