Det blev en jättesilvrig!
Published by Mattias Filander on
- Detta ämne har 30 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 3 september, 2014 kl. 09:27 av
Mattias Filander.
-
FörfattareInlägg
-
30 juni, 2014 kl. 21:50 #12815
Diskussionen om balansen mellan form och funktion är intressant.
I mina trakter stöter man ofta på kärror, mest BMW…, grymt sänkta med 20-21 tums fälgar och knappt nåra däck alls. Dom kryper fram. Är knappt körbara. Men jag fattar ju att dessa bilar sänder nån form av signaler som ägaren är ute efter. Och även om man inte riktigt fattar vad det handlar om så får man väl ha respekt för andras intressen och preferenser, antar jag. Med en Alfa blir det än mer delikat eftersom köregenskaper och kommunikation med föraren ligger i konstruktionens och märkets DNA på ett annat sätt. Påverkas dessa egenskaper allt för mycket av stylingen är det trist.
Tycker jag
.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
30 juni, 2014 kl. 22:33 #12816Inlägg av Claes-Peter Lindner på 2014-06-30 21:50
Diskussionen om balansen mellan form och funktion är intressant.
I mina trakter stöter man ofta på kärror, mest BMW…, grymt sänkta med 20-21 tums fälgar och knappt nåra däck alls. Dom kryper fram. Är knappt körbara. Men jag fattar ju att dessa bilar sänder nån form av signaler som ägaren är ute efter. Och även om man inte riktigt fattar vad det handlar om så får man väl ha respekt för andras intressen och preferenser, antar jag. Med en Alfa blir det än mer delikat eftersom köregenskaper och kommunikation med föraren ligger i konstruktionens och märkets DNA på ett annat sätt. Påverkas dessa egenskaper allt för mycket av stylingen är det trist.
Tycker jag
.
Jag hör vad du säger. Och för mig ligger den övre gränsen vid 19. Hade den bredvid en kompis nya Passat och trodde han hade 18 tum, men det visade sig att han hade 17, exakt samma dimension som jag. Men Giuliettans hjulhus är stora, och lurade oss båda. Jag har även möjlighet att välja däckdimension så jag behåller mer gummi, inom +-5% förstås.Just nu är bilen inte så låg som det kanske ser ut på bilderna på gräset. Jag ha rätt aggressiva fartgupp utanför min bostad och dom är absolut inga problem. Jag är absolut ute efter en körbar bil i alla lägen.Hade 18 original på min förra GT 3.2 och dom fick hänga med när det sen blev en 147:a i några år. Passade bra på den med, men Giuliettan är rymligare i hjulhusen som sagt.
Oo=v=oO
30 juni, 2014 kl. 22:42 #12817Inlägg av Mattias Filander på 2014-06-30 22:33
…Jag har även möjlighet att välja däckdimension så jag behåller mer gummi, inom +-5% förstås…5 %-regeln gäller inte för helfordonsgodkända bilar.
Jag är fullständigt Räserskadad
1 juli, 2014 kl. 16:13 #12818Ska du köra med dimensionen 235/35-19?
Ari Harjunpää
1 juli, 2014 kl. 17:17 #12819Inlägg av Igino Cazzola på 2014-06-30 22:42
Inlägg av Mattias Filander på 2014-06-30 22:33
…Jag har även möjlighet att välja däckdimension så jag behåller mer gummi, inom +-5% förstås…5 %-regeln gäller inte för helfordonsgodkända bilar.
Det vet jag. Det är mer en generell regel om vad som jag tycker är rimligt och brukar funka att öka inom. Då får man ofta hastighetsmätaren att stämma bättre också. Har ägt många helhetsgodkända bilar, flera där jag bytt fälgar och däck till annan än original. Men på besiktningen byr dom sig lika lite om det som om man har tonade blinkersglas, fel ET eller kör utan partikelfilter. Det dom inte vet…
Oo=v=oO
1 juli, 2014 kl. 17:17 #12820Inlägg av Igino Cazzola på 2014-06-30 22:42
Inlägg av Mattias Filander på 2014-06-30 22:33
…Jag har även möjlighet att välja däckdimension så jag behåller mer gummi, inom +-5% förstås…5 %-regeln gäller inte för helfordonsgodkända bilar.
