Däck för körglada?, Conti sportcontact 5, GY efficientgrip, Pirelli ?

Published by Fredrik Åstrand on

Forum Teknik Däck för körglada?, Conti sportcontact 5, GY efficientgrip, Pirelli ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Fredrik Åstrand
    Deltagare

Hallå eller,..Det finns säkert många trådar om rätt däck men jag lär mig aldrig söka på den här webbsidan..

Har äntligen köpt en 159 SW 1750 TBI, varför väntade jag? Har dessutom riktigt kul väg till jobbet där min förra “bil” Audi A6 höll på att välta i hörnen, äntligen kan man precisera stenskotten på en millimeter igen och åka förbi jobbet i rena glädjen att bara ratta på tills man är i Italien igen…och det med en kombi, jag är lycklig som ett barn !

Har ett par Alfor till och provat Conti Sportcontact och Goodyear Efficient grip. Jag vill ha det bästa däcket men det lär nog inte bli Conti då det är lite mjukt, lutar mer åt GY men har inte provat Pirelli.

Är ju faktiskt bra sugen på Pirelli… vad är det med Italien förresten? Nyligen hemkommen från tre veckor i tält laddad med rött vin röda bilar och motorcyklar och svart espresso från ett rött kaffemärke…tom solen var ju röd..35-37 grader, man vill ju bara tillbaka…

Hur man än googlar så finns liksom inte resultatet att finna där

Har någon det absoluta däcket, lite hårdare, klara vatten som Sarah Sjöström (världsrekord fjäril) och torr väg som en dans med förlängd näsa som bromsresultat?

Förslag nån?

159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86

Biörn Bladh
    Deltagare

Federal RSR    Billigt, nästan R-däck. Bra i vatten mycket bra på torrt. Borde vara ett bra val för inspirerad körning. 

Prova! 

Michael Wolde
    Deltagare

Köp sedan några år på Pirelli P-Zero rosso, har provat dem både på 156 SW och min nuvarande Giulietta. Tycker att de greppar riktigt bra vid seriöst inspirerad körning både i kurvor och broms, både i torrt och blött men framförallt är de förutsägbara, när de släpper släpper de mjukt och kontrollerat.. Vill du gå ett steg upp i greppnivå har du P-Zero Nero… Lite sämre hållbarhet, lite bättre grepp .. Tror starkt på tesen att italienska bilar förtjänar Italienska däck  ! 

Igino Cazzola
    Deltagare

Jag gillar japanska däck.

Jag är fullständigt Räserskadad

Daniel Felton
    Deltagare

Jag kan starkt rekommendera Nokian Hakka Black, bättre våtgrepp än Pirelli och i samma prisklass. Finns dock endast från 215 mm bredd och uppåt. Annars har de ju även Blue- och Green-sortimenten. Rent spontant tycker jag att kurvgreppet är ruskigt bra. 90-knyck i en ganska skarp kurva utan tjut eller släpp säger en del.

Lycka till med valet!
    Daniel

Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."

Sören Trygg
    Deltagare

Kanske att stöka till din världsbild men ett tipps är Hankook R-S2 Z212. Beprövat i långlopps sammanhang. Super vid inspirerad körning och även ett bra track day däck. 

Sören T

TRYGGRACING däck och fälg i Täby. 

Kenneth Larsson
    Deltagare

Det är kul med däckstrådar!

Henrik Lindgren
    Deltagare

Frugan har Conti Sport Contact 5 på sin 159. Tycker de är bra men några dyra as i 235×40 19″  Tror jag det är hon har.

Fredrik Åstrand
    Deltagare

Haha ja det här var kul!!!

Jag bugar för den tillstökade världsbilden, precis vad jag önskade men oavsett att jag tydligen var dålig på att uttrycka mig så fattade ju ni Och jag håller ju liksom med Wolde ..”Tror starkt på tesen att italienska bilar förtjänar Italienska däck

Storleken är 235 45 18

Ok blev nyfiken på; Federal RSR, P-Zero Nero, Hakka Black, Hankook R-S2 Z212..

Vad tror ni livslängden på Federal RSR & Hankook R¨S2 Z212..är jämfört med svenssondäcken typ Conti 5 och GY grip

Sitter i segelbåten efter meck med masten men jag blev så glad när jag kom hit förut och kunde parka min svarta GTV6 116 mot en…likadan silver GTV6, lyse mot lyser står de där nu och myser..hela natten..vad kan hända för det är inte ända mot ända, blir det en Sprint då?

