Connect Nav + Hjälp!

Published by Frank Pino on

Forum Teknik Connect Nav + Hjälp!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Frank Pino
    Deltagare

Jag har tänkt att uppgradera min ljudanläggning i GTAn till modernt snitt, dvs strömmande audio via blåtand, blåtandshandsfri, usb-ingång osv. MEN hur gör jag det på bästa vis? Jag har ju ingen användning av cd-växlaren, den inbyggda telefonen eller cd-spelaren. Det enda som jag upplever bra är radiodelen, men även den är har ett gammalt MMI och är inte helt lätt att förstå.

Så vad är bäst? Byta ut enheten mot modernare eller skaffa nån form av av anpassningsenhet, typ X-carlink? Jag har gjort en mindre research och sett att den stereon (Sony MEX4000BT) som jag hade i min förra 156a inte passar utan att skaffa någon form av interface mot GTA’ns BOSE-anläggning. Det tycks skilja sig mellan en “vanlig” 156as BOSE och GTA’ns BOSE. I GTA’n verkar används tydligen lågnivåsignalerna till BOSE medans i den “vanliga” används högtalarsignalen till BOSE-systemet?

Någon som har erfarenhet?

Alfapino

Thomas Sjölin
    Deltagare

En xcarlink ger väl minsta möjliga arbete. Enda nackdelen med den är väl att inte kunna plugga in en usb-sticka med musik.

Skaffade själv en BT-adapter, original från Blaupunkt, till min 156 som jag är nöjd med. Den finns inte få tag på längre dock. Xcarlink är säkert bättre eftersom det är en modernare variant. Fördelen är ju att du har kvar huvudenheten som är en integrerad del av inredningen. Svårigheten med att byta ut den helt är att få det bli snyggt och enhetligt. Dessutom är originalet mindre stöldbegärligt. 

Å andra sidan blir ju en modern enhet med alla dessa funktioner inbyggda från början bättre i det stora hela. Svårigheten då blir att anpassa för det inbyggda ljudystemet, såvida du inte byter ut även det vilket blir en massa extra arbete. Det beror ju lite på vilka krav du har på ljudet.

Frank Pino
    Deltagare

Inlägg av Thomas Sjölin på 2015-11-19 20:29

En xcarlink ger väl minsta möjliga arbete. Enda nackdelen med den är väl att inte kunna plugga in en usb-sticka med musik.

Skaffade själv en BT-adapter, original från Blaupunkt, till min 156 som jag är nöjd med. Den finns inte få tag på längre dock. Xcarlink är säkert bättre eftersom det är en modernare variant. Fördelen är ju att du har kvar huvudenheten som är en integrerad del av inredningen. Svårigheten med att byta ut den helt är att få det bli snyggt och enhetligt. Dessutom är originalet mindre stöldbegärligt. 

Å andra sidan blir ju en modern enhet med alla dessa funktioner inbyggda från början bättre i det stora hela. Svårigheten då blir att anpassa för det inbyggda ljudystemet, såvida du inte byter ut även det vilket blir en massa extra arbete. Det beror ju lite på vilka krav du har på ljudet.

Ja, hade X-carlink i min GT. Väldigt lätt att installera men lite yxigt gränssnitt och lite knölig att konfigurera och att använda blåtandshandsfri’n. Ljudmässigt är jag ju väldigt nöjd med GTA’ns BOSE-anläggning, jag upplever den betydligt bättre än den “vanliga” 2,5V6 jag hade tidigare.

Alfapino

Håkan Petersson
    Deltagare

Jag har både USB samt samt SD kortplats på min Xcarlink. Jag har en 159 från 2008 och connect.+nav i min. Har haft den i nästan 5 år.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.