Däcken tar i bakskärmarna GTV 916 3.0, vad göra?

Published by Magnus Näll on

Forum Teknik Däcken tar i bakskärmarna GTV 916 3.0, vad göra?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Magnus Näll
    Deltagare

Hej, detta är min första tråd här på .org

Har för några veckor sedan köpt min första Alfa. En underbar svart GTV 3.0 från 98. Vid köpet så rullade bilen på Gooodyear F1 215/40 zr17 som var tillverkade strax efter Dackefejden och dessutom hade en stor bula på ena bakdäcket. Bland det första som jag gjorde var således att köpa en ny uppsättning puckar. Valet föll på Federal 595-rsr 224/45 zr17. Efter att jag monterat däcken märkte jag dock att vid lite mer inspirerade körning så tar däcken i skärmkanten/innerskärmen. Dels tar det i fram vid fullt rattutslag vilket inte direkt stör mig men det tar i bak ordentligt vid snabbare kurvtagning. Fälgarna är BBS rs2 8X17 med ET25. Till saken hör att bilen är sänkt med Novitechfjädrar (enligt uppgift från en tidigare ägare ska den vara sänkt 37mm) men det sitter originaldämpare på.

Frågan är hur man på bästa sätt löser problemet med att däcken tar i, jag känner mig inte helt bekväm att köra bana om däcken ska skrapa i vid varje kurva.

De alternativ som jag har klurat ut själv är:

* Såga/fila ur ett par mm från insidan på bakre hjulhuset (det är där det verkar ta i)
    * Köpa hårdare dämpare och hoppas därmed undvika att det tar i, men då blir följdfrågan vilka dämpare man ska välja. Jag har inte hittat några som säljer Bilstein B6 som passar till 916 3.0. Vad finns det för andra bra alternativ, gula Koni kanske??? Sen är frågan om detta verkligen hjälper.
    * Bita i det sura äpplet och slänga ut mina helt nya däck på Blocket och istället köpa 215/45
    * Eventuellt byta fälgar då jag är osäker på om ET25 är rätt inpressningsdjup.

Tacksam för all input från alla er kunniga Alfistis, och skulle det vara någon som har ett gäng stötdämpare av lite hårdare modell som passar min bil till salu så får ni gärna höra av er.

/Magnus

Thomas Bodén
    Deltagare

Originalfälgarna till  GTV V6 är ju 17″x7.5″ med ET30 på Telefonfälgarna. ET35 lär ju passa bra dessutom då GTA Telefonfälgarna har den offseten. Så att du har lägre offset på dina fälgar kan ju vara en bidragande orsak, däckdimensionen ska inte vara något egentligt bekymmer.

156 GTA Sportwagon

Håkan Andersson
    Deltagare

Välkommen i 916-träsket.

Jag har HR-fjädrar som sänker 35mm, Bilstein B6 och 25mm spacers. Hjulen hamnar lagom långt utanför skärmkanten (=besiktningsbart). Inget problem med att det tar i någonstans. Däcken är 215/50/16 fram och 225/45/16 bak.

Din kombo verkar vara i behov av spacers och Bilstein-dämpare. Det går kanske bra också med andra men varför chansa. En sats med lämpliga fjädrar kan ju också vara bra att komplettera med eftersom de kan ha blivit mjuka med tiden eller sänker mer än vad tidigare ägare tror. Måttlig sänkning räcker. 

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Magnus Näll
    Deltagare

Hej Håkan.

Jo jag har funderat på B6 men jag hittar ingen som säljer det till just 916…

/Magnus

Håkan Andersson
    Deltagare

Jag köpte mina av Forza (numera forza.se) för många år sedan. De säljer dem fortfarande. Annars finns t.ex http://www.europerformance.co.uk Jag har på andra bilar använt Sachs Super Touring med bra resultat finns tex. hos Reservdelar24.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Lars Jonsson
    Deltagare

Mitt tips: Kolla genomslagsdämparna i gummi-/plast-skummaterial placerade inuti fjädrarna bak så att de är hela o fräscha. På min spider -04 som rullat knappt 5000 mil var helt slut. Materialet hade pulveriserats, vilket gjorde att bakdäcken tog i vid minsta ojämnhet i vägen (trots normal ET på fälgarna och standard dimension på däcken 225×45 17´&acute.   

Lasse Jonsson

Magnus Näll
    Deltagare

Tack Lars. Jag ska kolla detta direkt när alfan återvänder till hemmabasen ikväll efter att ha varit på en liten roadtrip med frun över helgen…

Ingen lösning men inspiration kanske:

235/45-17 på Toora-fälgar fungerar utmärkt och fyller ut hjulhusen bra utan att det tar i.

Björn Ek
    Deltagare

Nu kanske du redan handlat men om felet är för mjuka eller för korta fjädrar så kommer det inte lösas av att ändra dämpningen.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.