Corona hosta på min Bertone Coupe, och viss inkontinens runt stiften

Published by Tor Wereen on

Forum Teknik Corona hosta på min Bertone Coupe, och viss inkontinens runt stiften

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Tor Wereen
    Deltagare

Efter den årliga vinterdvalan så skulle jag och Alfan ut och åka. Bilen i fråga är en 1300 GTj av 1973 års modell. Vi har varit ett par nu i snart 9 år, och haft vissa duster med olika former av tekniska problem, men inte värre än att de gått och lösa på ett enkelt sätt, tex genom att sätta bromsoket på rätt håll efter renovering, och lite svets här och där.

Upptäckte under förra året att det fanns olja runt 1 ans tändstift, ganska ofta, men tänkte inte så mycket på det. Oljetrycket var också ganska högt ibland, men om man varvade lite så gick det ner till normalt.

Så i år så skulle vi ut och åka lite, dvs till Macken för att först fylla på med färsk 98 oktan bensin och sedan en runda runt Mälaren. Tji fick jag, kom till Bergtorp mellan Salem och Södertälje när Corona satte in och bilen blev orkeslös. Men med hjälp av att pumpa med gasen så kom jag hem till Rönninge.

Rev ner tändningen och tömde glaskroppen till tryckregulatorn (där det fanns lite goja). Inget problem med tänddelarna, de är nya sedan förra året och ingen oxid.

Nu skulle det åkas och jag gav mig iväg. Efter pass 5 km började bilen mota och nysa, smäller en del från luftburken också. Attans också, det här var ju inte så kul. Fick linka hem mha att pumpa på gasen, och hoppas på det bästa.

Lyfter på huven och konstaterar att det nu är olja runt både 1 ans och 2 ans stift. Oljetrycket är något högt på tomgång och upp till pass 3000 varv initialt, kan peka på upp till max , men går sedan ner mot normalt (vilket jag trodde berodde på den italienska elektroniken, då oljetrycket stiger när man slår på instrumentbelysningen….)

Bilen startar utan problem, och det kommer fram soppa (har en elektrisk bränslepump)

Någon som kan ge förslag på var jag skall börja riva, till saken hör att bilen har 2 st Dellorto 40 mm förgasare som fungerat klockrent under de senaste 9 åren.

Tänkte försöka mig på att ta mig runt Mälaren under närtid igen….

mvh

Tor

Robert Hagblom
    Deltagare

Tror du har elfel/jordfel/trasig mätare angående oljetrycket.

I övrigt låter din beskrivning som att du har vatten i förgasarna. Plocka av flottörlocken och sug ur all bensin och töm koppen till bränsle filtret igen.

Olje läckaget åtgärdas med en ny ventilkåpspackning.

Mvh Robert Hagblom

Robert Hagblom

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.