Dörrar och kyla

Published by Michael Laajanen on

Forum Allmänt Dörrar och kyla

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Michael Laajanen
    Deltagare

Hej

Nu när vinter kommit så blev jag glatt imponerad av värmen i Giuliettan, något har hänt där nere

Men… dörrlåsen är tydligen konstruerade av samma grupp som i Alfetta och 164, dvs dörrarna går ej i lås vid vinterväder helt otroligt men föga förvånande

Finns det någon känd fix, och då menar jag inte låsolja utan en riktig fix eller måste man fortsätta att lära sig leva med att Alfa inte kan konstruera dörrlås?

Michael Laajanen

Göran Eriksson
      Deltagare

Låter märkligt, låsen fungerar utmärkt både på 159:an och Mito:n. Detta trots att bilarna står ute året runt.

På 75:an och 164:an brukar det hjälpa att spraya 5:56 i låsen

Jan Andersson
        Deltagare

Men är detta verkigen ett problem som bara drabbar Alfa? Vår V70 -00 som vi hade under många är där frös både dörrar och hantag, På Volvo 240 frös dörrar och lås på samma sätt som på min 75:a. Nu har jag en Giuletta. Där är det ibland svårt att öppna bakdörren som fryser i listen. Men det är flera resor värre på den Opel Vectra som jag har också. Dörrarna fryser så hårt så jag trodde först de hade gått i baklås.

janne

Michael Laajanen
          Deltagare

Inlägg av Göran Eriksson på 2018-02-04 15:01

Låter märkligt, låsen fungerar utmärkt både på 159:an och Mito:n. Detta trots att bilarna står ute året runt.

På 75:an och 164:an brukar det hjälpa att spraya 5:56 i låsen

Märkligt nja
            Vart bor du om jag får fråga, jag befinner mig i 08 och det är knappt kallt här däremot fuktigt?

Michael Laajanen

Michael Laajanen
            Deltagare

Inlägg av Jan Andersson på 2018-02-04 17:05

Men är detta verkigen ett problem som bara drabbar Alfa? Vår V70 -00 som vi hade under många är där frös både dörrar och hantag, På Volvo 240 frös dörrar och lås på samma sätt som på min 75:a. Nu har jag en Giuletta. Där är det ibland svårt att öppna bakdörren som fryser i listen. Men det är flera resor värre på den Opel Vectra som jag har också. Dörrarna fryser så hårt så jag trodde först de hade gått i baklås.

Alla bilar kan såklart drabbas men inte på det sättet skulle jag vilja påstå, Alfas dörrar går ej att stänga andra bilars dörrar kan vara svåra att få upp.

Michael Laajanen

Kört Alfa i 38år… året runt i norra Sverige och har inte upplevt några större problem med dörrar-lås.
              Bilarna har stått utomhus. Men de har alla varit utrustade med både motor & kupevärmare.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Göran Eriksson
              Deltagare

Bor i södra Småland och har väldigt varierande vintrar här, allt från + grader och barmark till -25. Har upplevt samma problem som du med de äldre Alforna men inget med de nya. Var orolig för Mito:n där rutorna måste gå ner ca 1 cm för att det ska gå att öppna dörrarna, men inte haft problem där heller. 164:an är däremot hopplös och kräver kupévärmare både för att komma in i bilen och kunna stänga dörrarna när man väl gjort det.

Thomas Sjölin
                Deltagare

Inlägg av Christer Andersson på 2018-02-05 01:50

Kört Alfa i 38år… året runt i norra Sverige och har inte upplevt några större problem med dörrar-lås.

Bilarna har stått utomhus. Men de har alla varit utrustade med både motor & kupevärmare.

Jag hade ständiga problem med att jag inte kunde stänga dörren på 75an när det började bli under -20. Var många gånger jag fick hålla i dörren tills det blivit tillräckligt varmt i kupén. Jag hade visserligen varken motor- eller kupévärmare, bara den där eländiga bensinvärmaren som aldrig fungerade när den behövdes som bäst.

L-G Westling
                  Deltagare

Vår Giulietta (1750)står ute i ur och skur, dörrarna + lås fungerar utmärkt, har aldrig frusit. Däremot har motorlampan tänds någon gång när det varit svinkallt, jag tror det beror på motorvärmaren, det självläker efter ett tag. 

lgw

Stefan Atterhall
                    Moderator

Ett bra första steg är att man efter ha tvättat bilen blåsa rent och smörja dörrlåsen. Det är fukten i allt gegg och skit som fryser.

WD40 är en typisk mirakelmedicin, som också funkar bra att applicera på dörrlisterna för att undvika att de fryser fast i motparten när det är kallt och fuktigt.

I/utanför garaget:
                      - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
                      - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
                      - 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
                      - Sprint Veloce 1.7 8V -87
                      - Alfasud TI 1.7 8V -78

Alice Havlickova
                      Deltagare

Jag kör min Giulietta hela året på “bästkusten” och har inga problem med dörrar som inte går att stänga/låsa. Dock har jag upplevt liknade fenomen med mina 75:or för en herrans massa år sedan. Värme var den bästa lösningen på den tiden.  Men ibland var det tom så illa att inget funkade och man fick åka och hålla dörren under körningen. Tur nog var detta i den värmlänska ödebygden med lite trafik och få poliser.

Hoppas det löser sig!

Frank Pino
                        Deltagare

Inlägg av Michael Laajanen på 2018-02-04 10:28

Hej

Nu när vinter kommit så blev jag glatt imponerad av värmen i Giuliettan, något har hänt där nere

Men… dörrlåsen är tydligen konstruerade av samma grupp som i Alfetta och 164, dvs dörrarna går ej i lås vid vinterväder helt otroligt men föga förvånande

Finns det någon känd fix, och då menar jag inte låsolja utan en riktig fix eller måste man fortsätta att lära sig leva med att Alfa inte kan konstruera dörrlås?

Hade samma problem med mina 75or och 164or (nu förtiden slipper mina Alfor stå utomhus längre tider, men det är säkert samma problem med dem). Det enda som hjälpte i långa loppet var att montera bort låskistorna från dörrarna, rengöra bort originalfettet noggrant, med fördel ultraljud och värme, återsmörja med lättflytande medel, helst innehållande teflon. Hade tillgång till ett bra smörjmedel på den tiden som jag inte minns namnet på, dyrt var det, men bra! Förklarar du problemet för en bra låssmed så har säkert ett bra medel.

Alfapino

Per Jogfors
                          Deltagare

Giuliettan sammanlagt mer än 10 000 mil. Jag förstår din problemformulering. Två problem kan uppstå utifrån mina erfarenheter:

1: På framdörrarna kan handtagen fastna  och inte fjädra tillbaka. Ovanligt, men  har hänt mig ett par gånger. Det brukar räcka med att röra handtaget fram och tillbaka några gånger.

2: Ett vanligare “fel” är att smältvatten/snö/is samlas i nedre delen av bakre handtaget. Blir det för mycket uppstår problem. Här måste man vara noggrann och hålla rent.

Som flera skriver i tråden är detta vad man får räkna med i detta kalla land. Jag upplever ovanstående problem lika besvärande som tyskbilen som står med kupévärmare. Här uppstår problem av en annan karaktär. M.a.o. är det vädret det är fel på och inte bilen…

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.