Diffad bakaxel 105-serie
Published by Robert Hultman on
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 16 maj, 2015 kl. 20:11 av Michael Gunnarson.
-
FörfattareInlägg
-
27 februari, 2014 kl. 23:08 #24168
Dags igen att blotta sin bottenlösa okunnighet.
Jag har en något diffus bild av hur en difrentialbroms fungerar. Och jag “vet” att det är bra för väghållningen, för det har man sagt till mig.
Om man har en sänkt och uppstyvad bertonecupé – är då en bakaxel med diffbroms en “bra att ha-grej” eller en “avgörande förbättring” eller…?
Finns det diffbromsar att köpa till en odiffad 105-bakaxel eller ska man leta efter en bättre begagnad bakaxel med diffbroms?Stockholm
28 februari, 2014 kl. 00:56 #24169Om det är “bra att ha” eller ett “måste” kan säkert diskuteras när det gäller en icke renodlad racebil. Alfaholics har iaf möjlighet att ta emot en påse pengar mot att de förser dig med en diffbroms som enligt dem själva gör skillnad:
http://www.alfaholics.com/2010/07/new-alfaholics-racing-differential-117
28 februari, 2014 kl. 08:25 #24170jag bytte till diffad bakaxel på min 1600 gtj för några år sen. I vardagskörning så är det ju ingen skillnad förutom om man nån gång får ett ryck och vill sätta nytt rekord i den lokala rondellen. Stor skillnad är det under de få varv jag kör på bana. Går bilen inte på bana och om man inte är fåfäng eller rejsar på allmänn väg kan man spara in den utgiften.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
28 februari, 2014 kl. 12:49 #24171Tack för svaren.
Även om det inte är en renodlad banbil jag har i tankarna så lär den väl hamna på banorna i alla fall, då och då. Det är väl ändå det som är meningen med att ha en bil 😉
En påse pengar alltså. Det är märkligt att det är lösningen på så många problem. Jag ska titta på Alfaholics-lösningen. (Jag fattade inte vid en första titt om de bygger om ens egen “klump” eller om man köper en helt ny). Den verkar trots allt billigare än de renoverade 2000-bakaxlar jag ser till salu.
Stockholm
28 februari, 2014 kl. 13:00 #24172Jag gillar KAAZ-diffarna: http://www.kaazusa.com/lsd_alfraromeo.html
Jag är fullständigt Räserskadad
1 mars, 2014 kl. 11:06 #24173En bakaxel med diffbroms till en 105 bil kostar väl närmre 10.000 idag. Men den gör bra nytta när man sänkt och styvat upp fjädringen eftersom bilen gärna vill åka på 3 hjul i kurvorna. Men innerhjulet bak i luften blir det inget bra utan diffbroms och gasen i botten…..
Alfaholics gör bra grejor tycker jag. Bra grejor är som regel inte dom billigaste tyvärr.
1 mars, 2014 kl. 13:52 #24174Inlägg av Igino Cazzola på 2014-02-28 13:00
Jag gillar KAAZ-diffarna: http://www.kaazusa.com/lsd_alfraromeo.html
Ser dessvärre ut att kräva en ännu större påse.
Stockholm
1 mars, 2014 kl. 20:59 #24175Inlägg av Robert Hultman på 2014-03-01 13:52
Inlägg av Igino Cazzola på 2014-02-28 13:00
Jag gillar KAAZ-diffarna: http://www.kaazusa.com/lsd_alfraromeo.html
Ser dessvärre ut att kräva en ännu större påse.
Här står det 750 GBP: http://www.docstoc.com/docs/37079165/Andaso-Kaaz-Limited-Slip-Differential-Price-List
Jag är fullständigt Räserskadad
16 maj, 2015 kl. 19:47 #24176Den här gamla tråden dök upp bland sökresultaten när jag gjorde en webbsökning på “väghållning alfa romeo 105”.
För den som till äventyrs undrat hur det slutade (det har väl iofs framgått på annat håll här på forumet) kan jag meddela att jag köpte en begagnad renoverad bakaxel till en 2000-bertone. Den har dock inte kommit på plats ännu.
Stockholm
16 maj, 2015 kl. 20:11 #24177Bra köp, kan bara intyga att det blir en grym skillnad om man åker lite bana emellanåt. När du ska dra på i utgångarna av kurvorna på 2:an så är diffbromsen skillnaden på en mycket lyckad dag på banan och en medioker.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.