Corona hosta på min Bertone Coupe, och viss inkontinens runt stiften
Published by Tor Wereen on
- Detta ämne har 13 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 8 september, 2020 kl. 18:12 av
Tor Wereen.
-
FörfattareInlägg
-
20 maj, 2020 kl. 08:23 #51629
Efter den årliga vinterdvalan så skulle jag och Alfan ut och åka. Bilen i fråga är en 1300 GTj av 1973 års modell. Vi har varit ett par nu i snart 9 år, och haft vissa duster med olika former av tekniska problem, men inte värre än att de gått och lösa på ett enkelt sätt, tex genom att sätta bromsoket på rätt håll efter renovering, och lite svets här och där.
Upptäckte under förra året att det fanns olja runt 1 ans tändstift, ganska ofta, men tänkte inte så mycket på det. Oljetrycket var också ganska högt ibland, men om man varvade lite så gick det ner till normalt.
Så i år så skulle vi ut och åka lite, dvs till Macken för att först fylla på med färsk 98 oktan bensin och sedan en runda runt Mälaren. Tji fick jag, kom till Bergtorp mellan Salem och Södertälje när Corona satte in och bilen blev orkeslös. Men med hjälp av att pumpa med gasen så kom jag hem till Rönninge.
Rev ner tändningen och tömde glaskroppen till tryckregulatorn (där det fanns lite goja). Inget problem med tänddelarna, de är nya sedan förra året och ingen oxid.
Nu skulle det åkas och jag gav mig iväg. Efter pass 5 km började bilen mota och nysa, smäller en del från luftburken också. Attans också, det här var ju inte så kul. Fick linka hem mha att pumpa på gasen, och hoppas på det bästa.
Lyfter på huven och konstaterar att det nu är olja runt både 1 ans och 2 ans stift. Oljetrycket är något högt på tomgång och upp till pass 3000 varv initialt, kan peka på upp till max , men går sedan ner mot normalt (vilket jag trodde berodde på den italienska elektroniken, då oljetrycket stiger när man slår på instrumentbelysningen….)
Bilen startar utan problem, och det kommer fram soppa (har en elektrisk bränslepump)
Någon som kan ge förslag på var jag skall börja riva, till saken hör att bilen har 2 st Dellorto 40 mm förgasare som fungerat klockrent under de senaste 9 åren.
Tänkte försöka mig på att ta mig runt Mälaren under närtid igen….
mvh
Tor
30 maj, 2020 kl. 07:11 #51747Tror du har elfel/jordfel/trasig mätare angående oljetrycket.
I övrigt låter din beskrivning som att du har vatten i förgasarna. Plocka av flottörlocken och sug ur all bensin och töm koppen till bränsle filtret igen.
Olje läckaget åtgärdas med en ny ventilkåpspackning.
Mvh Robert Hagblom
Robert Hagblom
3 juni, 2020 kl. 10:50 #51790Jag håller med Robert. Det kan möjligen vara värt att kolla att du inte bygger upp undertryck i bränsletanken. Spottande gasare är ofta ett tecken på att det går magert.
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
5 juni, 2020 kl. 20:16 #51847Hallå,
Tack för bra råd. Skall till och riva förgasarna så fort jag hunnit klart med målningen. Idag är det lite fullt i garaget…
Har kollat rörande undertrycket, men det är inget sug i tanken.
Mätaren tänkte jag se till att fixa under nästa vecka också, då ska det väl ändå finnas tid.
VROOM
Tor
Attachments:
11 juni, 2020 kl. 20:34 #51963Så, då har jag öppnat förgasarna och sugit ut all vätska. Var inte så mycket i dem faktiskt, typ att det inte riktigt kom in så att nålventilerna skulle stänga. Tog loss banjon och upptäckte att det satt ett filter i varje banjo. De har nog suttit där ett tag, och blockerat lite mer och mer för varje år. Till slut så orkade de inte riktigt med trycket utan började gå sönder och troligen har de här släppt från sig plast till munstyckena….. Blir att ta bort alla munstycken och rengöra dem.
Någon som mekat dellorto tidigare, speciella saker man skall tänka på före man river bort munstyckena och rengör dem. Hade tänkt mig att rengöra i bensin, men kanske skall det vara något annat. Tips?
Efter detta skall bilen besiktigas för sista gången, sen är det bara att tuta och köra. Känns lite lustigt att 5 av familjens fordon inte längre behöver besöka bilprovningen. De andra 3 får åka dit med jämna mellanrum under de närmaste 45 åren ialla fall.
En annan fråga, någon som testat på garagegolvsplattor i plast. Tänkte ha det i ena garaget. Rekommendationer? Finns massor att välja på….
Tor
Attachments:
12 juni, 2020 kl. 07:18 #51967Mekkat med dellorto för länge sedan. Har en liten varning…
Bakom 2 pluggar sitter backventilerna för accpumparna för varje port. Består av en “liten stång” och under ligger en liten, liten kula.
När jag skulle blåsa/rengöra min förgasare som satt i bilen ploppade allt iväg. Hade öppnat alla passager som fanns.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
12 juni, 2020 kl. 22:25 #51974Hej.
