De nya bensinkvaliteterna från och med 1 augusti

Published by Hans Sundström on

Forum Teknik De nya bensinkvaliteterna från och med 1 augusti

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #58994
    Hans Sundström
    Deltagare

      Hur klarar våra Alfor den nya ökade inblandningen av etanol i bensinen? Det är ju bra om vi kan minska på de skadliga avgaserna. Men kommer våra kära motorer att fara illa eller gå dåligt på grund av nya bensinkvaliteterna? Någon som vet?

      Alfa Romeo GT 3,2 V6; Alfa Romeo 156 3,0 V6; Citroen Berlingo skåp

      #58995
      Sune Karlsson
      Deltagare

        Alforna i din signatur vill ha E5 (vilket i praktiken nog kommer att vara 98 oktan). Någon enstaka tank med E10 gör nog ingen skada. I princip alla nyare modeller kan köras på E10. Mer exakt:

        E10 kan användas i alla Alfa Romeo-modeller med bensinmotorer producerade från 1 januari 2011 samt följande modeller med bensinmotorer:

        • Giulietta (gäller modellen som introducerades 2010)
        • MiTo
        • 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
        • Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
        • Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6
        • 8C: 4.7 32V

        Hämtat från Bil Swedens lista på vilka bilar som klarar E10.

        • Det här svaret redigerades för 2 år, 8 månader sedan av Sune Karlsson.

        Går det så går det...

        #59006

        Det hade varit trevligt om klubben(styrelsen) hade intresserat sig för detta….kostnaden för att köra t ex Busso på E5(98) blir mycket hög!?

        Vad man har förstått när man läst Car, så har klubbens ordförande ingen känsla för Busso-motorer, så vad kan man förvänta sig…

         

         

         

         

        #59008
        Rickard Bergh
        Deltagare

          Vad har du för tanke med att du tycker klubben(styrelsen) skulle intressera sig för detta.
          det finns ju massa andra motorer än just busso motorerna.
          är ju inget man kan påverka ändå,

          dom nyare bilarna har säkerligen i databoxarna adaptioner för kunna klara ut detta med nya bränslet. alla nya bilar som säljs lär klara av detta.

          har ju varit kännt ett tag att from den datumen så skall det börjas blandas i högre mängder..
          bara tuta o köra, ser inget konstigt med detta merän för dom äldre bilarna tex.

          vill man inte köra på E10  inblandningen så är det fritt och tanka 98 med E5

           

          Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

          #59011
          Igino Cazzola
          Deltagare

            …kostnaden för att köra t ex Busso på E5(98) blir mycket hög!…

            Hur många mil per år kör du Busso?

            Jag är fullständigt Räserskadad

            #59016

            Jo, jag vet mycket väl att det finns flera motorer än Busso. Har själv både boxer, twincam ….men då författaren till första inlägget tydligen var bekymrad över sina busso så…

            Dom nyare bilarna finns det tillgänglig information om, men det jag menar är att klubben kunde komma med rekommendationer hur man ska resonera och agera angående de äldre bilarna.

            Det finns ju ägare som använder sina bilar dagligen, jag har t ex under hela pandemin kört Busso till jobbet.

            Tänk på det Berg när du tutar kör.

             

             

             

            #59023
            Sune Karlsson
            Deltagare

              Det är inte så lätt att komma med andra rekommendationer än att köra på E5 (98 oktan) om inte bilen är “ny” eller med på listan ovan. Det största problemet med etanolen är att den är elak mot gummi/plaster och klubbens möjligheter att utreda hur beständiga de är i olika bilmodeller är minst sagt begränsade. Ett möjligt tillägg skulle vara att se till att bränsleslangarna är fräscha och tål etanol, men det gäller ju oavsett vilken bensinvariant man kör på.

              Skillnaden i pris mellan 95 och 98 är mindre än en krona och om det är någon tröst kommer den förmodligen att minska när det blir E10 då etanolen är dyrare än bensinen.

