DN om Giulia!
Published by Thomas Sjölin on
- Detta ämne har 35 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 22 november, 2016 kl. 09:07 av
Gustav Holmdahl.
-
FörfattareInlägg
-
1 november, 2016 kl. 12:24 #19532
Ännu en positiv test av en svensk tidning.
http://www.dn.se/motor/alfa-romeo-giulia-snygg-att-se-pa-underbar-att-kora/
1 november, 2016 kl. 21:40 #19533Överlag positiva tester såvitt jag kan se – det vore väl f*an om detta inte skulle kunna vara en vändning för märket. Å andra sidan har det ju legat i träda under lång tid ..
2 november, 2016 kl. 09:10 #19534Giulia är en sjukt bra bil. Var och provkörde 180hk diesel med automat i lördags. Bästa växellådan på marknaden! Jisses vad kvick den är i växlingarna! Sportchassiet med DNA ratten ställd i läge D är helt magiskt på kurviga vägar! En riktig körbil! Med bibehållen komfort!
Giulia 20 Super
2 november, 2016 kl. 16:24 #19535Skall bli intressant att följa försäljningsutvecklingen i Sverige. I Europa går det hyfsat bra och snart så kickar USA igång. Jag anar att det blir svårt i Sverige där Tyskligan dominerar samt att Volvo gjort en kanon-comeback. Hatten av för Volvo! Men hjärtat klappar för äkta körglädje paketerat i underskön “klädsel”. Om 3 månader så väntar himmelriket
Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019
2 november, 2016 kl. 17:51 #19536Inlägg av Ayhan Dizdar på 2016-11-02 16:24
Skall bli intressant att följa försäljningsutvecklingen i Sverige. I Europa går det hyfsat bra och snart så kickar USA igång. Jag anar att det blir svårt i Sverige där Tyskligan dominerar samt att Volvo gjort en kanon-comeback. Hatten av för Volvo! Men hjärtat klappar för äkta körglädje paketerat i underskön “klädsel”. Om 3 månader så väntar himmelriket
Precis,…….om 3 månader så…..???
Nihat Dizdar
7 november, 2016 kl. 10:03 #19537Nu är fyrhjulsdrivna Veloce beställningsbar!
Exempel på standardutustning: Frontkollisionavarnare och automatisk nödbroms, Filbytesvarnare, IBS bromssystem, sportsäten med läderklädsel, 6-vägs elmanövrerad förar-och passagerarstol, manuell dynförlängning förar – och passagerarstol, 18″ lättmetallfälgar, 25 W Bi-Xenon, svarta bromsok, 7″ TFT färgskärm, farthållare, Alfa Connect infotainmentsystem med 6,5″ skärm Bluetooth, åtta högtalare och Rotary pad.
Giulia 2,2 210 hk ATX Veloce Diesel 405 000 kr
Giulia 2.0 280 hk ATX Veloce Bensin 415 000 kr (ej beställnigsbar ännu).
7 november, 2016 kl. 18:17 #19538Det känns som rätt bra pris. Känns som att det är mer värt att köpa dessa än en vanlig super. Vad är prestandan med 210hk diesel?
7 november, 2016 kl. 19:42 #19539Frågan är väl hur mycket extra man “måste” lägga på utrustning på en Veloce. Finns ju i princip inte en enda Super på blocket som inte har extra grejer för 50-100k. Slutpriset på en Veloce hamnar säkert närmare en halv mille när man är klar.
210hk diesel gör iallafall 0-100 km/h på 6.8 sekunder och toppar 235 km/h.
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
7 november, 2016 kl. 20:35 #19540En Super 200hk bensin med lite utrustning går fint att klämma in i 7,5 basbelopp(tjänstebil). En Veloce är nog kört om man inte får väldigt vidlyftiga rabatter eller har en snäll chef.
Har försökt bena ut hur utrustningslistan ska se ut för min beställning för att komma ner i 7,5 basbelopp. Vilka tillbehör “måste” man ha? Vilka kan man skippa? Svåra val och grava I-landsproblem.
Skall be om en offert på en Veloce 280, men inser att den blir för dyr, tyvärr.
Det justerbara chassiet tex var VÄLDIGT trevligt. Men dyrt, tyvärr…
Giulia 20 Super
7 november, 2016 kl. 23:00 #19541Är det någon som sett en aktuell prislista med tillval för Veloce? Prislistan på alfaromeo.se är från september och har förstås inte Velocen med.
Går det så går det...
8 november, 2016 kl. 09:38 #19542Inlägg av Sune Karlsson på 2016-11-07 23:00
Är det någon som sett en aktuell prislista med tillval för Veloce? Prislistan på alfaromeo.se är från september och har förstås inte Velocen med.
Inte ännu..
Jag vet att det kommer ett
“Luxury pack” Med 8-vägs elmanövrerade framsäten (minne på förarstol)
läderklädsel i brun, röd, svart eller beige, paneler i ek eller valnöt,
“lyxigare” läderklädd ratt, läderklädd instrumentpanel och övre dörrpaneler
för 22 500 kr.
Jag ser fram mot dessa stolar, då
standardstolarna, av vissa, har fått lite kritik för sitt bristande lårstöd.
Giulian kommer också som 180 hk
mljöbil.
