Däck (miss)ljud….
Published by Anders Eriksson on
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 11 december, 2016 kl. 21:13 av Åke Nyberg.
-
FörfattareInlägg
-
11 december, 2016 kl. 14:03 #19753
Hej vänner!
Frågan gäller helt enkelt: påverkas däckljud/buller av ålder på däcket?
Jag har däck tillverkade (och monterade) 2013. De är inte väldigt slitna, då bilen inte gått så långt… fullt OK mönster alltså. Jämt slitet, inga feljusterade hjulvinklar. Efter några varv på bana blev de helt jämt uppruggade.
Jag stör mig oerhört på däckljudet! Är rent störande buller i kupen!Kan en orsak vara åldrande? Är det lönt att köpa nya däck trots att mönsterdjupet håller ytterligare 1-2 år?
JA! Däcken är i en “okomfortabel” dimension, med det kommer även ev nya däck att vara. 235/30R19 resp 305/30R19. Michelin, alltså inget budget…
Tacksam för råd och tips!
//AndersNu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
11 december, 2016 kl. 17:45 #19754Breda däck med låg profil låter mycket. Laddar man sen på med ” sportig ” gummiblandning blir det ännu värre.
Vad är det för bil ?
11 december, 2016 kl. 18:11 #19755Jo, jag vet- allt annat än komfortdäck. Breda och låga, “sportigt” gummi. Detta är original dimensionen, en Porsche..
Frågan gäller dock om ålder och halvslitet påverkar bullretNu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
11 december, 2016 kl. 18:24 #19756ju mer ett däck blir slitet ju mer oväsen. så upplever jag det iallafall..
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
11 december, 2016 kl. 18:44 #19757Kanske lite tystare med nyare däck men det beror mer på att mönstret dämpar lite. Jag är gubbe på 55+ som trimmat och åker bana och är racingisntruktör men fullständigt tröttnat på bullriga bilar. Min ” LivsHink ” avsedd att fyllas med buller från bilar blev nog fylld i förtid 🙂 Så jag har ljudisolerat 3 bilar för att få dem skönare att åka. Min Alfa Giulia från 1972 är numera riktigt trevlig i 110 km/h. Där har man inte så mycket däckljud som låter, det är mer annat som väsnas. Min Fiat Punto har jag också fixat, den går väsentligt mycket tystare nu. Sen har jag en Volkswagen UP som jag gjort väldigt mycket på. Den går numera tystare än en 2015 års Mercedes E-klass kombi i 100 på motorvägen. Mercedesen satt det 18-tums AMG paketfälgar på när kompisen tog ut den som tjänstebil. Jag reagerade redan då på däckljudet i den bilen. Nu har han fått på 16 tums dubbfria och det är rejält mycket tystare i bilen. Han åker 5 000 mil per år och är jämngammal med mig, 18 tumshjulen kommer aldrig att sättas tillbaka, när de dubbfria är slut, sätter han på dubbfria igen.
Till saken, jag har åkt en hel del i 911or av olika årsmodeller från typ 2008 och framåt och det är ett jävla liv i dom, just från Däcken, på Svensk grov asfalt. Rickard Rydell och jag åkte upp i en från Mantorp för några år sen, båda två sa i höjd med Linköping, en sån här bil skulle jag aldrig orka åka i längre sträckor. Så vad kan man göra ? Innerskärmar gör en del åt det högfrekventa däcksuset. Titta på en ny Volvo som för övrigt är väldigt tysta, där är innerskärmarna gjorda i ett mjukare närmast filtliknande material till skillnad från andra bilar som har innerskärmar i hårdplast. Det gör skillnad, på min Up klädde jag innerskärmarna med nålfiltsmatta utvändigt, och på ovansidan blev det självhäftande skummgummi 30 mm tjockt. Insidan av dörrarna och bakskärmarna limmar man 5 mm tjocka bitumen mattor ( asfaltsmattor – finns på Biltema ). Bitumenmattor på bakre hjulhusen som vetter mot kupen, klipp till och limma dit. Under baksätet, i regel naken plåt där, samma sak, bitumen och sen på med skummgummi matta. Höll på att skriva om bakluckan men där har du förmodligen motorn. Titta bakom mattor och annat om du kan isolera med Bitumen och skummgummi, och ge hatthyllan en omgång också. Sen vet inte jag hur det ser ut i bagageutrymmet fram på bilen. Under mattorna där kan du klä med Bitumen eller skummgummi. Under ” Motorhuven ” eller vad den kallas fram på porschen samma sak där, bitumen och skumgummi. Förmodligen blir bilen 20 – 30 kilo tyngre när du är klar men det kan man fullständigt skita i, det finns folk som vunnit sina STCC race med full viktlåda på 60 kilo och jag antar att det inte är viktigt för dig om du skulle tappa 2 -3 tiondelar per varv på bana. Hur som helst, det är lite pyssel och tar några kvällar i anspråk med kniv, sax och värmepistol. Köp också Kamasaverktygen man har för att bända upp plastpaneler och se till att ladda med nya reservclips då några av dem alltid går sönder när man bänder upp dem. Det finns en ljudmätar app som du kan ladda ned till din smartphone från Arbetsmiljöverket. Med den kan du köra samma sträcka, som har bullrig asfalt och se hur ljudnivån sjunker vart efter, om inte annat kommer du märka det med öronen. Har man en gång gjort det på en bil så är det lätt att fortsätta även med nästa bil osv osv. Ja där har du några tips, vill du ringa finns jag på 0708 – 407 407 och bor i Täby utanför Stockholm. Och som sagt, nya däck är ofta lite tystare pga att mönstret är djupare och kan evakuera ljudet lite bättre. Och som sagt, det är ett jävla liv i 911an. 997 låter mycket, 991 låter också mycket, men inte lika mycket.