              Går det så går det...

              #59024

              Tack Sune för ditt svar.

              Vet du om det finns andra erfarenheter från andra länder eller det är bara till att betala oavsett vilken bil(motor äldre än 2010) man har?

              En prishöjning på en krona tycker jag är mycket, då jag använder mina bilar dagligen. Dessutom verkar det som att långt i från alla bensinstationer kommer att tillhanda hålla E5, vilket kan medföra att får köra längre för att tanka.

              Möjligen blir det som du spekulerar i att prisskillnaden kommer blir lägre mellan E5 och E10 då etanolen är dyrare än bensinen. Jag har försökt hitta uppgifter om prisbilden, men har inte lyckats. Det kan tyckas märkligt när det ska införas om några timmar….

              #59045
              Sune Karlsson
              Deltagare

                Tyvärr har jag inte mer kunskap att bidra med.

                Går det så går det...

                #59049
                Mikael Eriksson
                Deltagare

                  Angående införandet av 95 oktan E10-bränsle:

                  I diverse inlägg på Facebook skriver flera av våra Alfa Romeoåkande vänner i Finland, där de haft 95 oktan E10 under flera år, att det inte är några som helst problem. Även Storbrittanien och Tyskland (?) har haft E10 en längre tid och därifrån har iallafall jag inte hört om några problem…

                  Nyare bilar anpassar tändning/bränsleinsprutning efter vad givarna i systemen informerar om så där kommer man inte märka något.

                  I äldre bilar med förgasare lär man inte heller märka någon skillnad, möjligtvis kommer man att behöva göra mindre justeringar av förgasarbestyckningen men detta är inte troligt.

                  Största problemet är väl egentligen att gummidetaljer i bränslesystemet inte tål etanolen utan torkar ut. Gummislangar är ju ganska lätta att byta ut till etanoltåliga varianter (slangarna skall uppfylla normen SAE30R10) men det kan ju vara värre med insidan på bränslepumpar eller accpumpsmembranen i Dellortoförgasare…

                  Det lär också finnas en del problem i förgasarbilar kopplade till om bilen står avställd länge med E10-soppa i flottörhusen. Detta löses genom att köra bilen på 98 oktan E5 eller Aspenbränsle det sista före den ställs av.

                  Insidan av våra motorer kommer inte ta någon som helst skada. Motorerna är lågkomprimerade (om de inte är modifierade) och kräver inte högre oktantal än 95, ventilsätena är av hårdmetall och ventilstyrningarna är väl åtminstone i Nord- och Bussomotorerna i brons eller bronsliknande material (rätta mig om jag har fel!).

                  Frågan om detta ”nya” bränsle börjar likna den påhittade Y2K-problematiken som skulle stoppa varenda dator vid millennieskiftet…

                  CAR#9270 Mikael Eriksson Alfetta GTV 2.0 1982

                  #59110

                  Det var ett intressant inlägg som Mikael Eriksson  skrev. Ska man tolka det att 156, 147 och GT modeller kommer klara E10 oavsett motor?

                   

                  #59114
                  Thomas Sjölin
                  Deltagare

                    Det var ett intressant inlägg som Mikael Eriksson skrev. Ska man tolka det att 156, 147 och GT modeller kommer klara E10 oavsett motor?

                    Du kan lugnt köra vidare med dessa bilar. Det har diskuterats tidigare i forumet. Någon har, om jag inte minns helt fel, delvis tankat E85 och därmed kört med betydligt högre andel etanol än 10% utan problem. Det är som sagt slangar som kan ta skada av etanolen men jag tror inte att 10% etanol gör särskilt mycket större skada än 5%.

                    Alternativet är ju annars att köra på 98 oktan som fortsatt kommer vara E5. Det är en dyrare bensin men kör man bilen väldigt lite gör det knappast någon större skillnad ekonomiskt. Det är för de som kör väldigt mycket som det kan bli kännbart.

