JTD? Då är det väl en diesel? Mätningen är inte CO2 utan “röktäthet vid fri acceleration” Förenklat, men varvar upp motorn tills strax innan varvstopp och mäter hur mycket rök/partiklar som kommer ur avgasröret.
Det vanligaste är att det inte är något fel alls: Vid normal (snål)körning med en diesel fastnar sotpartiklar i avgassystemet. Dessa lossar sedan vid besiktningen när motorn varvas upp kraftigt över sitt normala arbetsvarv. Det enklaste är helt enkelt att åka en sväng med motorn på höga varv, kraftig acceleration INNAN besiktningen utför sin mätning.
Det kan givetvis även vara något fel vid motorn, dvs det kommer för mkt partiklar. Fel på spridare, luftfilter, tjuvlluft mm. Överlåter till någon annan med bättre kunskaper..
Kan även vara trimchip/box som ställer till det.
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi