DN om Giulia!
Published by Thomas Sjölin on
- Detta ämne har 35 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 22 november, 2016 kl. 09:07 av
Gustav Holmdahl.
-
FörfattareInlägg
-
14 november, 2016 kl. 20:00 #19562
Inlägg av Nihat Dizdar på 2016-11-11 18:44
Inlägg av Gabriel Eriksson på 2016-11-10 21:29
Inlägg av Nihat Dizdar på 2016-11-10 21:12
Precis som AMS så jämför de en manuell Giulia mot övriga med automat. Mycket märkligt! Dessutom har båda tidningar missat att det är 3år/4500mil fri service på Giulia så att ekonomijämförelsen blir felaktig. Man undrar ju hur de kan missa sådant?
Frågan som uppstår är ju såklart hur tidningarna får tag i testbilarna. Man kan väl anta att generalagenten står för dom? Infon om service m.m. lär ju högst troligt komma från generalagenten med…
Har skickat en påpekan till TV. Ska bli intressant och se svaret. Återkommer när jag får det.
Idag fick jag svar från TV och mycket riktigt som någon påpekat så fick de bara tillgång till en manuellt växlad Giulia vid tillfället. Likaså informerades de om servicekostnader för år 1, 2 och 3 då det vid tillfället heller ej var fastställt att Giulia skall få fri 3 års service alt. 4500mil. Ekonomikalkylen kommer då bli likvärdig Audi och BMW var TV’s kommentar till detta.
Med anledning av detta har jag bett dem korrigera ekonomikalkylen tills nästa nummer av TV för att bilden skall bli rättvis. Rimligtvis placerar den sig då bättre i totalpoängen och slutbedömningen. Viktigt att alla läsare får en korrekt bild tycker jag!
Får då se om de följer upp detta enligt min begäran till nästa nummer.Nihat Dizdar
14 november, 2016 kl. 20:49 #19563Undrar hur många manuella bilar som säljs i den här klassen? Under 10% skulle jag nästan gissa på om man jämför med “tyskarna”. Alfa Romeo har mer eller mindre bestämt att det är automat som gäller när bensinarna inte ens kommer manuella, och man har dessutom en automatlåda som ska vara riktigt bra.
Ändå lämnar man ut manuella bilar till tidningstester. Men hur kan man komma på att det är en bra idé egentligen?
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
14 november, 2016 kl. 21:31 #19564Inlägg av Gabriel Eriksson på 2016-11-14 20:49
Undrar hur många manuella bilar som säljs i den här klassen? Under 10% skulle jag nästan gissa på om man jämför med “tyskarna”. Alfa Romeo har mer eller mindre bestämt att det är automat som gäller när bensinarna inte ens kommer manuella, och man har dessutom en automatlåda som ska vara riktigt bra.
Ändå lämnar man ut manuella bilar till tidningstester. Men hur kan man komma på att det är en bra idé egentligen?
Verkligen en bra fråga. Tycker tyvärr dom har otur lite väl ofta när dom tänker. Att dom dessutom inte gett ut tydlig info om garantierna är synd och kan kosta en och annan potentiell köpare…Teknikens Värld har ju trots allt en del läsare.
14 november, 2016 kl. 21:35 #19565Inlägg av Nihat Dizdar på 2016-11-14 20:00
Inlägg av Nihat Dizdar på 2016-11-11 18:44
Inlägg av Gabriel Eriksson på 2016-11-10 21:29
Inlägg av Nihat Dizdar på 2016-11-10 21:12
Precis som AMS så jämför de en manuell Giulia mot övriga med automat. Mycket märkligt! Dessutom har båda tidningar missat att det är 3år/4500mil fri service på Giulia så att ekonomijämförelsen blir felaktig. Man undrar ju hur de kan missa sådant?
Frågan som uppstår är ju såklart hur tidningarna får tag i testbilarna. Man kan väl anta att generalagenten står för dom? Infon om service m.m. lär ju högst troligt komma från generalagenten med…
Har skickat en påpekan till TV. Ska bli intressant och se svaret. Återkommer när jag får det.
Idag fick jag svar från TV och mycket riktigt som någon påpekat så fick de bara tillgång till en manuellt växlad Giulia vid tillfället. Likaså informerades de om servicekostnader för år 1, 2 och 3 då det vid tillfället heller ej var fastställt att Giulia skall få fri 3 års service alt. 4500mil. Ekonomikalkylen kommer då bli likvärdig Audi och BMW var TV’s kommentar till detta.
Med anledning av detta har jag bett dem korrigera ekonomikalkylen tills nästa nummer av TV för att bilden skall bli rättvis. Rimligtvis placerar den sig då bättre i totalpoängen och slutbedömningen. Viktigt att alla läsare får en korrekt bild tycker jag!
Får då se om de följer upp detta enligt min begäran till nästa nummer.
Tre års fri service har ju varit med i de allra första annonserna när man kunde förbeställa Giulia så det har varit klart länge. Så gammalt är väl knappast testet. Låter som en dålig ursäkt tycker jag.
21 november, 2016 kl. 15:52 #19566TV har en märklig inställning till många saker. De påstår sig gilla Alfa, och några har t o m ägt ett antal. Men ändå får man en känsla av att de inte riktigt vet vad de gör. Fast det är inte bara Alfa som får konstiga omdömen. Det är ständiga jämförelser mellan äpplen och päron i deras tester. För 15 år sen var TV en trovärdig tidning men nu verkar det mest handla om vem som får till den “roligaste” kommentaren i texterna.
22 november, 2016 kl. 09:07 #19567Det är tyvärr en hel del rena faktafel i Teknikens Världs test. Bla service som vi varit inne på tidigare. Att Giulia inte går att få med adaptiv farthållare stämmer inte heller. Sen kan man tycka att det är lite slarvigt av FCA att inte leverera rätt info till tidningen. Eller är det helt enkelt en bunte värdelösa journalister?
Att de gillar att åka tråkiga tyska bilar är uppenbart…
Giulia 20 Super
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.