Drömbilsemester 2017
Published by Anders Eriksson on
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 7 december, 2016 kl. 08:28 av
Paul Svedunger.
-
FörfattareInlägg
-
1 december, 2016 kl. 09:50 #19647
Såhär mitt i det kalla och tråkiga vintern känns det bra att drömma om sol å värme, gasglada bilar och vackra vägar!!
jag har någon ide om att ägna en vecka i sommar åt bilkörningbara njuta för det egna välbefinnandet….! tyvärr ingen Alfa längre, men nåt annat som brummar och knuffar på ganska bra
Så: Norge är ju kul!! Har åkt MC där, trollstigen…. jaja, check! funderar på NordNorge, enligt bilder verkar det ju jättemysigt där. Vackra landskap, svepande vägar och midnattssol!!!
Eller skåne?? Har aldrig varit på semester där.. verkar finnas mängder av underbara vägar!!
Eller….. om man skulle… Stelviopassetutsedd av TopGear-trion till världens nånting.. väg!!! verkar helt underbar!! Och som av en slump, ligger ju Nürburgring på vägen dit
Det jag tänker!! Låt oss skapa en drömtråd! Fyll på med tips, ideer och drömmar!! Platser vi varit på. Platser vi drömmer om. Platser vi bara hört rykten om. Det gemensamma är drömmen om en underbar bilsemester
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
1 december, 2016 kl. 11:14 #19648Har checkat av Stelviopasset, Nordschleife, Trollstigen, Nord-norge(och resten av Norge) och ja, de är riktigt fina! Blir det en ny Giulia till våren så ligger det farligt till att den måste åka ner en vända till Italien i sommar, eller kanske till Norge. Fina vägar!
Det ska finnas en fin väg i Rumänien också, även den utnämnd av Top Gear som världens bästa väg. Har glömt bort vad den heter och var den ligger.
https://en.wikipedia.org/wiki/Transf%C4%83g%C4%83r%C4%83%C8%99an
Har även en hel del vägar kvar nere i Alperna och resten av Italien att utforska. Många mil med fina vägar där nere!
Giulia 20 Super
1 december, 2016 kl. 20:06 #19649Har kört en hel del roliga vägar i Italien men det som inte vill lämna minnet är bergsvägarna på Sicilien så sjukt underållande. annars är det skoj mellan Laxå och Askersund med
1 december, 2016 kl. 21:16 #19650En roadtrip till atlanteveien längs med norska kusten är jag på!
I övrigt har en majestätisk roadtrip till Marocko vuxit till sig länge i mitt huvud och en väg finns utstakad. Det skulle vara storslaget att köra hela vägen till norra Afrikas kust.
I övrigt kan jag varmt rekommendera roadtrip till Champagne genom B-vägarna i tyskland. Tyskland måste för övrigt vara det bästa landet att köra på B-vägar om man tar i åtanke vägkvalitet, skyltning, B&Båtkomlighet och trafikvett. Magiskt landskap att bröla fram igenom till tonerna av weber.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
2 december, 2016 kl. 10:19 #19651“Hittade” en kul väg i Norge! Lysevegen. börjar med 1100meter tunnel, som gör en 180gradersväng. Sen börjar serpentinerna
Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi
2 december, 2016 kl. 10:31 #19652Lysevegen har man kört den också, fin väg. När man ändå är i närheten besöker man även Preikestolen(om man inte är höjdrädd). Finns även en klippa strax utanför upp till höger i din bild som jag nu glömt namnet på.
Giulia 20 Super
2 december, 2016 kl. 10:56 #19653Men… en helt galen ide då!!! (som sagt, drömma är fritt)
Start från Mellansverige, in i Norge, Lysevegen och lite andra fina vägar däromkring. Färja från Norge till Danmark, eller hellre Tyskland. Blandat Autobahn och Småvägar, förbi Nurnburgring, med mål Stelviopasset!!Vi åker slutet Juni. Vilka är med??
OBS!! vet inte ens om det går nån färja där jag vill…..
2 december, 2016 kl. 20:24 #19654Tror det går färja från Kristiansand i syd-Norge till Hirtshals(ursäkta stavningen) i norra Danmark. Sannolikt går det snabbare med bil på E6 istället.
Glöm inte bort nord-Norge med banan i Mo i Rana. Får inte missas om man är i närheten! Mäktigt med midnattsolen!
Giulia 20 Super
7 december, 2016 kl. 01:41 #19655Först tar du Timmelsjoch passet som börjar strax söder om Sölden. Vilar ut i Merano och klipper Stelvio passet dagen där på
Gjorde resan själv för något år sedan och kan med glädje rekommendera det. Körde förra året hem min 156 SW GTA från Bukarest men hade tyvärr inte tid att ta Transfagarasan och Transalpina som är två helt underbara alppass i Transsylvanien, utan jag tog en en genväg mellan dem i stället som var nog så inspirerande. Kommer dock att återvända dit igen ganska snart för att testa dem.
https://www.youtube.com/watch?v=Tq4ydUVgYTY
2008 Maserati QP GTS, 2008 BMW 730d, 2016, BMW X2 2018
7 december, 2016 kl. 08:28 #19656Jag har åkt på delar av Transfagarasan, otroligt fint! Saknas dock räcken på stora delar.
Paul
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.