11 december, 2016 kl. 18:46 #19758Kanske lite tystare med nyare däck men det beror mer på att mönstret dämpar lite. Jag är gubbe på 55+ som trimmat och åker bana och är racingisntruktör men fullständigt tröttnat på bullriga bilar. Min ” LivsHink ” avsedd att fyllas med buller från bilar blev nog fylld i förtid 🙂 Så jag har ljudisolerat 3 bilar för att få dem skönare att åka. Min Alfa Giulia från 1972 är numera riktigt trevlig i 110 km/h. Där har man inte så mycket däckljud som låter, det är mer annat som väsnas. Min Fiat Punto har jag också fixat, den går väsentligt mycket tystare nu. Sen har jag en Volkswagen UP som jag gjort väldigt mycket på. Den går numera tystare än en 2015 års Mercedes E-klass kombi i 100 på motorvägen. Mercedesen satt det 18-tums AMG paketfälgar på när kompisen tog ut den som tjänstebil. Jag reagerade redan då på däckljudet i den bilen. Nu har han fått på 16 tums dubbfria och det är rejält mycket tystare i bilen. Han åker 5 000 mil per år och är jämngammal med mig, 18 tumshjulen kommer aldrig att sättas tillbaka, när de dubbfria är slut, sätter han på dubbfria igen.
Till saken, jag har åkt en hel del i 911or av olika årsmodeller från typ 2008 och framåt och det är ett jävla liv i dom, just från Däcken, på Svensk grov asfalt. Rickard Rydell och jag åkte upp i en från Mantorp för några år sen, båda två sa i höjd med Linköping, en sån här bil skulle jag aldrig orka åka i längre sträckor. Så vad kan man göra ? Innerskärmar gör en del åt det högfrekventa däcksuset. Titta på en ny Volvo som för övrigt är väldigt tysta, där är innerskärmarna gjorda i ett mjukare närmast filtliknande material till skillnad från andra bilar som har innerskärmar i hårdplast. Det gör skillnad, på min Up klädde jag innerskärmarna med nålfiltsmatta utvändigt, och på ovansidan blev det självhäftande skummgummi 30 mm tjockt. Insidan av dörrarna och bakskärmarna limmar man 5 mm tjocka bitumen mattor ( asfaltsmattor – finns på Biltema ). Bitumenmattor på bakre hjulhusen som vetter mot kupen, klipp till och limma dit. Under baksätet, i regel naken plåt där, samma sak, bitumen och sen på med skummgummi matta. Höll på att skriva om bakluckan men där har du förmodligen motorn. Titta bakom mattor och annat om du kan isolera med Bitumen och skummgummi, och ge hatthyllan en omgång också. Sen vet inte jag hur det ser ut i bagageutrymmet fram på bilen. Under mattorna där kan du klä med Bitumen eller skummgummi. Under ” Motorhuven ” eller vad den kallas fram på porschen samma sak där, bitumen och skumgummi. Förmodligen blir bilen 20 – 30 kilo tyngre när du är klar men det kan man fullständigt skita i, det finns folk som vunnit sina STCC race med full viktlåda på 60 kilo och jag antar att det inte är viktigt för dig om du skulle tappa 2 -3 tiondelar per varv på bana. Hur som helst, det är lite pyssel och tar några kvällar i anspråk med kniv, sax och värmepistol. Köp också Kamasaverktygen man har för att bända upp plastpaneler och se till att ladda med nya reservclips då några av dem alltid går sönder när man bänder upp dem. Det finns en ljudmätar app som du kan ladda ned till din smartphone från Arbetsmiljöverket. Med den kan du köra samma sträcka, som har bullrig asfalt och se hur ljudnivån sjunker vart efter, om inte annat kommer du märka det med öronen. Har man en gång gjort det på en bil så är det lätt att fortsätta även med nästa bil osv osv. Ja där har du några tips, vill du ringa finns jag på 0708 – 407 407 och bor i Täby utanför Stockholm. Och som sagt, nya däck är ofta lite tystare pga att mönstret är djupare och kan evakuera ljudet lite bättre. Och som sagt, det är ett jävla liv i 911an. 997 låter mycket, 991 låter också mycket, men inte lika mycket.
11 december, 2016 kl. 19:34 #19759Tack för det Åke!! Riktigt uttömmande svar, uppskattas!
då får det alltså bli pyssel med ljuddämpning… känns ju sådär… å att bilen blir några kilo tyngre- nä, det kvittar fullkomligt, är ganska många kilo ändå att få med sig på bana:-)
byta till mindre däck är tyvärr inget alternativ, kanske skulle gå med 18″, men är väl fåfäng- fälgarna nu är sååå snygga!!
Idag använder jag hörselproppar vid längre turer, just för däckljudet, motorn lyssnar gärna på:-)Ljuddämpning från Biltema verkar billigare är 4 nya däck….
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
11 december, 2016 kl. 21:13 #19760Om jag skulle köpa en ny bil idag skulle jag beställa den med laminerade sidorutor. Volvo och Mercedes och några till har det som tillbehör. Knappt några fattar hur bra det är. Nu har Volvo börjat kalla det för Komfortrutor då kanske fler beställer det. Vartefter jag jagat bort ljud från Fiaten och VWn så märker man rutornas roll. En bekant har en V70 med 16-tumshjul och komfortrutor. Väldigt tyst och fin långt upp mot 150 km/h. 205 / 55 / 16 och lättrullade tysta Micheln Energysaver. Gubbil, Ja men tyst och komfortabel.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.