Däckfråga

Published by Per Alvarsson on

Forum Allmänt Däckfråga

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Per Alvarsson
    Deltagare

Hej

Då var det dags för nya sommardäck och jag är framförallt ute efter tysta komfortabla däck i dimension 225/50 R17.

Jag undrar helt enkelt om det finns någon som har erfarenhet av följande däck:
      Goodyear Efficient Grip Performance
      Dunlop SP Sport Maxx RT

Båda däcken verkar ju enligt märkningen vara skapligt tysta dock verkar Dunlop slitas en hel del av vad jag läst.

Daniel Briander
      Deltagare

Tänk på att ljudmärkningen är hur mycket däcken låter på utsidan av bilen, det bör såklart ge ett hum om hur mycket det låter inuti också men i alla fall  Vet inte så mycket om just däcken du nämner men Pirelli brukar det pratas om när det ska vara tysta däck.

Håkan Andersson
        Deltagare

Dunlop är tysta och bra. Båda förslagen slits fortare än “normaldäcket”. Vill man ha tyst och långlivat brukar Michelin vara ett bra val. Har blivit grymt besviken på Conti som jag trodde skulle vara tysta.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Marcus Helgesson
          Deltagare

Insåg i höstas att däck är en ovetenskaplig vetenskap och att det inte finns några bra jämförelser. Man får chansa lite. Körkänsla/ljud etc är lite subjektivt. Nedan är inte samma dim som du efterfrågar, men de lär väl finnas.

Sen rent logiskt är det väl så att tyst däck=mjukt däck=slits snabbare ?

Hade detta däcket på min Giulietta som original. Det tyckte inte slets så mycket, men var rätt bullrigt. Bra grepp så länge det inte blir riktigt varmt. Väldigt bra grepp på våt vägbana/regn.
            Dunlop SP Sport MAXX TT 225/40ZR18 92W Extra Load (Utgående?)

Jag sökte på likande däck. Det slutade med det tredje nedan Eagle. Körde på det under hösten och känslan var ungefär desamma som originalet. Något tystare möjligen. 18″ är ju dock rätt bullrigt. Ingen uppfattning på våtegenskaper än.
            Dunlop Sport Maxx RT  (Efterföljare ovan)
            GoodyearEfficientGrip Performance 225 40 R18 92-XL W (69dB, mjukt!)
            Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 225 40 R18 92-XL W   (Lägre ljud av ovan 67dB)

Alternativ som jag sett på andra Giuliettor:
            BridgestonePotenza RE050A 225/40R18 92W
            Continental

Marcus

Per Alvarsson
            Deltagare

Hej

Tack för svaren. Efter att ha läst runt på olika forum och bedömningar verkar det som om Dunlopen slits aningen mer än Goodyear men båda slits mer än normaldäcket men det är väl det man får ta för tystare däck.

Av de omdömen jag läst verkar folk mer nöjda med Goodyear vad gäller ljudnivån inne i bilen, dessutom var det några som påstod att Dunlop inte var speciellt tysta.

Så det fick med andra ord bli “Goodyear Efficient Grip Performance”. Nu är rekommendationen för belastningsindex 98 enligt manualen men enligt verkstan ska det tydligen funka med 92 för bilen enligt trafikverket eller var han nu hittade detta.

Jag beställde 94W som jag då inbillar mig kan ha lite mjukare däckssidor och alltså lite tystare inne i bilen.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.