DPF lampa lyser ej under rengöring?

Published by Rickard Tomassone on

Forum Teknik DPF lampa lyser ej under rengöring?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30818

    Har en Giulietta 2.0 JTDm -12. Partikelfiltret bränns ju ur då och då (bilen går lite sämre o så luktar det bränt ett tag).
    Men ska inte gula lampan för “rengör dpf” tändas under processen? Har aldrig sett den tändas på min. Vet att Fiat bilarna på förra jobbet med 2.0 JTDm motorn alltid tändes och manade till att fortsätta köra så rengöringings processen kunde fullföljas.
    Utan den lampan så har man svårt att veta att dpf blir ordentligt ren.
    Hur är det för er andra Giulietta Jtdm ägare? Lyser lampan under rengörings processen? Ska den inte lysa?

    #30819
    Henrik Lindgren
    Deltagare

    Nej det gör den inte . Allt beror på vart bilen är såld (land). Ingen av våra Dieslar som är Svensksålda tänder lampan.  Man ser det bara på förbrukningen som går upp rätt mycket.

     

    //Henrik

    #30820

    Tycker jag är lite märkligt. Risken ökar ju att filtret sätter igen då. Lampan finns ju där. Borde gå att aktivera via verkstad? O andra sidan dumt att den är gul. Många tror nog att nåt är fel. Kanske därför den är urkopplad?

    #30821
    Rickard Bergh
    Deltagare

    Inlägg av Rickard Tomassone på 2016-01-22 21:00

    Tycker jag är lite märkligt. Risken ökar ju att filtret sätter igen då. Lampan finns ju där. Borde gå att aktivera via verkstad? O andra sidan dumt att den är gul. Många tror nog att nåt är fel. Kanske därför den är urkopplad?

    nejs det är inte något fel. lampan är inte urkopplad. hade den varit röd så hade det varit något fel. 
    det ska vara så. när den tänds för dig så är det för att indikera att det är fullt i DPF och att den inte har kunnat göra renegeringarna som den ska. 
    så länge den är släckt så ska du inte oroa dig, så länge du kör enligt förutsättningarna för renegering så är det ok. bara köra i statskörning så är det inget bra. man måste isåfall ut på motorväg och hålla jämn hastighet i ex antal minuter för att den ska bränna ur filtret.  läs i din instruktions bok om lampan och även om hur det är när bilen gör renegeringarna av partikelfiltret..   

    lampan går inte att aktivera hos verkstad så den lyser hela tiden när det görs renegering… den funktionen finns inte i Witech datorn. som är alfa och fiats diagnos utrustning.  jag jobbar nämligen på auktoriserad verkstad för alfa och har jobbat med detta märke så länge jag minns. haft egen verkstad med där jag inriktade mig på just alfa romeo..   

    så lampa släckt. allt ok.

    Rickard

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #30822

    Okidok. Tycker ändå det vore bra att veta att rengöringsprocessen är igång och avslutats innan jag stänger av motorn. När DPF är helt igensatt är det ju försent. Eller har man då en sista chans att bränna ur filtret? Vet att Fiatbilarna på jobbet bara gick på inhägnat område där max 50 km/h rådde. Inte helt optimalt mao. Jag får ägna mig åt ren nöjesåka emellanåt nu då när jag oftast kör korta sträckor. Inte mig emot 

    #30823
    Pär Albrektsson
    Deltagare

    Nej då, det är inte för sent! Efter förra veckans många kallstarter (-16 grader) och kortkörningar mellan hotell och arbetsplats indikerade min bil att partikelfiltret var igensatt. På fredagens hemresa blev det äntligen lite rejäl körsträcka och tempo så efter ett par mil var filtret rensat och indikeringen borta.
    Väl hemma kopplade jag in datorn för att se att det inte låg några felkoder kvar inför besiktningen denna veckan, det gjorde det inte. Såg i datorn att filtret mycket riktigt rengorts på vägen hem och att filtert nu hade en fyllnadsgrad på 65% vilket datorn mjukvaran tycker är normalt. När jag ändå var ansluten kunde jag inte hålla fingrarna i styr utan passade jag på att göra en forcerad rengöring via mjukvaran vilket resulterade i att motorn körs på ca 3500 rpm under 10-15 minuter och det blir varmt som f-n, ca 650 grader indikerades i filtret om jag minns rätt. Garageuppfarten blev i alla fall isfri under bilen… (Ett alternativ till snöskottning?) Efter denna manöver var fyllnadsgraden 66% så det blev inte bättre än under den automatiska rengöringen under körning.

    Nu ska pärlan få nya fjädrar bak (har gått av) och ett nytt hjullager vänster fram, tror och hoppas att jag snart kommit igenom alla modelltypiska fel men varje tjänste- och privatturr är fortfarande ett stort nöje!

    Non porto gioielli li guido...

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.