Det bidde visst en Alfa! (och lite frågor)
Published by Martin Lundmark on
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 29 april, 2015 kl. 23:27 av Martin Lundmark.
-
FörfattareInlägg
-
17 april, 2015 kl. 09:12 #15546
Jodå, då står man med en 156:a SW 2004 2,5V6 på gatan då och ett medlemskap här på forumet! Köpte den osedd från Holland när jag äntligen hittade en bil med ALL utrustning och kombon V6 automat och lät frakta hem den bara för att upptäcka att bilder verkligen ljuger….. Men med lite sommar och kärlek ska den bli så fin så fin. Ett tungt paket från Tyskland och ett tungt paket från England är på väg med delar.
Men jag har två funderingar. 1. Är det någon som kan rekommendera en lackverkstad i Gbg-området? Jag ska låta lacka om huv och främre stötfångare.
2. Är det någon som har monterat Ragazzon’s dubbla avgassystem och därmed modifierat bakre stötfångaren? Krångligt? Det ser ju så mäktigt ut att jag nog inte kan låt bli att köpa det: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-156/Sport-Exhausts/Ragazzon-Stainless-Steel-Double-Rear-Exhaust-2×80::1545.html
Grazie!
17 april, 2015 kl. 10:31 #15547Har lackat om en huv på min 159 hos http://www.krockat.se/index.php?page=startsida och blev nöjd. Kostade 4500 dock. Ligger i Kungsbacka och det kanske finnas andra i Göteborg som andra har bra erfarenhet av.
Körde en 156V V6 från den var ny 2000 till 2008 och hade inte en enda tråkig stund. Skulle i så fall vara när luftmassemätaren la av och fick ta den på kärra till verkta´n men den lilla grejen var lätt att förlåta när man trampa på gasen och hörde ljudet från den underbara motorn.
17 april, 2015 kl. 16:55 #15548Roligt att Du valt en SW V6 QS. Många rynkar på näsan åt denna kombo. Du förlorar ju en halv sekund till hundra… Jag har en själv och valde omvänt att ta en äldre bil fräsch bil i Sverige och fejka facelift med Cadamuro nos. Lägger in bilder på den lite senare i mitt galleri. Passformen inte riktigt 100 men man kunde lagt ner lite mer jobb än jag för att få det perfekt.
Att sätta en plastbit i uirtaget på stötfångaren är inte rocket science och den verkstad som lackar åt dej fixar det lätt för någon tusing, något dyrare om hela stötfångaren måste lackas om. Det omvända att skära upp ett urtag för högerrören kan vara svårare att få till snyggt men det var ju inte så man skulle göra. Kollade på min och kan konstatera att mitt avgasrör faktiskt inte sitter i urtaget utan under stötfångarkanten. Får nog fixa ett ändrör som går upp i urtaget för att det ska se snyggt ut. Ragazzon är riktigt bra grejor med bra passform och gött ljud. Glöm inte mellanröret som är det viktigaste för ljudet. Skönt med rostfritt hela vägen också. Om Du skulle vilja snåla så kan du inte använda “Alfisti Edition” den passar bara på JTS.
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
20 april, 2015 kl. 00:20 #15549Fredrik: Tack för tipset! Ska kolla runt lite men bra med en referens. Ljudet är finfint redan nu men snart bättre med Ragazzon-systemet.
Håkan: Jag har haft flera manuella 156:or men kände att nu var det läge för en V6:a med Q-system. Väldigt ovanliga verkar det som, jag fick leta en stund (månader) för att hitta mitt ex. Än så länge nöjd. Lite okänslig när den petar in tvåan ibland kanske jämfört med moderna lådor men helt ok annars. Beställde givetvis ragazzon mittendämpare också för det rätta soundet!
Då förra ägaren aldrig verkar ha tvättat bilen invändigt är det läge för stor-rekond nästa helg. Tryckluft, ångtvätt och hela baletten. Fattas bara att ozonbehandla alla textilier men det kanske är overkill att investera i en sån maskin….
20 april, 2015 kl. 11:08 #15550Aisin-lådan är inte helt modern och växlar inte riktigt mjukt i alla lägen, det håller jag med om. Det som gör QS så speciellt är motsatsen. I sportläget och vid manuell växling skickar den i växlarna underbart brutalt. Bara pang! Får se om jag kommer att prova den en sväng på bana så man får se hur den egentligen uppför sej. Skulle misstänka om man kör en optimering tillsammans med Claus i Tumba så kan man fixa den “förlorade halvsekunden” och få lite klassisk alfakänsla när man kör på sportläget och varvar ur ordentligt men också det mjuka fina som den kommer med i original om man stannar i normalläget.
Synd att Du köpt mellanrör med burk – det blir mulligare utan
Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.
29 april, 2015 kl. 23:27 #15551Hehe, jag vill inte ha det fööör mulligt, lagom är bäst!
Jag har också funderat på en optimering faktiskt. Men först ska lådan få sig en genomspolning och ny olja på Transmek så den är redo för sommaren. Jag tycker att det har varit ett vinande ljud när man kört ett tag, och då blir man ju lite orolig…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.