Det tar i!!
Published by Niklas Karlsson Nord on
- Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 11 maj, 2016 kl. 15:39 av
Igino Cazzola.
-
FörfattareInlägg
-
9 maj, 2016 kl. 21:15 #31684
Niklas Karlsson Nord
DeltagareHej!
Har fått bra ordning på 75:an nu men sen jag bytte hjul till 195/55-15 så tar hjulen i lite fram men framförallt bak i sidokjolen när jag svänger, det lite värre på ena sidan…. Dessutom i gupp så tar det i mycket på förarsidan.
Har 30 stavar, ny dämpning och nya fjädrar bak som ska på och då ska den sänkas 30mm så antar det inte kommer att underlätta utan tvärtom. Hur löser man det smidigast? Har tänkt jag ska prova värma och försöka vika dem bakåt lite, någon som gjort detta eller har en bättre ide?
Vill helst inte kapa då bilen är i väldigt fint skick så skulle kännas tråkigt.
Niklas
Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS
10 maj, 2016 kl. 08:44 #31685Lars Persson
DeltagareVad har du för fälgar? Måste vara väldigt lågt Et dvs bredda mycket utåt
10 maj, 2016 kl. 10:12 #31686Niklas Karlsson Nord
DeltagareInlägg av Lars Persson på 2016-05-10 08:44
Vad har du för fälgar? Måste vara väldigt lågt Et dvs bredda mycket utåtCompomotive, minns inte ET, men de har ju inte varit speciellt ovanliga på 75:an…
Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS
10 maj, 2016 kl. 10:51 #31687Alberto Ferrante
DeltagareHar inte bredden på fälgen också en betydelse? Vissa modeller finns i flera dimensioner, både tummar, ET och bredden.
Alberto
10 maj, 2016 kl. 11:18 #31688Niklas Karlsson Nord
DeltagareJo absolut, men vill inte byta fälgar… Det måste väl gå att göra något med skärmkanterna? Ingen som provat värma?
Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS
10 maj, 2016 kl. 13:37 #31689Gustav Holmdahl
Deltagare195/55/15 är rätt smala däck till en 75. Går ju att åka i alla fall 205 om inte även 215 brett om man har rätt ET på fälgen.
Både fram och bak hjälper det en del om du fixar till så du får mer camber. Fram är det relativt enkelt genom att schimsa ut undre länkarm med brickor mellan länkarm och kaross. Bak får man såga och svetsa i Dedion, så det är lite pilligare.
Men kolla du vad du har för ET på fälgarna. Gissar att de flyttar ut centrum på däcket en hel del jämfört med original.
Giulia 20 Super
10 maj, 2016 kl. 13:47 #31690Dan-Erik Hansson
DeltagareTrist när däcken tar i. Du är dock inte ensam om detta fenomen, min 75a var ganska repig i hjulhusen.
Jag fick inte kläm på var det i i framkant men i bakkanten kan nedanstående kanske ge vägledning.Hur ser dina casterstag ut, har du kvar den svampiga bussningen i karossänden eller är de utbytta mot kulleden?
På min gamla 75:a fick 225/50-15 nästan plats. 205/50-15 (samma diameter som 195/55) fungerade utmärkt när den svampiga casterstagsbussningen var utbytt.
Det blir troligen bättre när du sänkt bilen. Börja INTE att massera skärmarna. Det man kan göra är att värma övre kanten på tröskelbreddaren som sticker upp i hjulhuset och trycka den bakåt mot tröskeln. Jag vill minnas att den gick ganska långt in i hjulhuset.
/Danne
F.d. challengeförare i GTV #4. Giulia Veloce -17 och 4C -16
10 maj, 2016 kl. 19:43 #31691Karl Sandler
DeltagareCompmotive i 15″ brukar vara 7″ breda och ha ET runt 28-32. 195/55/15 är ganska höga. 205/50/15 hade passat bättre. Skiljer nästan 1 cm i diameter mellan dom. Dock borde du få det att funka ändå med lite mer camber och rätt hjulvinklar. Du får lite mer camber när du sänker så inte alls säkert att problemet blir värre då. Jag har 225/45/16 på 8″ fälg med ET 30 fram på 75-an. De är egentligen lite höga, men tar inte i mycket.
