Det blev en jättesilvrig!

Published by Mattias Filander on

Forum Allmänt Det blev en jättesilvrig!

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare

Diskussionen om balansen mellan form och funktion är intressant.

I mina trakter stöter man ofta på kärror, mest BMW…, grymt sänkta med 20-21 tums fälgar och knappt nåra däck alls. Dom kryper fram. Är knappt körbara. Men jag fattar ju att dessa bilar sänder nån form av signaler som ägaren är ute efter. Och även om man inte riktigt fattar vad det handlar om så får man väl ha respekt för andras intressen och preferenser, antar jag. Med en Alfa blir det än mer delikat eftersom köregenskaper och kommunikation med föraren ligger i konstruktionens  och märkets DNA på ett annat sätt. Påverkas dessa egenskaper allt för mycket av stylingen är det trist.

Tycker jag.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Mattias Filander
    Deltagare

Inlägg av Claes-Peter Lindner på 2014-06-30 21:50

Diskussionen om balansen mellan form och funktion är intressant.

I mina trakter stöter man ofta på kärror, mest BMW…, grymt sänkta med 20-21 tums fälgar och knappt nåra däck alls. Dom kryper fram. Är knappt körbara. Men jag fattar ju att dessa bilar sänder nån form av signaler som ägaren är ute efter. Och även om man inte riktigt fattar vad det handlar om så får man väl ha respekt för andras intressen och preferenser, antar jag. Med en Alfa blir det än mer delikat eftersom köregenskaper och kommunikation med föraren ligger i konstruktionens  och märkets DNA på ett annat sätt. Påverkas dessa egenskaper allt för mycket av stylingen är det trist.

Tycker jag.

Jag hör vad du säger. Och för mig ligger den övre gränsen vid 19. Hade den bredvid en kompis nya Passat och trodde han hade 18 tum, men det visade sig att han hade 17, exakt samma dimension som jag. Men Giuliettans hjulhus är stora, och lurade oss båda. Jag har även möjlighet att  välja däckdimension så jag behåller mer gummi, inom +-5% förstås.Just nu är bilen inte så låg som det kanske ser ut på bilderna på gräset. Jag ha rätt aggressiva fartgupp utanför min bostad och dom är absolut inga problem. Jag är absolut ute efter en körbar bil i alla lägen.Hade 18 original på min förra GT 3.2 och dom fick hänga med när det sen blev en 147:a i några år. Passade bra på den med, men Giuliettan är rymligare i hjulhusen som sagt.

Oo=v=oO

Igino Cazzola
      Deltagare

Inlägg av Mattias Filander på 2014-06-30 22:33
         …Jag har även möjlighet att  välja däckdimension så jag behåller mer gummi, inom +-5% förstås…

5 %-regeln gäller inte för helfordonsgodkända bilar.

Jag är fullständigt Räserskadad

Ari Harjunpää
        Deltagare

Ska du köra med dimensionen 235/35-19?

Ari Harjunpää

Mattias Filander
          Deltagare

Inlägg av Igino Cazzola på 2014-06-30 22:42

…Jag har även möjlighet att  välja däckdimension så jag behåller mer gummi, inom +-5% förstås…

Det vet jag. Det är mer en generell regel om vad som jag tycker är rimligt och brukar funka att öka inom. Då får man ofta hastighetsmätaren att stämma bättre också. Har ägt många helhetsgodkända bilar, flera där jag bytt fälgar och däck till annan än original. Men på besiktningen byr dom sig lika lite om det som om man har tonade blinkersglas, fel ET eller kör utan partikelfilter. Det dom inte vet… 

Oo=v=oO

Mattias Filander
            Deltagare

Det vet jag. Det är mer en generell regel om vad som jag tycker är rimligt och brukar funka att öka inom. Då får man ofta hastighetsmätaren att stämma bättre också. Har ägt många helhetsgodkända bilar, flera där jag bytt fälgar och däck till annan än original. Men på besiktningen byr dom sig lika lite om det som om man har tonade blinkersglas, fel ET eller kör utan partikelfilter. Det dom inte vet… 

Oo=v=oO

Mattias Filander
              Deltagare

Inlägg av Mattias Filander på 2014-07-01 17:17

Om det nu blir 19 så kanske det blir det. Eller 40-profil. Vi får se. Fälgarna kommer som sagt dröja ett tag.

Oo=v=oO

Jonas Andersson
                Deltagare

Det blev ju kalas med novitec fjädrarna. Var iväg och köpte en nästan lika silvrig som din förra veckan och har också riktat in mig på sådana fjädrar. Men det verkar tyvärr vara lite längre leveranstid på dom nu. Beställde du direkt från tyskland?

Mattias Filander
                  Deltagare

Inlägg av Jonas Andersson på 2014-07-09 18:19

Det blev ju kalas med novitec fjädrarna. Var iväg och köpte en nästan lika silvrig som din förra veckan och har också riktat in mig på sådana fjädrar. Men det verkar tyvärr vara lite längre leveranstid på dom nu. Beställde du direkt från tyskland?

Jag beställde härifrån, på en onsdag, hade grejerna hos mig på fredagen. 

Det är lite pussel att byta på framvagnen utan att släppa på bärarmens infästning i chassiet. Men det går!

Oo=v=oO

Filip Wennergren
                    Deltagare

snyggt! kör på 19. på äldre bilar funkar inte så stort, varken kör- eller utseendemässigt tycker jag, men nya bilar är  ju oftast optimerade för 17 som reservhjul osv… så, ge järnet fille!

Alfalös för tillfället. Tidigare: GTV 916 75 3st 166 2st 155 5 st 164:or 5 st 156:or osv...

Björn Ek
                      Deltagare

Inlägg av Filip Wennergren på 2014-07-11 12:36

snyggt! kör på 19. på äldre bilar funkar inte så stort, varken kör- eller utseendemässigt tycker jag, men nya bilar är  ju oftast optimerade för 17 som reservhjul osv… så, ge järnet fille!

Om Dr Fälg säger det är det inget att snacka om! 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Jonas Andersson
                        Deltagare

Ok. Jag beställde direkt ifrån novitec men det finns inga där eller på alfisti förrens slutet på juli. Har beställt 19 tummare(inte novitec) och 235/35or också. Kan ju slänga upp några bilder någonstans när dom har åkt på.?

Mattias Filander
                          Deltagare

Inlägg av Jonas Andersson på 2014-07-11 19:00

Ok. Jag beställde direkt ifrån novitec men det finns inga där eller på alfisti förrens slutet på juli. Har beställt 19 tummare(inte novitec) och 235/35or också. Kan ju slänga upp några bilder någonstans när dom har åkt på.?

Gör gärna det! 🙂

Oo=v=oO

Jonas Andersson
                            Deltagare

Tjenare. Dröjde länge med fjädrarna men nu så. Slängde upp bilen på garaget så här finns några bilder med 19tummarna också. http://www.garaget.org/?car=364561

Ayhan Dizdar
                              Deltagare

Grattis till riktigt fint resultat. Blir alltid lika förvånad över hur mycket det gör för utseendet. 

Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.