Däcktips efterlyses – Nästan R-däck, typ.

Published by Robert Hultman on

Forum Bankörning Däcktips efterlyses – Nästan R-däck, typ.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Okej. Jag har nu blivit övertygad om att mina 10 år gamla Interstate M+S inte är idealiska bandäck. Vad ska jag då köpa? Jag tänker mig något slags nästan R-däck om ni förstår vad jag menar. Men jag kan också låta mig övertygas att köpa något annat. De ska sitta på Bertonens standardfälgar. 

De ska naturligtvis vara billiga och gå att få levererade mer eller mindre omgående.

Stockholm

Kenneth Larsson
      Deltagare

Robert, ser att du anmält dig i B på Kinnekulle. Om du verkligen vill åka 6 fulla pass och vill ha glädje av tiden och det inte blir regn så finns det BARA R-däck att välja på.

Att åka gatdäck är dyrt och dåligt – du sliter ut dom väldigt mycket på en dag och du har svårt att åka efter ett tag då dom mer eller mindre kollapsar under värmen. Därför är R-däck det enda förnuftiga valet och du behöver då en extra uppsättning hjul. 

Nu kommer jag att få sisådär 10 påhopp att det visst går att åka med mix/gatdäck – men i 14″ så finns nog egentligen bara gatdäck att tillgå och inte moderna däck typ Toyo Proxxes som är i blandsegmentet. Moderna svindyra gatdäck typ Michelin Cup Sport funkar ett tag på bana – men för seriös banåkning på sommaren finns inga seriösa alternativ  i mitt huvud. Och det blir såklart mycket dyrare med flera uppsättningar däck osv osv. Men du frågar och då finns det risk för denna typen av råd…..

Men du väljer själv!

Kenneth Larsson
        Deltagare

Jag har 4 alufälgar t Bertone som är över….finns ev nästan utslitna R-däck med….

Benny Steen
          Deltagare

finns typ “semi r-dck” sedan några år, billigare än r-däck, behöver inte värmas lika mycket. på en lätt bil kanske inte lika känsliga för överhettning. 195/45 – 15″ hade jag  jag på min bertone. 

federal 595 rsr verkar många gilla.

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87435

Robert Hagblom
            Deltagare

Jag har kört på Federal 595 rsr i 2 hela omgångar. De är inte alls lika bra som riktiga R däck men fortfarande väldigt prisvärda. Kommer köpa dom igen nästa gång. Fungerar utmärkt till vardags också. 

/Robert 

Robert Hagblom

Robert Hagblom
              Deltagare

Jag har kört på Federal 595 rsr i 2 hela omgångar. De är inte alls lika bra som riktiga R däck men fortfarande väldigt prisvärda. Kommer köpa dom igen nästa gång. Fungerar utmärkt till vardags också. 

/Robert 

Robert Hagblom

Robert Hultman
                Deltagare

Jag har två uppsättningar originalfälgar till bertonen (och en uppsättning Saab-fälgar).  På Saab-fälgarna sitter det slitna R-däck. Min “plan” är att köpa fräscha R-däck till dem. Sen. 

På den ena uppsättningen originalfälgar sitter de tidigare nämnda vinterdäcken. De har enligt däcksnubben som jag köpte däcken av för 100 år sen slang. Av det skälet hade han inte så mycket att erbjuda i min dimension. Behovet av nya däck var akut. (Claes Hoffsten kikade på däcken och sa att han för sin del inte skulle köra en meter med sådana däck.) De får sitta kvar på sina fälgar ett tag till.

På den andra uppsättningen originalfälgar, som jag köpte förra sommaren, sitter gamla stenhårda Pirellidäck på två hjul och lika stenhårda GoodYear-däck från Norrköping på de andra. Dessa fälgar vill jag nu sätta nya sommardäck på. Då tänkte jag att semi-R-däck kunde vara ett bra val.

Jag får kasta in en tilläggsfråga:
                  Däckdimensioner är ett mörker. Åtminstone i min värld. Vad ska jag ha för dimension?

Däcken på den ena uppsättningen fälgar har dimensionen 165 SR 14. Om jag förstått resultatet av min googling är det detsamma som 165/80 R14. På den andra uppsättningen originalfälgar sitter däck med dimensionen 175/70 R14 (rena lågprofildäcken!). Extrapolerar man utifrån dessa siffror (vilket man kanske inte ska göra eftersom det bara är två värden) skulle däck med dimensionerna 145/100, 155/90 och 185/60 samt 195/50 passa på fälgarna. Tänker jag rätt? Jag är inte ens säker på att det finns däck med sådana dimensioner

(På Saab-fälgarna som är 15″ sitter det slitna Proxes R888 (195/55) som jag köpt begagnade och körde en kortis på Kinnekulle förra sommaren med. Ett av däcken håller knappt ett banmöte. De andra lite längre, bedömer jag)

EDIT:
                  165/80 R14 är ingen vanlig dimension förstår jag efter att ha sökt i nätbutiker däck365.se har t ex bara ett däck, Vredestein sprint classic  för 1028 kr/st i sitt sortiment. Snyggt däck för en klassiker, får jag säga. 

Stockholm

Sune Karlsson
                  Deltagare

Du ska förstås ha ett klassiskt Pirelli Cinturato! 

Går det så går det...

Robert Hultman
                    Deltagare

Inlägg av Sune Karlsson på 2016-06-17 15:33

Du ska förstås ha ett klassiskt Pirelli Cinturato! 

Snygga däck men de får ju tyvärr inte bra omdömen. Vad jag har läst. (De gamla trötta pirellidäck som sitter på ett par av fälgarna är förresten Cintaturo)

Stockholm

Benny Steen
                      Deltagare

15″ är ju vettigt i 50 eller 45 profil på bertone. billig r-däck finns det också. jag har 4st saab fälgar 4×108 du gärna får gratis. jag kan ta med dom till kullen 8 juli.  annars går det skicka med bussgods.

Benny Steen
                        Deltagare

dackonline är bra att göra med. kolla på däckavdelningen på rejsa för epost nummer etc.

Gabriel Eriksson
                          Deltagare

Nu har jag tyvärr inte testat däcken än så nåt omdömme kan det inte bli… Men efter en del googlande och läsande så bestämde jag mig för att Federal 595 RS-R skulle vara ett passande och prisvärt däck för mina behov så det köpte jag en uppsättning. Avsedda för min banpreppade Giulietta Sprint då. Hoppas kunna prova dom vilket år som helst nu… 

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Robert Hultman
                            Deltagare

Inlägg av Gabriel Eriksson på 2016-06-17 18:14

Nu har jag tyvärr inte testat däcken än så nåt omdömme kan det inte bli… Men efter en del googlande och läsande så bestämde jag mig för att Federal 595 RS-R skulle vara ett passande och prisvärt däck för mina behov så det köpte jag en uppsättning. Avsedda för min banpreppade Giulietta Sprint då. Hoppas kunna prova dom vilket år som helst nu… 

Har du 14-tumsfälgar till Giuliettan? Än har jag inte sökt igenom hela internet men än så länge har jag inte hittat Federal 595 RS-R till 14-tumsfälgar.

Stockholm

Igino Cazzola
                              Deltagare

Jag kollade upp 185/55×14 hos Camskill och Däckonline, det finns inte ett enda vettigt ickeR-däck hos nå’n av dem.

Jag är fullständigt Räserskadad

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.