Det vet jag. Det är mer en generell regel om vad som jag tycker är rimligt och brukar funka att öka inom. Då får man ofta hastighetsmätaren att stämma bättre också. Har ägt många helhetsgodkända bilar, flera där jag bytt fälgar och däck till annan än original. Men på besiktningen byr dom sig lika lite om det som om man har tonade blinkersglas, fel ET eller kör utan partikelfilter. Det dom inte vet…
Oo=v=oO
1 juli, 2014 kl. 17:18 #12821Inlägg av Mattias Filander på 2014-07-01 17:17
Inlägg av Igino Cazzola på 2014-06-30 22:42
Inlägg av Mattias Filander på 2014-06-30 22:33
…Jag har även möjlighet att välja däckdimension så jag behåller mer gummi, inom +-5% förstås…5 %-regeln gäller inte för helfordonsgodkända bilar.
Det vet jag. Det är mer en generell regel om vad som jag tycker är rimligt och brukar funka att öka inom. Då får man ofta hastighetsmätaren att stämma bättre också. Har ägt många helhetsgodkända bilar, flera där jag bytt fälgar och däck till annan än original. Men på besiktningen byr dom sig lika lite om det som om man har tonade blinkersglas, fel ET eller kör utan partikelfilter. Det dom inte vet…
Om det nu blir 19 så kanske det blir det. Eller 40-profil. Vi får se. Fälgarna kommer som sagt dröja ett tag.
Oo=v=oO
9 juli, 2014 kl. 18:19 #12822Det blev ju kalas med novitec fjädrarna. Var iväg och köpte en nästan lika silvrig som din förra veckan och har också riktat in mig på sådana fjädrar. Men det verkar tyvärr vara lite längre leveranstid på dom nu. Beställde du direkt från tyskland?
11 juli, 2014 kl. 00:53 #12823Inlägg av Jonas Andersson på 2014-07-09 18:19
Det blev ju kalas med novitec fjädrarna. Var iväg och köpte en nästan lika silvrig som din förra veckan och har också riktat in mig på sådana fjädrar. Men det verkar tyvärr vara lite längre leveranstid på dom nu. Beställde du direkt från tyskland?
Jag beställde härifrån, på en onsdag, hade grejerna hos mig på fredagen.
Det är lite pussel att byta på framvagnen utan att släppa på bärarmens infästning i chassiet. Men det går!
Oo=v=oO
11 juli, 2014 kl. 12:36 #12824snyggt! kör på 19. på äldre bilar funkar inte så stort, varken kör- eller utseendemässigt tycker jag, men nya bilar är ju oftast optimerade för 17 som reservhjul osv… så, ge järnet fille!
Alfalös för tillfället. Tidigare: GTV 916 75 3st 166 2st 155 5 st 164:or 5 st 156:or osv...
11 juli, 2014 kl. 17:40 #12825Inlägg av Filip Wennergren på 2014-07-11 12:36
snyggt! kör på 19. på äldre bilar funkar inte så stort, varken kör- eller utseendemässigt tycker jag, men nya bilar är ju oftast optimerade för 17 som reservhjul osv… så, ge järnet fille!
Om Dr Fälg säger det är det inget att snacka om!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
11 juli, 2014 kl. 19:00 #12826Ok. Jag beställde direkt ifrån novitec men det finns inga där eller på alfisti förrens slutet på juli. Har beställt 19 tummare(inte novitec) och 235/35or också. Kan ju slänga upp några bilder någonstans när dom har åkt på.?
11 juli, 2014 kl. 22:57 #12827Inlägg av Jonas Andersson på 2014-07-11 19:00
Ok. Jag beställde direkt ifrån novitec men det finns inga där eller på alfisti förrens slutet på juli. Har beställt 19 tummare(inte novitec) och 235/35or också. Kan ju slänga upp några bilder någonstans när dom har åkt på.?
Gör gärna det! 🙂
Oo=v=oO
2 september, 2014 kl. 18:34 #12828Tjenare. Dröjde länge med fjädrarna men nu så. Slängde upp bilen på garaget så här finns några bilder med 19tummarna också. http://www.garaget.org/?car=364561
2 september, 2014 kl. 22:29 #12829Grattis till riktigt fint resultat. Blir alltid lika förvånad över hur mycket det gör för utseendet.
Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.