”Giulia ECO – Advanced
Efficiency 180 hk 2,2
Turbo Diesel motorn med automatlåda finns även tillgänglig som Advanced
Efficiency och ger extraordinära resultat i form av prestanda,
bränsleförbrukning och emissionsnivå: 6,8 s 0-100 km/h, 3,8 l/100km i blandad
förbrukning och endast 99 g/km Co2 vilket i kombination med tjänstevikten klassas
som miljöbil i Sverige.
Giulia Advanced Efficiency har
förutom 16″ fälgar, en reducerad karosshöjd (5 mm) till 1431 mm. Detta i
kombination med bland annat olika tekniska anpassningar såsom lågtrycks EGR
(Exhaust Gas Recirculation), Air to water intercooler och specifik utväxling
gör att man når det låga C02 värdet.”
8 november, 2016 kl. 18:52 #19543Var nere och pratade med säljaren idag ang Giulia. Alfa har fått till en sjuhelsikes bil, helt klart, men även en sjuhelsikes krånglig och otydlig lista vad gäller extrautrustning, paket mm. Det är inte lätt att läsa sig till vad som faktiskt ingår i de olika stegen. Sen att det tillkommer avgifter för tex en Super för att man MÅSTE välja till vissa tillval om man väljer en sådan. Sen kräver en massa paket en massa andra tillval, vilket tyvärr diskvalificerar dem. Ja ja, har begärt in en offert med hjälp av väldigt vänliga säljare, men det är trist att det skall vara så svårt att hitta och förstå infon som köpare.
Jag förstår att Alfa Sverige inte har råd att satsa de pengarna på en online-konfigurator som de stora märkena har. Men att lägga ut vettig information som är lätt att hitta och förstå måste de ju prioritera om de vill sälja bilar?! Tur det finns några välvilliga säljare som vill hjälpa till. Annars blir det inte många Alfor sålda…
Giulia 20 Super
8 november, 2016 kl. 20:50 #19544Inlägg av Gustav Holmdahl på 2016-11-08 18:52
Var nere och pratade med säljaren idag ang Giulia. Alfa har fått till en sjuhelsikes bil, helt klart, men även en sjuhelsikes krånglig och otydlig lista vad gäller extrautrustning, paket mm. Det är inte lätt att läsa sig till vad som faktiskt ingår i de olika stegen. Sen att det tillkommer avgifter för tex en Super för att man MÅSTE välja till vissa tillval om man väljer en sådan. Sen kräver en massa paket en massa andra tillval, vilket tyvärr diskvalificerar dem. Ja ja, har begärt in en offert med hjälp av väldigt vänliga säljare, men det är trist att det skall vara så svårt att hitta och förstå infon som köpare.
Jag förstår att Alfa Sverige inte har råd att satsa de pengarna på en online-konfigurator som de stora märkena har. Men att lägga ut vettig information som är lätt att hitta och förstå måste de ju prioritera om de vill sälja bilar?! Tur det finns några välvilliga säljare som vill hjälpa till. Annars blir det inte många Alfor sålda…
FCA Sverige kontaktade mig för ett tag sedan då jag undrade varför konfiguratorn inte fanns på svenska sidan. De bekräftade att konfiguratorn skall vara klar och tillgänglig på hemsidan alfaromeo.se någon gång under slutet av året så det uppfattar jag som December.
De har faktiskt ringt mig var gång jag skickat en fråga via hemsidan. Toppen tycker jag!
Nihat Dizdar
8 november, 2016 kl. 20:58 #19545Konfiguratorn borde varit klar när Giulia lanserades. Samma gäller broschyrer där man bara kunde få en med QV. Dåligt. Hur mycket reklam ser man?
8 november, 2016 kl. 22:50 #19546Inlägg av Peter Braun på 2016-11-08 20:58
Konfiguratorn borde varit klar när Giulia lanserades. Samma gäller broschyrer där man bara kunde få en med QV. Dåligt. Hur mycket reklam ser man?
Självklart skulle konfiguratorn varit klar från början. Broschyrer har de verkligen inte heller slösat med. Kom själv över “sista” exet hos en handlare utav tre som jag besökt. Vad gäller reklam så är det i stort sett obefintligt. Det var faktiskt en av frågorna jag ställde till FCA och svaret var att man satsar på att synas på sociala medier! Måste säga att det är lite skralt när man nu ståtar med en av marknadens skarpaste mellanklassbilar. Guldläge för en god start att bättra på försäljningsstatistiken.
För övrigt har AMS i senaste numret en test mellan Audi A4, BMW 420, Jaguar XE och Giulia 180hk diesel. Giulia får hyfsat bra kommentarer och mycket vill ha faktor men en tydlig tvekan när man verkligen skall välja. Dessutom en del märkliga kommentarer kring den rappa styrningen och chassit. Märkligt också att man valt en manuell bil när samtliga övriga är automat??? Intressant är att Jaguar höjs till skyarna när de i nybilslistan får betyget 3 och Giulia får 4,5!? Audi vinner klart men det var väl ganska väntat.
Att sedan Audi precis i söndags avslöjats med att manipulera styrprogrammet till automatväxellådor, både på dieslar och bensinare, likt styrprogrammen för motorerna är ju inget annat än SKANDAL. Tycker kanske motorpressen skulle ställa dessa fuskare lite mot väggen än vad de har gjort så här långt. Jag har själv testat detta i diskussion med handlare för dessa märken och det kan jag säga är ganska skamsna återförsäljare som har svårt att försvara märket.
Nihat Dizdar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.