De eviga frågorna
Published by Robert Hultman on
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 19 februari, 2014 kl. 10:35 av Martin Frykstam.
-
FörfattareInlägg
-
18 februari, 2014 kl. 02:07 #23994
Finns gud? Är universum oändligt? Vad ska jag ha för olja i min bil?
Det finns frågor som tycks vara eviga, inte minst vad gäller våra bilar. I det gamla forumet hade vi ett oräkneligt (eller åtm oräknat) antal oljetrådar, t ex. Det kändes emellanåt nästan löjligt nördigt med dessa diskussioner, präglade av sin blandning av religion och vetenskap. Men ändå… frågan är väl relevant och svaret förändras över tiden i takt med att nya oljor når marknaden. (Utom förstås om man anser att en bil ska köras med den olja som tillverkaren rekommenderade när den tillverkades och ingen annan!).
Men det finns också andra frågor som dyker upp med jämna mellanrum. Hur trimmar man bäst en Nordmotor? Hur förbättrar man bäst väghållningen hos en Bertonecupé…osv. Det är ingen slump att jag valde just dessa två “eviga” frågor. Jag vill gärna ställa båda. Men just nu tänkte jag försöka få en diskussion om hur vi ska hantera sådan frågor här på forumet för att de skall vara lätta att hitta och för att alla råd och synpunkter skall vara samlade.
Det tangerar också frågor om hur den nya sajten skall vara ordnad. Det finns ingen FAQ-del, t ex. (Åtminstone inte som jag hittat).Därmed inte sagt att en FAQ är den rätta vägen. En FAQ kan naturligtvis kännas väldigt ansvarsfullt att skriva. Särskilt med hänsyn till att det ofta finns mer än en, och ibland helt motsatta, synpunkter på saker. Den riskerar också att bli väldigt statisk i en föränderlig värld. Men allt sånt går ju också att hantera, t ex genom FAQ-diskussioner… ja.
What says everybody?
Stockholm
18 februari, 2014 kl. 10:53 #23995Finner mig allt som oftast letande efter den där tråden som utförligt beskrev ett visst problem ur många och belysande vinklar. -> avdelningen CAR Klassiker?
18 februari, 2014 kl. 12:32 #23996Jag tycker en FAQ vore på sin plats. Eller om det ska disponeras på något annat sätt.
Jocke Ainelands 156 SW projekt skulle jag t.ex. vilja se antingen som referensprojekt för alla som pysslar med 156:or eller som FAQ:er där olika delar av projektet belyser ett aktuellt problem. Märk väl att detta bara är ett exempel! Kan lika gärna användas som ett avskräckande exempel på kostnader och problem med ett illa övervägt inköp (Aineland Sr. vill jag minnas) och konsekvenser av beslutet att inte skrota utan renovera.
Kan inte själv bidra med särskilt mycket. Mappa 159:ans V6 3.2, Squadra chip till GTV 3.0, Sierra Kombi fjädrar till 116 och klippa balansaxelremmen på 2.0 TS 16v är väl det enda jag delat med mej.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
18 februari, 2014 kl. 16:59 #23997Inlägg av Robert Hultman på 2014-02-18 02:07
Finns gud? Är universum oändligt? Vad ska jag ha för olja i min bil?
Det finns frågor som tycks vara eviga, inte minst vad gäller våra bilar. I det gamla forumet hade vi ett oräkneligt (eller åtm oräknat) antal oljetrådar, t ex. Det kändes emellanåt nästan löjligt nördigt med dessa diskussioner, präglade av sin blandning av religion och vetenskap. Men ändå… frågan är väl relevant och svaret förändras över tiden i takt med att nya oljor når marknaden. (Utom förstås om man anser att en bil ska köras med den olja som tillverkaren rekommenderade när den tillverkades och ingen annan!).
Oljetrådar är ju det roligaste som finns så dom ska vi såklart vara rädda om! Tycker synd om dom som inte kan uppskatta en schysst oljetråd.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
18 februari, 2014 kl. 22:03 #23998Återigen, den största frågan av alla, VILKEN oljetråd ska jag välja?
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
18 februari, 2014 kl. 22:17 #23999Det gäller emellanåt att ha ett inre lugn… Inom tid kommer allt att lösa sig.
FAQ är på gång. Vi har inte benat ut helt hundra hur vi ska strukturera upp den, men mitt spår är att göra det i form av en Wiki. Då blir det en levande del som alla medlemmar kan bidra till, med precis det som de är bra på.
Men, det är några andra saker som ligger högre upp på listan för hemsidan i skrivande stund. När tiden kommer för att dra igång FAQ:n så ska jag se till att det ska både synas och höras.
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 147 GTA -03
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -7819 februari, 2014 kl. 01:02 #24000Mitt inre lugn är oändligt. Eller åtminstone stort… eller hyffsat… eller… Kom igen nån gång då!!
Nä. Skämt å sido. En FAQ i en wiki är nog idealiskt för den här typen av frågor och den här typen av användare. Den enda nackdelen jag kan se är att man går miste om fråga-svar-dynamiken. När en kunskapsbank är frågestyrd kommer den att innehålla det väsentligaste först. En wiki är trots sin dynamiska form mer likt en lärobok eller ett uppslagsverk. Någon eller några ska på egen hand tänka ut vad som skall ingå och sedan skriva det. I en wiki utvecklas det naturligtvis på ett helt annat sätt än i böcker där läsarnas återkoppling kan tas tillvara först i nästa utgåva.
Kan man tänka sig att wikin föregås av en wikidiskussion? En eller flera trådar där önskemål om vad en wiki ska ta upp, vilka frågor man skulle vilja att den besvarade osv diskuteras. Det borde ju också bli ett stöd för de som sen ska skriva de första wikitexterna, själva stommen.
Jag har ingen uppfattning om vad som bör prioriteras i utvecklingen av webbsajten. Jag tror att webbgruppen har den bästa överblicken och litar på att de fattar kloka beslut. Men ju längre FAQn/wikin dröjer desto fler trådar med värdefulla diskussioner och information kommer att dyka upp i forumen. Än är det ingen fara men med tiden kommer det att bli svårare att hitta och ta tillvara på de frågor och svar som finns i dem.
Stockholm
19 februari, 2014 kl. 10:29 #24001Låter bra att det kommer. Håller dock med om att Wiki kan ta bort det galna elementet som är så ubnderbart i många trådar. Detta är lika mycket religion som vetande.
När det gäller oljetråd: Jag såg att någon tänker fylla sin pärla med Biltema “racing olja” 10W60. Synpunkter på denna kvalitetsprodukt. Det brukar vara någon som “vet” vad det egentligen är för olja…. Tänkte för ett ögonblick att köpa en dunk Petronas 10W60 till Cadillac motorn. Bara på kul…. vet att 5W40 är rekommenderat men det är väl för nya motorer som fiskörs….
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
19 februari, 2014 kl. 10:35 #24002Hade det inte gått att ha en avdelning bestående av nålade länkar till utvalda sidor/inlägg av särskilt värde i befintliga trådar = Klassiker ?
Tjatig, moi?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.