Diff GT 3,2 V6 24

Published by Frank Pino on

Forum Teknik Diff GT 3,2 V6 24

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Frank Pino
    Deltagare

Kan ett byte till en diff modell Quaife ATB eller Q2 göra att det sliter mindre i ratten vid gaspådrag. Mina klena små armar orkar inte hålla emot vid fullgas på de dåliga svenska vägarna Bilen är en GT 3,2 V6 24 -05.

Vad sitter i original?

Vad är det för skillnad mellan Q2 och Quaife ATB? Eller är det samma sak med olika namn? Se länk: http://autolusso.co.uk/performance/q2-differential.html

Alfapino

Gustav Holmdahl
      Deltagare

Ja, de tkommer hjälpa, mycket! Original är det en helt öppen diff, med andra ord kan ena hjulet stå still och det andra varva ur på sexan.

Vilken av de två som är bäst och vilken skillnad de tär kan jag tyvärr inte svara på. När Q2 diffen kom så var den grmt billig. Idag ligger de väl på ungefär samma som en Quaife.

Giulia 20 Super

Fredrik Persson
        Deltagare

Har själv en GT och har monterat in en Q2 diff i min bil.

Kan inte påstå att det gör så stor skillnad jämfört med original diffen på torra ojämna svenska vägar som man hade läst i olika forum.

Att gå från 18 till 17 tums hjul tycker jag ger större skillnad, vid blött väglag gör Q2 diffen större nytta.

Tror inte det är någon större skillnad mellan original Q2 diff och Quaife diffen, men vissa påstår att Quaifen är bättre. Vem vet.

Annledning till att jag monterade Q2 diff är för att undvika haveri, original diffen är känd för att gå sönder och slå hål på huset på växellådan.

Att tänka på när man kör med en Q2 diff i en 3.2 GT är att stänga av antispinn systemet, för elektroniken vet inte att en Q2 är monterad.

ABS programvarna bör också uppdateras så den vet att Q2 är monterad, annars kan bilen uppträda konstigt vid kraftiga inbromsningar.

Har själv inte gjort detta men jag vet om att den kan få konstiga ryck om man har otur vid inbromsning.  

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.