Deppig Alfa 90 2.0

Published by Christer Edvardsson on

Forum Teknik Deppig Alfa 90 2.0

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare

Några entusiastiska “kamrater” körde bilen tom på bensin. Efter påfyllning startar den, går att varva upp men tappar sedan orken och tomgången är försvunnen. Misstänkte förstås att det följt med nån skit från tanken och satt igen bränslesystemet men pumpen jobbar på och jag har bytt bränslefilter. Den har insprutningsmotor. Idéer någon?

Biten sedan länge - medlem först 2009

Oscar Persson
    Deltagare

Om det nu är torrkörningen som är orsaken så kan det vara bränslepumpen, den gillar inte att gå torrt – den varvar upp och så kommer det bränsle som bromsar upp den kraftigt. Det sitter en tryckregulator på returledningen efter fuel-rail, om man kopplar loss returen från regulatorn och leder ner den i en PET flaska. Kommer det då någon bensin? Om det gör det så är troligen trycket korrekt, kommer det inget bränsle är det något fel. Det räcker att slå på tändningen så att bränslepumpen går de sekunder som krävs för att bygga upp trycket, när trycket är högt nog ska regulatorn öppna och leda tillbaka bränsle till tanken.

Normalt orkar pumpen med 1.5-2liter/minut – så det är nästa kontrollpunkt. Starta motorn t.ex. 30sekunder och se om pumpens kapacitet är i närheten av vad den ska vara. 

Tack Oscar! Ska vid första bästa tillfälle göra “dina” kontroller – återkommer med resultat.

Kollade pumpen och det verkade juste. Bytte för säkerhets skull till en annan pump vilken bekräftade det hela – det är inte pumpen! Och filtret är som sagt bytt. Sitter det en tomgångspump på bilen? Skulle behöva en verkstadshandbok – någon som vet var man hittar en sån?

Björn Ek
    Deltagare

Har den tomgång om du kör den varm först?

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Jesper Liebscher
    Deltagare

Är det en V6:a?

Nej, det är en tvålitersinsprutare. Och Björn, jag ska kolla om jag lyckas varmköra den för att se om det gör nån skillnad för tomgången.

Jesper Liebscher
    Deltagare

Vad är det för insprutning på en sån? Motronic eller L-jet?

Ingen fler som kommer ihåg?

Var inte detta ämne uppe tidigare? Att någon torrkört en Alfa 90 el. likvärdig 116-bil och fick problem efter det?
    Jag kommer iaf ihåg att jag läst det, om det nu var i gamla forumet el. kanske på a-Power? Tyvärr minns jag inte lösningen. Borde kanske gå att söka, den som kan.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Björn Hedberg
    Deltagare

Kolla att axeln i luft mängd mätaren ej blivit krokig på grund av baktändning 

Så går den igen!! Problemet var tjuvluft (!!!!) Någon annan som varit med och låst sig vid ett tänkbart/troligt fel och glömt grundläggande felsökning….? Men det är ju en hobby!! Tack ändå till er som engagerat er, för alla tips!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.