Dags att sälja av?

Published by Lars T Andersson on

Forum Allmänt Dags att sälja av?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Lars T Andersson
    Deltagare

Det ska tydligen bli en övergång från E5 till E10 i pumparna under hösten (eller kanske senare). Men den kommer säkert för tyskarna gjorde det för ung. 10 år sedan. Då frågade jag mig om min 75 3.0 skulle klara det och kollade på den här sajten. Det verkar som om jag får sälja av rubbet. Jag har inga av de som klarar E10.

Lars T

Igino Cazzola
      Deltagare

“En bränslekvalitet (företrädesvis 98 oktan) som får innehålla upp till 5% inblandning av etanol kommer att finnas tillgänglig för de modeller som inte kan använda E10 (bensin med upp till 10% inblandning av etanol).”

Jag är fullständigt Räserskadad

Det är inte så att listan endast tar upp “moderna bilar” som de räknar med finns många av?

De backar alltså inte bandet till typ -50 talet och räknar upp modeller därifrån som kommer fungera…

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Mikael Eriksson
        Deltagare

Tror inte det kommer att vara några som helst problem att köra en 75:a med treliters Bussosexa.
          En del blandar i upp till 30-40% E85 inför besiktning av ”gammelbilar” och det brukar inte märkas nå’t speciellt…

CAR#9270 Mikael Eriksson Alfetta GTV 2.0 1982

Lars T Andersson
          Deltagare

Kollade priset på 98 för jag råkade åka in på OKQ8 häromdagen. Cirka 1 spänn mer än 95. OK för min 75 som går 200 mil/år och för 164 som går ännu mindre. Men Giulian och Stelvion är inte med på listan och där handlar det om cirka 3000 mil. Och dessutom onödigt att spilla 98 i vardagstrafiken. 98 till ett banmöte landar på nöjeskontot.

Hur den här listan kommit till vet jag inte men jag jobbade i Tyskland 2010-2011 när tyskarna införde E10. Deras lista då omfattade modeller som tillverkades på 80-90-talet. Betydligt mer genomarbetat och dessutom en officiell lista från nån myndighet och inte från ett gäng ointresserade importörer.

En tank med 50% E85 en gång om året ger ingen påverkan på bränslesystemet. Det är den kontinuerliga exponeringen av etanol som påverkar komponenterna, speciellt de komponenter där organiska material är i kontakt med etanol. På lång sikt degraderas materialet och bränslesystemet börjar läcka, pumpen kärvar och spridare fungerar inte som avsett.

Jag är inte särskilt orolig men det är illavarslande att Stellantis inte lägger mera energi på att informera oss som äger.

Lars T

Sune Karlsson
            Deltagare

Kollade priset på 98 för jag råkade åka in på OKQ8 häromdagen. Cirka 1 spänn mer än 95. OK för min 75 som går 200 mil/år och för 164 som går ännu mindre. Men Giulian och Stelvion är inte med på listan och där handlar det om cirka 3000 mil.

Listan gjordes för ca 10 år sedan. Då fanns inte Giulia och Stelvio. Allt tillverkat sedan dess lär klara E10 och betydligt mer etanol.

Går det så går det...

Lars T Andersson
              Deltagare

Listan gjordes för ca 10 år sedan. Då fanns inte Giulia och Stelvio. Allt tillverkat sedan dess lär klara E10 och betydligt mer etanol.

Jag tror iofs att du har rätt, men som utpräglad pessimist tror jag inte att vi kommer att få den informationen från våra kära myndigheter.

Lars T

Magnus Nilsson
                Deltagare

Står E10 på insidan av mitt tanklock på min Stelvio First Edition, tydligare kan det inte bli.

Lars T Andersson
                  Deltagare

Det gör det på Giulian också! Det gör mig lite lugnare…..

Lars T

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.