DPF cleaning alfa 159

Published by Nusret Ljevo on

Forum Teknik DPF cleaning alfa 159

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Nusret Ljevo
    Deltagare

Sedan jag köpte min 159 2.0 från 2011 i februari i år fick jag idag meddelande DPF cleaning keep vehicle moving.Detta hände 3 eller 4 gånger under ett år ungefär.Jag kör mest stadskörning i Göteborg kanske typ 70%.När detta inträffar så kör jag ut på motorvägen typ 10 min medan cleaning gör sitt jobb och lampan släcks igen.Alla bilar har inte den funktion så att det rengörs själv partikelfilter,utan måste de gå till verkstad för att rengöra eller i värsta fall byta partikelfilter.Jag hörde man kan köpa nån vätska som man häler in i bränsletank som rengör partikelfilter eller nåt typ.Hur har ni gjort på era bilar när det gäller partikelfilter rengörning?

Michael Karlsson
    Deltagare

på 159 så sköter systemet detta själv. den mäter trycket  innan o efter dpf .o när trycket har en stor skillnad så sätter den igång ö rengör .andra bilar kan ibland bara ha  en funktion som går på miltal eller bara tid. på min 159 blev det så att dpfn brann upp o antände underredet samt brände av elkablar samt bromswirar. som tur kom jag till jobbet där chefen såg min bil o hämtade brandsläckaren .men som du säger korta turer gör väl att det blir fortare skitigt i dpfn

lycka till  micke

northhammer

Håkan Petersson
    Deltagare

Tycker att min gör det väldigt ofta, c:a 10 mil mellan rengöring. Någon som har rengörning lika ofta?

Nusret Ljevo
    Deltagare

Alltså 159or har inbyggt rengöringssystem.Vissa fordonstillverkare utrustar sina dieselmotorer med ett inbyggt regenereringssystem med en separat tank som innehåller ett additiv som automatiskt tillförs till dieseln för att rengöra sotningsfiltret.Jag undrar om kan själv fylla på med vätskan i den separata tanken om det tar slut?

Nusret Ljevo
    Deltagare

Som sagt det hände mig typ 4 gånger sedan jag köpte bilen i februari i år,så jag tycker att det är normalt när man kör stadskörning det mesta.

Nusret Ljevo
    Deltagare
    Filip Norén
    Deltagare

Wynn’s DPF-vätska på svart flaska (den lila är för kontinuerligt underhåll) har gjort underverk för många och flera kunder har kommenterat att det känts som om bilen blev sig själv igen. Kostar ett par hundra men det är det värt!

Det är normalt att moderna partikelfilter regenererar på egen hand, men det händer sällan i stadstrafik pga för låg temp. Dock brukar dem inte säga till utan göra det i det tysta. Kruxet är att filtret inte kan rengöra sig själv helt och hållet och “bästa-nivån” för hur bra det blir kommer att flyttas uppåt (försämras) ju äldre och slitnare filtret blir. 

GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring

Henrik Lindgren
    Deltagare

Korta sträckor inne i stan är rena döden för partikelfilter. MEn den där lampan verkar vara lite olika om den finns eller inte. På våran förra fanns den inte , inte heller på den nya. Vi märker det bara på att bränsleförbrukningen sticker i höjden.

Nusret Ljevo
    Deltagare

Inlägg av Filip Norén på 2014-11-18 23:38

Wynn’s DPF-vätska på svart flaska (den lila är för kontinuerligt underhåll) har gjort underverk för många och flera kunder har kommenterat att det känts som om bilen blev sig själv igen. Kostar ett par hundra men det är det värt!

Det är normalt att moderna partikelfilter regenererar på egen hand, men det händer sällan i stadstrafik pga för låg temp. Dock brukar dem inte säga till utan göra det i det tysta. Kruxet är att filtret inte kan rengöra sig själv helt och hållet och “bästa-nivån” för hur bra det blir kommer att flyttas uppåt (försämras) ju äldre och slitnare filtret blir. 

Menar du den wynn´s flaska,men den är inte svart.

http://www.wynnsbutiken.com/diesel-partikelfilter-rengoring-diesel-particulate-filter-cleaner/290-0

Nusret Ljevo
    Deltagare

Så här ser det ut.

Kenneth Larsson
    Deltagare

Inlägg av nusret ljevo på 2014-11-18 20:30

Alltså 159or har inbyggt rengöringssystem.Vissa fordonstillverkare utrustar sina dieselmotorer med ett inbyggt regenereringssystem med en separat tank som innehåller ett additiv som automatiskt tillförs till dieseln för att rengöra sotningsfiltret.Jag undrar om kan själv fylla på med vätskan i den separata tanken om det tar slut?

Jag undrar om du inte förväxlar det hela med de nyaste dieselbilarna som har ännu hårdare avgaskrav än avd som finns på 159’orna. Då finns det en extra vätska kallad “AD Blue” eller liknande som behövs för att få bort NOx i avgaserna i ett extra steg i avgasssytemet. Den vätskan är typ några % av bränslemängden (eller mindre om man har mycket EGR i motormappningen). 

DPF filtret blir nedsmutsat med sot från motorn i körning. Detta bränns sedan bort i regenreringsfasen som initieras av en tryckmätning före och efter DPF. Om tryckskillnaden är för stor anses filtret vara nedsmutsat och bilen försöker bränna rent det. Typiskt sker detta vid hög effekt i motorn då mycket värme finns att tillgå (typ motorväg) och det tar en stund att köra genom denna renbränning. Sotet och oljeresterna bränns rent med hög värme (över 5-600 grader i filtret) och omvandlas till aska. Askan kan man INTE bli av med på naturligt sätt då det stannar i filtret. Det behöver man blåsa eller tvätta bort. DVS när bilen blir “gammal” behöver filtret rensas. Man kan ju även kanske vända hela kalaset på bilen och låta tryckgivarna byta plats då filtret är symmetriskt rent mekaniskt inne i burken? Och då blåser man ju ur skiten!

På min bil testade jag av nyfikenhet att köra så kallad “Forcerad regenerering” med hjälp av diagnosmjukvara (ECUScan) och det var spännade som attan!  Kylvattnet måste vara driftvarmt innan man kan köra det och bilen står på tomgång då det startas från PC’n. 

3000 rpm ett bra tag och då ser man hur värmen rusar uppåt i DPF och jag tyckte det blev så varmt så jag tog fram trädgårdsslangen för att börja vattna runt bilen! Efter ett bra tag (kanske 10 min) så börjar själva renbränningen och bilen bara eldar på med motron på upp kring 3500 rpm. Efter en ganska lång stund är det hela klart och man har omvandlat sot och oljerester till aska. 

Min har gått perfekt både före och efter detta!

Man ska vara jäkla försiktig med oljenivån och INTE ha för mycket olja då det pressas ut i avgassystemet och sabbar DPF

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.