Den ständiga oljefrågan

Published by Sune Karlsson on

Forum Teknik Den ständiga oljefrågan

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Sune Karlsson
    Deltagare

Nu har jag samlat på mig några Alfor av varierande ålder och börjar bli lite snurrig i bollen när det gäller vilken sorts olja man ska fylla på med olika ställen.

Motorolja är väl ganska enkelt.  Alfa säger att 156 GTAn ska ha 10w-60 och det ska den få – om det sen blir Biltemas, Selenia, Castrol eller något annat beror nog mest på dagspriset. Alfetta GTVn ska ha 10w-50 och Junior Zagaton 20w-40. Där blir det nog Biltemas 20w-50 mineralolja. I samtliga fall byte en gång om året.

Växellåda och diff är däremot helt förvirrande. Det är GL-hit och GL-dit, hypoider och EP och en massa saker jag inte begriper. Inte blir det lättare av att specarna för gammelbilarna inte tycks finns bland dagens oljor. Junior Zagaton ska ha SAE 90 API EP i växellåda och diff, Alfetta GTVn ska ha SAE 80w-90 (kanske EP) i växellådan och GTAn SAE 75w-85 syntetolja API GL-4 och MIL-L-2105D – allt enligt Alfa. Vad kan detta landa i om man tänker sig oljor som faktiskt går att köpa idag? (OK, den rekommenderade oljan till GTAn, Tutela CAR Matryx går att hitta.) Jag skulle gärna rationalisera det hela så att det inte var tre olika oljor, men om det är vad som krävs – so be it.

Märke på oljan är inte viktigt (kanske framgår av att jag kan tänka mig Biltema ) utan jag är ute efter vilka (moderna) specifikationer oljorna bör ha.

Går det så går det...

Kenneth Larsson
    Deltagare

Jag har förenklat mina motorlojor efter konsultation med ledande experter och kör numera Mobil1 5W-50 i alla de av dig uppradade motortyperna.

Växellåda / bakaxel förblir ett mysterium som kräver olika flaskor och sorter.

Anders Hellberg
    Deltagare

Det har skett mycket med motoroljan sen våra alfa motorer introducerades. Viskositeten för sommerkörning blir en SAE 20 olja, till en bensinmotor skall man ha “S..” olja (Diesel “C”). En alfa nordmotor klarar sig på en SE det är vad den är konstruerad för, nyare kvaliteter är för bilar med katalysatorer, long life etc. dessa oljor går att använda men våra motorer drar inte nytta av all tillsatser.

Vad det gäller V- låda vanlig växelådsolja och i bakaxel är stora frågan om man har diffbroms då måste man ha olja för detta. 

http://www.pqiamerica.com/apiserviceclass.htm

http://www.api.org/~/media/Files/Certification/Engine-Oil-Diesel/Publications/MOM_GUIDE_ENGLISH_2013.pdf

Wille Roos
    Deltagare

Själv är man novis, men jag har faktiskt kört min 1750 motor, 1967 i över 400.000 km på 46 år utan att ens ha ur veven. Jag har däremot bytt vevstakslager två gånger i samband med nya kolvringar, lagerna såg ut som nya båda gångerna. Min Duetto är uppfödd på Castrol GT, sen GTX 20-50 i många år. Därefter Valvoline Maxlife under ett antal år, 10-40 var den visst och syntet. När den oljan försvann använde jag Biltema 10-50 helsyntet tills för några år sen, när jag började med Agip helsyntet. Jag har aldrig kört längre än 5.000 km på samma olja utan bytt innan. Ibland två, tre gånger per år. Givetvis har jag alltid bytt oljefilter samtidigt. Så min härliga 1750-motor hänger fortfarande med.  Utan problem dessutom. Den har förnöjt många mil från Nordkapp till Puglia, åtskilliga minusgrader och stekhet bergskörning i Italien och fem Mille Miglia. Så, byt olja ofta och glöm inte filtret. Jag har en loggbok där jag skriver in allt jag gör/gjort med Duetton under alla åren för den som är intresserad. 

Wille R.

Martin Sipek
    Deltagare

Novis, Wille, kom igen!? Skulle dock hemskt gärna lägga ett öga I din loggbok för duetton, för nämligen en liknande för min s4.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Inlägg av Wille Roos på 2016-03-29 11:10

Själv är man novis, men jag har faktiskt kört min 1750 motor, 1967 i över 400.000 km på 46 år utan att ens ha ur veven. Jag har däremot bytt vevstakslager två gånger i samband med nya kolvringar, lagerna såg ut som nya båda gångerna. Min Duetto är uppfödd på Castrol GT, sen GTX 20-50 i många år. Därefter Valvoline Maxlife under ett antal år, 10-40 var den visst och syntet. När den oljan försvann använde jag Biltema 10-50 helsyntet tills för några år sen, när jag började med Agip helsyntet. Jag har aldrig kört längre än 5.000 km på samma olja utan bytt innan. Ibland två, tre gånger per år. Givetvis har jag alltid bytt oljefilter samtidigt. Så min härliga 1750-motor hänger fortfarande med.  Utan problem dessutom. Den har förnöjt många mil från Nordkapp till Puglia, åtskilliga minusgrader och stekhet bergskörning i Italien och fem Mille Miglia. Så, byt olja ofta och glöm inte filtret. Jag har en loggbok där jag skriver in allt jag gör/gjort med Duetton under alla åren för den som är intresserad. 

