Dags att montera ihop Nordmotorn – några frågor
Published by Robert Hultman on
- Detta ämne har 6 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 6 april, 2017 kl. 20:33 av Kenneth Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
4 april, 2017 kl. 17:17 #33523
Idag kom ett paket med kolvringar, lager och lite andra grejor från Highwood Alfa i Wales. Det börjar med andra ord bli dags att skruva ihop den Nordmotor jag plockat isär och gjort (någorlunda) ren. Jag har redan på förhand några frågor. Det blir säkert fler längst resans gång.
1) Gänglåsning. Kan/bör man ha gänglåsning på muttrar till vevaxelöverfallen och kolvstakarna? Det är kanske fler skruvar och muttrar som också översköljs av olja som man eventuellt inte bör ha gänglåsning på? Eller spelar det där med oljan ingen roll? Är Biltemas gänglåsning bra eller ska jag leta efter ett annat märke?
2) “Föroljning”. Jag såg en video på YouTube där han som skruvade hade något slags “pre lubrication” på lagren (deras “slitytor”) när han monterat dem. En röd vätska/olja av något slag. Är det bra/nödvändigt? Vad har man å så fall på?
3) Momentdragning. Svaret på den här frågan finns förmodligen i min verkstadshandbok. Men där har jag ännu inte kikat, så jag passar på att fråga. Ska muttrarna till vevaxelöverfallen momentdras? Ska skruvar och muttrar till vevstakarna momentdras.
4) Vevaxel- och vevstakslagren. Trycker man bara in dem på plats? Något att vara uppmärksam på?
Stockholm
5 april, 2017 kl. 08:49 #33524Hej Robert!
Jag tror du hittar svar på de flesta av dina frågor i verkstadshandboken. Inne i motorn ska snart sagt alla skruvar och muttrar dras med moment. Jag har vad jag minns inte använt gänglåsning någonstans inne i motorer när jag skruvat. Skruvar som momentdras ska dock normalt ha smorda gängor för att det ska bli rätt. Jag har någon gång använt Biltemas gänglåsning som kommer i små pytte-tuber för att testa. De är smidiga att ha liggande i verktygskitet i bilen tänkte jag. Jag tyckte den funkade sämre än märkes-låsning, Loctite i mitt fall, så jag kommer inte att använda den igen vid skarp mekning. Jag brukar smörja lagren ymnigt med vanlig motorolja från oljekanna vid montering. Monteringssmörja funkar säkert bra det också. Att montera torrt är förkastligt tror i alla fall jag.
Tomas Gunnarsson
5 april, 2017 kl. 19:40 #33525Förutom det som Tomas sa…
Gänglåsning finns med olika styrkor. Skall det vara demonterbart igen eller skall det sitta HÅRT? Vad säger Biltema om sin sort?Det behöver inte vara fel för att det gick att ta isär.
Ett normalt “bra” gängförband behöver inget låsmedel. De stora muttrarna i änden på kamaxlarna kan vara ett undantag. Där behövs extra låsning. Antingen låsbrickorna och/eller låsmedel.
Glöm inte bort att prova att snurra motorn för hand och se att allt rör sej som det skall…..innan du kör med startmotorn….
5 april, 2017 kl. 20:48 #33526Motorolja endast på yta mot vev ,ej under lagret . Moment dra allt ,ingen lås vätska har använts vid fabrik men många motortyper har låsbleck som vikes över muttern .Glöm inte att mäta med plastigage innan du skruvar ihop allt .
(Måste vara absolut rent under lagerskålarna)
5 april, 2017 kl. 22:37 #33527Va bra. Tack! Nu är jag klokare:
Momentdragning av allt som går att skruva ihop.
Ingen gänglåsning men däremot olja på skruvar och muttrar (Har läste lite och lärt mig att åtdragningen blir avsevärt mycket bättre om man minskar friktionen. Själv har jag mest tänkt att olja – det gör ju att muttrar lossnar lättare.)
Motorolja på lagrens “slitytor” men defintivt inte på “baksidan”.
Stockholm
5 april, 2017 kl. 22:55 #33528glöm inte rengöring av vevaxelns oljekanaler…
lagerna har ett oljehål som matchas mot blocket. montera och momentdra veven utan stakar, nu skall den snurra mycket lätt.
6 april, 2017 kl. 20:33 #33529Det finns låsmuttrar på ramlageröverfallen på Nordmotorerna – en slags specialmutter i plåt som ser mysko ut – men det är låsmuttern man ska ha. Har man inga sådana så funkar loctite utmärkt.
Trots att det inte “behövs” så är Loctite en extra säkring mot att muttrarna rör sig oavsiktlig. Och det har ingen betydelse när man domonterar – och det ska du väl ändå inte göra i brådrasket? Om det är av nåt värde att veta har jag både Loctite och de mystiska muttrarna.
På vevstakarna finns inte de mysiska muttrarna – men Loctite kostar jag alltid på mig, baradärföratt.
När man momentdrar skruvar/muttrar är det stor skillnad på det moment man uppnår om muttern är torr eller inoljad. Kika vad som föreskrivs i manualen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.