10 maj, 2016 kl. 20:37 #31692Niklas Karlsson Nord
DeltagareInlägg av Gustav Holmdahl på 2016-05-10 13:37
195/55/15 är rätt smala däck till en 75. Går ju att åka i alla fall 205 om inte även 215 brett om man har rätt ET på fälgen.
Både fram och bak hjälper det en del om du fixar till så du får mer camber. Fram är det relativt enkelt genom att schimsa ut undre länkarm med brickor mellan länkarm och kaross. Bak får man såga och svetsa i Dedion, så det är lite pilligare.
Men kolla du vad du har för ET på fälgarna. Gissar att de flyttar ut centrum på däcket en hel del jämfört med original.
Tack för svar! Jag funderade på cambern, men vill inte gå loss dedionen bak.
Ska kika på det!
Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS
10 maj, 2016 kl. 20:42 #31693Niklas Karlsson Nord
DeltagareInlägg av Dan-Erik Hansson på 2016-05-10 13:47
Trist när däcken tar i. Du är dock inte ensam om detta fenomen, min 75a var ganska repig i hjulhusen.
Jag fick inte kläm på var det i i framkant men i bakkanten kan nedanstående kanske ge vägledning.Hur ser dina casterstag ut, har du kvar den svampiga bussningen i karossänden eller är de utbytta mot kulleden?
På min gamla 75:a fick 225/50-15 nästan plats. 205/50-15 (samma diameter som 195/55) fungerade utmärkt när den svampiga casterstagsbussningen var utbytt.
Det blir troligen bättre när du sänkt bilen. Börja INTE att massera skärmarna. Det man kan göra är att värma övre kanten på tröskelbreddaren som sticker upp i hjulhuset och trycka den bakåt mot tröskeln. Jag vill minnas att den gick ganska långt in i hjulhuset.
/Danne
Ska byta till kulleder samtidigt som jag ska montera allt annat tänkte jag. Ska ut på sjön några veckor men när jag kommer hem ska allt monteras!
Hoppas att problemet löser sig i samband med kullederna och sänkningen.
De var tröskelbreddarna jag menade, ska prova värma på dem på fredag då och se om de löser problemet något iaf tills jag fått ordning på resten!
Tack för bra svar!
Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS
10 maj, 2016 kl. 20:45 #31694Niklas Karlsson Nord
DeltagareInlägg av Karl Sandler på 2016-05-10 19:43
Compmotive i 15″ brukar vara 7″ breda och ha ET runt 28-32. 195/55/15 är ganska höga. 205/50/15 hade passat bättre. Skiljer nästan 1 cm i diameter mellan dom. Dock borde du få det att funka ändå med lite mer camber och rätt hjulvinklar. Du får lite mer camber när du sänker så inte alls säkert att problemet blir värre då. Jag har 225/45/16 på 8″ fälg med ET 30 fram på 75-an. De är egentligen lite höga, men tar inte i mycket.
Ja jag ångrar lite att jag inte körde på 205/50, velade länge mellan dem… Men tänkte inte på det kunde ta i då utan ville ha lite mer gummi för jag tänkte den kanske blir väldigt hårt med 30 stavar och massa poly och nya fjädrarna bak…
Ja just de, hoppas sänkningen blir till min fördel istället då!
Tack!!
Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS
11 maj, 2016 kl. 15:38 #31695Igino Cazzola
DeltagareInlägg av Niklas Karlsson Nord på 2016-05-10 20:45
…ville ha lite mer gummi för jag tänkte den kanske blir väldigt hårt med 30 stavar…Hårda fjädrar och mjuka däcksidor funkar dåligt (tvärtom funkar bättre).
Jag är fullständigt Räserskadad
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.