                     

                    #59117

                    Test av gummi vs E10 😎

                    http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20210803/ar-etanolen-i-bensinen-skadlig-for-gummidetaljer-dag-1/

                    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

                    #59121
                    Magnus Åberg
                    Deltagare

                      En bilfabrikant har ett mycket omfattande producentansvar mot konsumenter, ägare samt statliga och överstatliga regleringar. Konsekvensen av detta blir att man utformar sina rekommendationer på ett sätt som inte riskerar att skapa oavsiktligt negativa konsekvenser för företaget i något avseende.
                      Följden i det här fallet är att många äldre bilar, som inte är med på listan, utan minsta problem kan köras på E10 – men FCA Group kan av ovanstående anledningar inte utfästa sig att så är fallet då detta EU-direktiv har blivit aktuellt långt efter att en viss bil- eller årsmodell blivit typgodkänd.

                      Så för oss som bilägare gäller istället att få klarhet i hur det förhåller sig för just min bil.
                      Rent praktiskt så klarar bilar med individuell tändspole för varje cylinder nästan vilken bränsleblandning som helst som går att tända vid normal kompression. Varje gång du startar bilen kör ECUn en injusteringscykel där tändningen avanceras fram till knackpunkten och sedan backas några grader till en säker nivå. Genom att använda två knacksensorer placerade på skilda platser på motorn kan ECUn, genom att mäta tidsfördröjningen mellan det två signalerna, avgöra vilken cylinder som knackar och kan på detta sätt justera tändpunkten individuellt för varje cylinder.

                      När E85 var aktuellt med skatterabatter och vägtullar i storstadsområdena gjordes det en del E85 konverteringar, både professionella och hemmakonverteringar. Det resulterade hos hobbyister i en del motorhaverier pga bränsleinträngning i motoroljan som orsakades av slitna motorer. Det behövde vara en tät och helst nyrenoverad motor för att vara säker. De nya bilmodeller som sålts som bi-fuel eller E85 tillhör alla den nya generationen motorer med mycket mindre toleranser där man i konstruktionen tagit hänsyn till det här problemet.

                      Återstår då den kemiska beständigheten hos komponenterna i bränslesystemet. Det enda jag kan se som känsligt för sprit är gummislangar. I en del modeller sitter en kort stump mellan bränsletrycksregulatorn och returledningen till tanken. Men det är i stort sett allt och resten av ledningarna är plaströr som är opåverkade av sprit. Jag känner till ett antal Fiat-ägare som under lång tid körde 50/50 E85 och 95 oktan utan att några som helst problem eller ens märkt någon skillnad. 155 TS wb, 156TS, 156 V6 osv delar de flesta bränsle-, motor-, ECU och systemkomponenter med t.ex. Fiat Coupe, Marea, Lancia Kappa m.fl. och med erfarenhet från dessa ser jag inget problem med att köra en så låg inblandning som E10.

                      Vad gäller förgasare lär det knappast heller märkas på körbarheten. Däremot så tål de inte ens E5. Med modern bensin rekommenderar jag att tömma förgasarna om bilen ska stå en längre tid. Spriten/vattnet gör, när det får stå stilla, att gjutgodset drabbas av aluminiummjäll och sätter igen. Det kan förstöra hela hela förgasaren eftersom korrosionen sker i godset även i de smala passagerna internt på ett sätt som inte går att rengöra för att återställa.

                      Jag kommer fortsätta tanka 95 E10 på mina insprutningsbilar och sova gott om natten tills något problem uppstår. Var dag bär sina bekymmer!

                      #59209
                      Hans Sundström
                      Deltagare

                        Magnus Vill du med detta påstå att jag kan köra min GT V6 på E10-bensin utan problem?

                        Alfa Romeo GT 3,2 V6; Alfa Romeo 156 3,0 V6; Citroen Berlingo skåp

                      Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.