Dags för en investering!
Published by Robert Lidström on
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2 juli, 2014 kl. 13:30 av
Robert Lidström.
-
FörfattareInlägg
-
27 juni, 2014 kl. 09:21 #12868
Goddagens, Alfa-människor!
Har varit medlem innan här på CARS, men reggade mig igen och betalade igen, då en möjlighet öppnat sig för mig. Med hjälp av ett ganska betydande arv, så tänkte jag göra drömmen till verklighet.
Allt började i slutet på 90-talet när jag var på Båstad Classic Car Show! Där såg jag nånting som liknade en Amazon, men var snyggare med träinredning, stora mätare etc…dessutom var den italiensk och röd! Det var en Alfa Romeo Bertone, GTV eller GT, 1300-1600-1750-1900 vet jag. Alltså den som tillverkades mellan 1968-1972, tror jag.
Så nu behöver jag tips och råd! Tänkte hålla mig under 100 000:- iallafall, då det blir ett kontantköp och en investering (iaf enligt Auto Motor & Sport 12/14!). Vilka modeller ska jag sikta in mig på? Var finns nytillverkade delar, alt. reservdelar? Såg någon som hade en logga på sin bil “ROSSO GÖTEBORG”? Böcker, hemsidor, tips, råd?
Allt ni kan tänka er mottages varmt!
MvH
Robert Lidström(O=V=O) //1966 GT Veloce
27 juni, 2014 kl. 09:57 #12869Liknade en Amazon, då var det säkert en 1900. http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_1900. Här bloggas det bland annat om renovering av sådana.
Går det så går det...
27 juni, 2014 kl. 10:40 #12870Inlägg av Sune Karlsson på 2014-06-27 09:57
Liknade en Amazon, då var det säkert en 1900. http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_1900. Här bloggas det bland annat om renovering av sådana.Nja, Sune, nu har jag läst på mig de sista åren, och tittat runt, och det är Alfa Romeo GT/V 1300-1600-1750-1900 Bertone som jag är ute efter:
(O=V=O) //1966 GT Veloce
27 juni, 2014 kl. 10:53 #12871Inlägg av Robert Lidström på 2014-06-27 10:40
Inlägg av Sune Karlsson på 2014-06-27 09:57
Liknade en Amazon, då var det säkert en 1900. http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_1900. Här bloggas det bland annat om renovering av sådana.
Nja, Sune, nu har jag läst på mig de sista åren, och tittat runt, och det är Alfa Romeo GT/V 1300-1600-1750-1900 Bertone som jag är ute efter:
Tror Sune gissade utefter att du har 1900 med som beteckning där. Den klassiska bertonecoupen fanns inte som 1900 utan 2000. Däremot finns det ju en 1900 som dessutom kanske får anses vara mer lik en Amazon. (Även om jag gillar Amazon känns det dock som ett helgerån att jmfra någon av alforna med den dock…-))
Men det är bra, en 1900 blir svårare att hitta än en Bertone och budgeten känns också mer anpassad till en bra Bertonecoupe än en 1900
Grattis och lycka till!
Jag har haft en 1300 – nångång ska jag ha en 1750 vilket är den ulitmata Bertonecoupen. Går inte ens att säga emot, det bara är så. 😉
27 juni, 2014 kl. 11:08 #12872Tack för svar, Johan!
Jotack, en 1750 hade inte svidigt alls! Visst en GTA 2000 Corsa hade ju varit en våt dröm, men då får jag sälja huset
Nä, allt från 1300 Junior till 1750 är intressant!
Så alla tips på speciella forum, reservdelsställen, Alfistabutiker etc. är välkomna!
MvH
Robban(O=V=O) //1966 GT Veloce
27 juni, 2014 kl. 12:46 #12873Apropå Amazon så tycker jag mig ha läst någonstans att man faktiskt sneglade på dåtidens Alfor när den ritades och vissa likheter kan man ju se.
27 juni, 2014 kl. 13:12 #12874det finns spaltkilometer om denna bilmodell om man Googlar, men några lite mer generella tips kan vara:för det första så tittar du på helt rätt modell. Mer pang för pengarna går inte att få. Giulia Coupen är otroligt mångsidig och passar in i de flesta sammanhangKöp ett så bra ex som plånboken tillåter. Det kan till och med löna sig att tänja på plånkan en aning. Om man inte är direkt road av, och har kunskaper i motor, plåt, svets, inredningsarbeten är det bättre att låta tidigare ägare renovera. Blir alltid billigare. Renoveringen måste givetvis skärskådas. Finns inte många orenoverade kärror i gott skick på marknaden. Modellen tillverkades i några hundra tusen ex i en massa olika modeller, men där det mesta är kompatibelt. Det är bra för det finns mycket delar, och till hyffsade priser. Det är kanske en nackdel om man söker en originalbil eftersom det lätt slinker ner en 2000 motor i en 1300 bil och stolar från en 76a i en 67a o.s.v. Det sas länge att ingen brydde sig om matching numbers när det gällde alforna i 105 serien, men det börjar ändra sig för de lite finare bilarna.Vill du ha en snabb lite busig bil eller vill du ha en Alfa som den var från fabrik? En original Giulia Coupe är ingen racer oavsett motor. Det väsnas och skakar och går med dagens mått rätt vingligt. En Polo går fortare. Men med lite enkla ingrepp så har man ju en fantastask bil med en go-kart liknande väghållning som kan sprätta iväg rätt rejält från rödljusen. Och i rondellerna sänker man vilken turbojaps som helst.Summa summarum, gör en kravprofil, leta rätt på lämpliga ex, ta med en alfakunnig polare, provkör, tänj på lädret och slå till.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
28 juni, 2014 kl. 07:07 #12875Hej, Claes!
Här snackar vi ordentligt svar! Man tackar!
Du är helt inne på samma spår som jag. Jag är ingen mekaniker direkt, så ett exemplar med lite renovering redan gjort är aldrig fel, sen gärna ytterligare lite sänkt, småtrimmad osv. Jag behöver ingen oskruvad, museivariant, utan vill nog hellre ligga å dra den på växlarna lite på snirkliga 70-vägar i södra Skåne
Tack för vitsorden! Får se om det blir köp i höst!
(O=V=O) //1966 GT Veloce
2 juli, 2014 kl. 13:30 #12876Nu har jag researchat lite till och det pekar åt följande modeller:
1) Alfa Romeo 1300 GT Junior (gillar nog faktiskt Junior-modellerna bäst, enkelljusena, ser lite tuffare ut tycker jag!)
2) Alfa Romeo 1600 GT Junior (inte fel med en 1600)
3) Alfa Romeo 1750 GTVHur ligger dessa i sällsynthet? Vad jag sett i annonser så är Junior lite mer svåra att få tag i? Någon som är bättre än nån annan? Köptips?
MvH
RobbanP.S: Budgeten är nog ca. 100 000:-
(O=V=O) //1966 GT Veloce
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.