Diagnoskontakten i Spider 2001

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Diagnoskontakten i Spider 2001

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

Var finns diagnoskontakten i min Spider 2001?

Bilbesiktnigen hittar den inte och det har kommit förhandsinstruktioner om att, om det i deras papper ska finnas en diagnoskontakt och man inte hittar den, blir bilen underkänd.

Det gick bra idag, men nästa år blir det värre!! AR-Bil har sagt till mig att den skalll finnas på samma ställe som säkringarna, men besiktningsmannen hittade den inte.

Kan någon hjälpa mig

Stisse

Besar Jashanica
    Deltagare

Besiktningen skall väl inte kolla felkoder på en så gammal bil?

Gjorde de aldrig på min 156a eller 916 spider. 

Anyway det finns en under ratten till vänster, vid säkringarna, är en OBD utag men genom den når du inte bilens ECU. Genom den kan du kommunicera med airbag ecu bla.  

Sen finns det en 3-pin kontakt vid mittkonsolen, till vänster om fötterna på passagerar sidan, typ bakom den panelen som man stänger passagerar airbagen på.

Genom den kan du kommunicera med motorns ECU för att släcka koder etc. 

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Thomas Sjölin
    Deltagare

Kompetensen bland bilprovare idag är rent ut sagt tragisk. Precis som Besar säger ska inte en sådan kontroll göras på bilar tagna i bruk före 2002-01-01, eller 2004-01-01 om det är en Diesel. Att de inte har den kunskapen är bedrövlig. Får du den frågan igen för den bilen ska du genast be att få prata med stationschefen.

Martin Sipek
    Deltagare

Helt absurt, så besiktningen menar på allvar att om de har inkompetent personal som inte kan sitt jobb så har de rätt att underkänna en bil, då skulle I alla fall jag ställa till med ett jävla liv.

Alberto Ferrante
    Deltagare

Förvånade? Varför det? 

Man har klagat så mycket på kompetensbristen på de verkstäder som borde ha koll på de bilar de är auktoriserade för då kan man väl förvänta sig att besiktningspersonal inte kan alla tusen bilmodeller som rullar på våra vägar, eller? 

Jag skojar men tyvärr så tragiskt är verkligheten. 

Alberto

Martin Sipek
    Deltagare

Men det är väl en jättestor skillnad mellan verkstäder och besiktning. Jag menar, det är inte jag som efterfrågar en bilprovning utan det är staten som tvingar mig att åka dit mot min vilja och då måste de ta sitt ansvar och veta allt som krävs för att kunna göra den påtvingade besiktningen och inte underkänna min bil pga sin egen okunskap.

Bengt Svedberg
    Deltagare

Om din 2001:a är registrerad 2002 eller senare blir det OBD-avläsning på den.
    Det är transportstyrelsens regler och inget som en besiktningsman kan påverka.
    Kolla när första registrering är gjord på bilen.

Alberto Ferrante
    Deltagare

Om bilen har tillverkats enligt de normer som gällde 2001 och modellgodkännande datum är 2001 är det som borde gälla. eller?

Alberto

Bengt Svedberg
    Deltagare

Ja det tycker man men inte transportstyrelsen…..

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.