159TBI GTV3.0-86&2.0TS förr Gulietta83Spiders70veloce71inizione &-93:a 75 2.0 TSGTV V6 25-86

Per Setterberg
    Deltagare

På min 156 Ti körde jag Dunlop Sport Max TT – underbart grepp och även bra komfort. Antagligen beroende på att de var ganska mjuka, så livslängden med Ti:ns lite aggressivare camber var ju inte mycket att skriva hem om…

Per S

Pirelli PZero (inte Nero, utan bara Pzero) har jag kört slut en uppsättning på. Grymt grepp, nästan lika bra på vått som torrt. Men de tog slut fort (2 000 mil) och rullade TUNGT. Rekommenderas ej till en bruksbil. Michelin har jag alltid gillat, de har funkat bäst. Både när jag bytte FRÅN Pirelli på en bil. Och till Pirelli på en annan.

Michelin Pilot Super Sport är ett bra däck. Hur länge det håller vet jag ej, men det har treadwear 300 mot PZero som har 220. Nu kan man inte jämföra treadwear rätt av mellan tillverkare, men ju lägre siffra desto kortare livslängd. Och 220 på ett Pirelli-däck betydde i mitt fall 2 000 mil. Lugna mil, inga kurvhastigheter här inte. Amerikanska däck har ofta 400 och uppåt för de är helt obsessed med livslängd. Det är därför jag har sådana bak på raggisen, för det är uselt grepp i dem, hehe. Och så ryker de bra och nöts inte ner i första taget. Och så har jag Michelin PSS fram, förstås.

Michelin Pilot Primacy hade hälften kvar efter 3-4000 mil på en tvåtonsbil. Och greppet var förstås toppen.

Sen är det också så att originalmonterade däck har andra egenskaper än de däck handlarna kränger iväg. Ett däck märkt “AO” (Audi original) har inte samma egenskaper som ett märkt med “MO” (Mercedes Original) trots samma fabrikat, dimension och allt. Och inte samma egenskaper som ett omärkt däck. Skillnaden är inte så stor enligt den chassiutvecklare jag talade med, men både Audi och Mercedes har rätt ospännande chassibalans, så man kan rimligen anta (baserat på mina erfarenheter) att däckens egenskaper är anpassade för att inte ge så sprudlande körning. Volvo satsar på körglädje, så avmonterade däck från en sådan kanske kan funka bra på en Alfa då de har likartad viktfördelning. Om man nu letar beggat.

Satsa på bra våtegenskaper, alla däck är bra på torrt. Inte kul att vara livrädd på röd asfalt om det regnat. Och regnade gjorde det ju mest hela tiden den här sommaren.

Och du, den nya EU-märkningen för våtegenskaper, buller och rullmotstånd är helt och fullt BULLSHIT. Den går inte att lita på överhuvudtaget. Trist men sant. Någon i EU har fått väldigt mycket pengar för att ta fram reglementet för etiketten, men det var pengar rätt ner i masugnen, sjön och nåns soppa till lyxyachten.

Med en avställd och saknad samt halvt isärplockad och väldigt dammig "rostfri" 75 30...

Hej! Ta Pirelli Goodyear Efficient grip är bara ett komfort däck. själv kör jag på p zero rosso.

Tifosi

Eric Andersson
    Deltagare

Varför är priset ca 1000:-/däck lägre på däck365.se? Vågar man köpa där? Är det en gammal datummarkering på dessa däck?

Söker nämligen 4st kvalitetsdäck i dimensionen 235/40 19″ och det är ganska stort prisskillnader mellan exempelvis Däckia och däck365.se.

Besar Jashanica
    Deltagare

Ja du…det är väl som att jämföra Mekonomen, AD center och liknande med de olika online siterna, du får samma vara för 1/3 av priset.

Jag har inte använd däck365.se, men http://www.dackonline.se/ har jag använt och är nöjd.

De köper större kvantiteter och kan hålla ner priserna jämfört med de traditionella däck leverantörerna.

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Slänger in ett till i debatten. Bridgestone Potenza Adrenalina är jag helnöjd med på min 166 3,2. Kör på 235/40/18.

Giulia 20 Super

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.