Wille, jag är förundrad – Jag trodde du var killen som alltid åkte med Selenia och inget annat! Visst var det så att du klagade på att jag hade Mobil1 i min Bertone och inte Selenia? Eller minns jag fel?

Wille Roos
    Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-03-29 17:53   

Wille, jag är förundrad – Jag trodde du var killen som alltid åkte med Selenia och inget annat! Visst var det så att du klagade på att jag hade Mobil1 i min Bertone och inte Selenia? Eller minns jag fel?

Ingen Malaysia i min Alfa. Däremot använde jag också Mobil1 för några år sen. Claes-Peter pratade sig varm och ICA Maxi sålde billigt. 

Wille R.

Björn Hedberg
    Deltagare

en EP olja är = GL5 vilket ska användas i växellådor med hypoidslutväxel typ 116 bilar + bakaxlar  80w-90 är ok i bakaxeln men inte i en alfa växellåda då synkringarna far illa då det nästan alltid är under 20+ i sverige . Mitt förslag rak 75w GL5 eller 75w-90 GL5 ( den sistnämnda i synnerhet om det är i en bakaxel ) .Gällande motoroljan så skulle jag aldrig använda en 20w-40 då det är en dålig olja som desutom inte är lämplig i vårt kalla klimat ( hårt slitage vid start ) 20w-50 är heller inget smart alternativ  av samma anledning ,men som det tidigare i tråden har nämnts så finns det exempelvis Mobil 5w-50 syntet som tål både extrem kyla och värme + belastning .

Sune Karlsson
    Deltagare

Tack för svar!

Nu ska jag försöka tolka svaren .

• GL-5 olja i bakaxel och transaxellåda, 75w-90 skulle kanske funka både i diffen på Junior Zagaton (som ju mekaniskt är en 105 serie bil) och Alfettalådan.
    • GL-4 i “normala” växellådor, eller? Handboken till Junior Zagaton tycker att det ska vara en EP olja, 75w-90 GL5 även där?
    • Motorolja: Nu är ju ingen av dom en vinterbil så jag tror inte 20w är så farligt men jag böjer mig för sakkunskapen och att det kanske kan vara bra med en modern syntetolja.

Någorlunda rätt uppfattat?

Går det så går det...

Björn Hedberg
    Deltagare

hyfsat rätt uppfattat,  : tänk GL4 om motor o låda är monterat på tvären = ingen hypoid. Tänk GL 5 om motorn är längsmonterad med framhjulsdrift eller transaxel eller bakaxel .I fallet tranzaxel 116 så får man en mer lättväxlad låda med en rak 75wGL5 men 75w-90 GL5 är också rätt .i zagaton så gäller samma sak förutom att bakaxeln ska inte ha den raka75oljan ,där är 75w-90GL5 att föredra( vid diffbroms krävs en LS variant eller tillsats )mopar 04318060AB.

Björn Hedberg
    Deltagare

Obs ,det finns alltid undantag gällande GL4 OCH GL5 men en hypoidslutväxel kräver alltid en GL5 .

Sune Karlsson
    Deltagare

Tack för förtydligande! Jag försöker sammanfatta igen:

•  75w-90 GL5 i bakaxeln på Zagaton
    • 75w (eller 75w-90) GL5 i transaxellådan
    • 75w (eller 75w-90) GL5 i växellådan på Zagaton (här känner jag mig osäker om det ska vara GL5, dom två första tror jag att jag förstått)

I så fall blir det ju skitenkelt!

Går det så går det...

Björn Hedberg
    Deltagare

EP = GL 5 = skit enkelt precis som du säger ,men Zagaton saknar hypoidväxel så en GL 4 eller 4+ räcker men GL5 är också rätt( i växellådan då ,annars GL5 om det gäller bakaxeln )

Björn Hedberg
    Deltagare

hej jag läste igenom tråden en gång till ,I GTA:n så får du inte hälla GL5 75w-90 (blir trögväxlad)men den original rekommenderade oljan GL4 75w-85 för gta n.  gör sig även bra i zagatons växellåda 

Sune Karlsson
    Deltagare

Tackar, då tror jag att jag vet och jag kan klara mig med två oljor. 

Går det så går det...

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.