crosswagon Bra eller dåligt köp?

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt crosswagon Bra eller dåligt köp?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare

Satt och kolla lite annonser  på nätet och fick se en Alfa Romeo Crosswagon. Blev  intresserad att köpa en sån men kunde inte hitta så mycket konsument fakta. hittade nåt test från teknikens värld då den kom och de var nöjda med den. Finns det nån här som har någon erfarenhet eller vet nåt om den här modellen? 

Crister Borg
    Deltagare

Kolla Peter Ss tråd på Power…

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=31658

elCrillo Kalmar

jag kollade på Crosswagon för en tid sedan. Nu blev det ingen för jag hittade ingen med den specen vi behövde, men om det är ett bra köp eller inte beror nog mest på om man hittar ett bra ex eller inte. Jag läste flera tester av modellen och de var positiva. 

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Tack för svaren. ska kolla länken nu då.  

Hej,

säkert en bra och användbar modell, med årlig skatt 6811 SEK.

Med vänlig hälsning

Roland

164 3.0 12v 1996 Giulia 1300 Ti 1969

Henrik Cornelius
      Deltagare

Hade det inte varit för skatten..damnit.

Säljer OBD-kablar för släckning av airbaglampa mm. PM:a för info.

Gustav Holmdahl
        Deltagare

Lite info från en som kört ca 15000 mil med en 156 CW Q4.

Enda Alfa 156 som inte understyr. Bara det är värt att köpa en tycker jag. Fyrhjulsdriften är av Torsen C, dvs konstant med öppna diffar. Driver mer bak än fram och viftar gärna på svansen om det är halt ute, dock bryter ESP(som inte går att stänga av) in ganska snart och stänger av det roliga. Drivlinan är näst intill skottsäker. Lådan, diffarna mm tål många mil och duktigt med stryk, det är rejäla grejer. Det enda jag bytte i drivlinan tills bilen gått 26000 mil var ett lager i kardanen. Öppnade bakdiffen och den såg ut som ny efter 25000 mil.

Motorn är som den är. 1,9JTD är ingen rolig historia, men så är jag ingen dieselkille heller. Saknar HELT effekt och moment under 1750 rpm, och får astma över 4000 rpm. Synd att de inte stoppade ner en V6’a under huven. Särskilt snålt går den inte heller. Jag loggade mina 15000 mil och den drog strax över 0,7l/mil under mina år som ägare. Dock drog den “bara” 0,85 med biltrailer och racebil på kroken. Vet att Peter chippade den och fick en helt annan karaktär, synd att den inte leverades så från fabrik. Min motor fick en ny turbo som läckte olja efter 12000 mil, EGR ventilen fixad ett par gånger(rengjord) och en ny generator vid ca 20000 mil, en ny turboslang och att spridarkontakterna fick fixas ett par gånger. Turbon byttes igen av Peter, verkar vara en akilleshäl på dessa. Så motorn verkar hålla om man servar den. Det är kringutrustning som turbos, EGR och annat som måste bytas då och då.

I övrigt så är den som alla andra Alfa 156 med 1,9 JTD motorn. Samma inredning, samma kassa Bose stereo mm. Samma fel, brister och nöjen som med alla andra 156’or.

Jag hade gärna haft en igen, om det inte var för den höga skatten. Peter som köpte min lastbilsreggade den och fick ner skatten till hälften. Tyvärr sabbar man ju användningsområdet då man tar bort baksätet och bygger in lastgaller. Jag vet att man kan fulköra med baksäte ändå, men det blir liksom fel i min värld.

Tråd om Alfa 156 CW

Giulia 20 Super

Peter Braun
          Deltagare

Hittar man en sen med partikelfilter så kommer man betydligt billigare undan med skatten.

Gustav Holmdahl
            Deltagare

Jag har sett någon enstaka på Mobile.de med partikelfilter, ingen i Sverige. Det är en udda modell i udda märke. De växer inte på trän direkt.

Om någon byter ut dieselmotorn mot en Busso-V6 och får den besiktigad så är jag spekulant 

Giulia 20 Super

Kenneth Larsson
              Deltagare

Finns ju en ute för ca 20.000 här på annonssidan. Kan ju inte bli mycket fel för de kaffepengarna !

Gustav Holmdahl
                Deltagare

Det är kaffepengar får så pass mycket bil. Kan man skruva lite själv är det en billig bil att äga. Kör man dessutom några mil per år så är inte skatten så blodig.

Den 156 CW jag ägde körde jag runt för 17kr/mil inkl allt förutom värdeminskningen. Dvs, soppa, servicar, däck, spolarvätska, reservdelar mm.

Giulia 20 Super

Hej,

Har sänkt min CW till 18000kr. (se annonser på sidan)

mvh Felix

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.