Oops, får vara försiktig då. Vid vilket nummer är det man inte skall blåsa om man vill undvika det som du pratar om?
Stal lite bilder från nätet.
Tänkte ta morgondagens varma timmar till att kyla mig i garaget, efter att ha grävt ner en damm på morgonen 🙂
hoppas fortfarande få igång Alfan fram till midsommar. Blir bra.
Föresten, har du lyft ur lådan ur den någon gång. Har ett missljud som jag tror kommer från urtrampningslagret, och tänkte fixa det till vintern. Får man ut lådan underifrån eller behöver man lyfta ut hela paketet?
mvh Tor
13 juni, 2020 kl. 07:26 #51978Nu var det som sagt länge sedan, typ 40år… men bör vara plugg 21 på bild 3. Och pluggen till vänster för andra portens accpump.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
13 juni, 2020 kl. 13:26 #51981Okkidokki, tack.
Uppdaterar med resultatet, förhoppningsvis inte en katastrof….
Mvh Tor
13 juni, 2020 kl. 18:44 #51983YES!!!.
Nya filter i förgasaren. Kulorna på rätt ställe :-), dvs inte i garaget utan i förgasarna…. Bra med en dammsugare och tryckluft när man rengör…
choken var helt genkläggad på bakre förgasaren, så nu är det rent där också. Vill gudarna så kanske det blir en tur runt mälaren ändå…
Bättre med nya filter än gamla.
TAck för alla goda råd. Nu är vi vänner, jag och singorina Dellorto
Tor
1 september, 2020 kl. 16:37 #53330Högt oljetryck som du beskriver det och att det finns olja runt 1-2 cylinder kan misstänkas högt hustryck. Olja trycks ut vid påfyllningslocket. Om vi bortser från förgasarna kan det vara flera fel. Silen som sitter i ventilkåpans vevhusventilation är täppt( rengör den). Slitna kolvringar ( gör en kompressionstest) eller någon oljekanal börjar bli eller är täppt. Gamla Alfamotorer har tjockt av gammalt klägg invändigt.
Man kan inte ha för många Alfor bara för lite utrymme.
2 september, 2020 kl. 20:55 #53352Hej Eddie.
Tack, strålande förslag. Håller som bäst på att sätta hop Dellorto förgasarna efter ultraljudstvätt, lånade ett par Weber 45 or av en kompis, men fick inte ordning på gången ändå!
Nu skall jag gå genom tändsystemet helt och hållet. Bytte allt för 1 år sedan med allt nytt från Alfaholics, så det borde ju inte vara något problem. Har gjort ett komptest men bara med kall motor. Var inte så väldigt upplyftande, men inte någon katastrof. Bilen är helt otrimmad och visst diffade det men mellan 155 och 170 PSI.
Plockar bort ventilkåpan och rengör silen. Kan säkert vara detta.
Om det inte är detta, har du något bra sätt att rengöra kanalerna utan att behöva riva för mycket?
mvh
Tor Wereén
6 september, 2020 kl. 19:42 #53418Så, då har jag tittat om filtret var täppt, men det var det tyvärr inte. Har trixat hela dagen med att få igång bilen på alla cylindrar, men inte heller med lånade Weberförgasare så går den på alla cylindrarna. Har kollat resistans i kablarna och de ligger ganska lika på pass ohm mässigt. Får gnista på alla stiften, tycker iofs att den är något gulaktig, men den borde ju starta. Har tagit bort brytarna och rengjort. Kollat med en annan tändspole, men samma resultat. Den går på 2 eller möjligen 3 cylindrar, men kommer liksom inte igång och stannar med en “knall”. Kollat med andra tändkablar, samma sak. Kollat med andra stift, samma resultat. Blir lite fundersam på min kompetens här faktiskt.
Har kollat trycket på bränslepumpen också, nu har jag det på 0,25 bar, för Dellortona hade jag 0,18 bar, så den är inte problemet. Testade också med att försöka få den gå med startgas, men det hjälpte inte…..
Vad är det som jag förbiser i min iver att åka Alfa även detta år.
Insåg en sak jag förbisett när jag skulle sätta dit mina förgasare, som jag rengjort. Synkverktyget som jag köpte kommer inte in i luftburken….. Behöver en adapter…. Iofs så får jag ju inte igång bilen, så jag får väl vänta tills grejjerna kommer hem från KGTrim. Efter ultraljudsrengöringen blev de faktiskt väldigt bra!
Tor
8 september, 2020 kl. 18:12 #53468Its Alive!!!!!!
https://photos.app.goo.gl/ajnsTxhnz6W1Z8N48
Med de lånade weberförgasarna och en lång bön till Alfaguden (jag lovar att jag aldrig skall titta på någon annan bil igen, o stora Alfa) och en bytt kondensator så gick bilen igång utan några problem! Iofs så fick jag fel kondensator när jag köpte en, men hittade en gammal från en ??? 240 eller något som jag som hastigast skar till halvrund och pressade i hålet.
Måste erkänna att struten på huvudet verkligen gör sig idag. Hoppas få tag på en ny kondensator imorgon och sätta dit, sen kanske jag kan åka Alfa igen:-).
Tack för alla glada tillrop!
Tor
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.