Demontera stereo (Alfa GT + 147?)

Published by Ricardo Blunda on

Forum Teknik Demontera stereo (Alfa GT + 147?)

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Ricardo Blunda
    Deltagare

Någon som har några bra tips på hur man demonterar standard stereon på en Alfa GT? Jag har köpt demonteringsverktyg. Högra sidan kommer loss utan problem, men vänstra sitter f*n som berget. Kvittar hur mycket jag rycker, juckar (!) och drar så får jag inte loss vänstra sidan.

Måste ju finnas något knep? Som sagt, högra sidan av stereon kom loss utan några egentliga problem…

Thomas Sjölin
    Deltagare

Har du fått in pinnarna på verktyget tillräckligt långt så att du hör att det klickar till lite? Det kanske inte satt fast helt på andra sidan, därför lossnade det direkt. Å andra sidan kan låstningen vara skadad på sidan det kärvar men det borde du märka på att det inte klickar till när du för in verktyget, alternativt att du inte får ut verktyget igen för att det låsts fast.

Normalt ska det komma loss direkt och utan problem om du använder rätt verktyg. Å andra sidan hade jag inget verktyg när jag skulle lossa min och använde ett par riktigt smala skruvmejslar istället som gick in i hålen för att lossa.  Prova lirka lite med verktyget också.

Ricardo Blunda
    Deltagare

Tack for svar, det här blev jobbigare än trott, men jag fick loss den till slut.

Det visade sig att ena låsmekanismen, av någon anledning, var böjd utåt på sådant sätt att lossningsverktyget inte kom in på rätt sida av mekanismen. Jag löste det genom att ta bort mynt/kopphållaren helt och trycka in handen underifrån och trycka till med fingrarna för att lossa den “trasiga” mekanismen.

Mycket jobb för liten grej, men nu har man USB/SD-adapter också i bilen

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.